Öka kcal-intag? :S

Home Forums Deff och fettminskning Öka kcal-intag? :S

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #55110
    #140298

    Hej jag håller på att gå ner i vikt just nu och har en fråga jag gärna skulle vilja ha svar på. Jag räknade ut att en ”man” i min storlek (22år 193cm, just nu 94 kg) behöver cirka 2117 kalorier per dag, och jag siktar på att ligga 1000 i underskott per dag och det har jag lyckat med, men jag tränar 4 dagar i veckan thaiboxning 3 gånger och löpning en gång, det jag undra är dem dagarna jag tränar, ska jag öka på kaloriintaget då för att inte hamna på mer än 1000 kcal i underskott per dag? & isåfall med hur mycket?, är nämligen rädd att gå ner för mycket i vikt för snabbt och där av få lös hud. Tack på förhand ;)

    #140299

    Vill du ligga på ett underskott på 1 000 kcal alla dagar i veckan, men samtidigt har olika aktivitetsnivå på vissa dagar, måste du självklart äta mer de dagar du är mer aktiv. Några exakta siffror på hur mycket kan förmodligen ingen ge. Du får själv försöka uppskatta hur mycket kalorier du förbrukar om dagarna.

    Jag tycker förresten att ca 2 100 kcal om dagen låter alldeles för lågt för att vara ditt basala energibehov. Det är typ mitt dagsbehov och jag väger ungefär 25 kg mindre än dig.

    #140300

    Just nu ser mitt schema ut följande:12.00 Frukost 2 dl havregrynsgröt,1banan samt 1dl minimjölk,ca 14.30 1 dl minikeso med lite kanel en apelsin. 17.00 2 dl havregrynsgröt 1 banan 1dl minimjölk. (dem dagarna jag tränar 19.00 en banan, träning från 19.30-20.30) kl 21.00: 100g kokst kycklingfilé alt 200 gram kokt torsk, 3 medelstora potatisar 1 dl minikeso samt sallad, tomat,paprika. jag räknade att detta skulle innehålla ca 1000-1100 kcal. något jag behöver ändra?

    #140301
    Doddy wrote:
    Just nu ser mitt schema ut följande:12.00 Frukost 2 dl havregrynsgröt,1banan samt 1dl minimjölk,ca 14.30 1 dl minikeso med lite kanel en apelsin. 17.00 2 dl havregrynsgröt 1 banan 1dl minimjölk. (dem dagarna jag tränar 19.00 en banan, träning från 19.30-20.30) kl 21.00: 100g kokst kycklingfilé alt 200 gram kokt torsk, 3 medelstora potatisar 1 dl minikeso samt sallad, tomat,paprika. jag räknade att detta skulle innehålla ca 1000-1100 kcal. något jag behöver ändra?

    Innehåller allt det där 1 000 – 1 100 kcal? Även om man vill gå ner i vikt tycker jag att det är ett fullkomligt idiotiskt upplägg i så fall. Läs runt lite om vilka olika metoder det finns för deff. King Grub’s ”Deffguiden” är klockren för nybörjare.

    #140302

    Jag ska ej deffa, vill bara gå ner ngr kilo, så det handlar inte alls om att behålla muskler o.s.v

    #140303
    Doddy wrote:
    Jag ska ej deffa, vill bara gå ner ngr kilo, så det handlar inte alls om att behålla muskler o.s.v

    Läs den i vilket fall och föreställ dig att det står ”viktnedgångsguiden” som rubrik istället då.

    #140304
    Doddy wrote:
    Jag ska ej deffa, vill bara gå ner ngr kilo, så det handlar inte alls om att behålla muskler o.s.v

    Tror nog att det är i ditt intresse att behålla musklerna om du tränar thaiboxning också. Men det är bara min åsikt. :)

    #140305
    Rasmus Kjellberg wrote:
    Läs den i vilket fall och föreställ dig att det står ”viktnedgångsguiden” som rubrik istället då.

    Sitt inte och spänn dig..

    #140306
    Doddy wrote:
    Jag ska ej deffa, vill bara gå ner ngr kilo, så det handlar inte alls om att behålla muskler o.s.v

    Men det där var ju en smula oövertänkt kommentar, vad är det du vill göra, vill du alltså inte gå ner i vikt eller vad…för om du vill tappa vikt är det väll förhoppningsvis fett du vill bli av med.

    Dessutom var Rasmus kommentar riktigt bra:

    Quote:
    Läs den i vilket fall och föreställ dig att det står ”viktnedgångsguiden” som rubrik istället då.
    #140307
    Doddy wrote:
    Sitt inte och spänn dig..

    Det var annars ett seriöst råd. Jag antog att den vikt du vill bli av med till största del består av fettmassa. Ordet ”deffa” betyder att man försäker gå ned i vikt samtidigt som man försöker behålla så mycket muskler som möjligt. Vad man väljer att kalla ett försök att gå ned i vikt är irrelevant, jag tycker dock att deffguiden är bra i vilket fall.

    Även om man ”ej ska deffa” utan ”bara vill gå ner ngr kilo”.

    #140308
    Doddy wrote:
    Hej jag håller på att gå ner i vikt just nu och har en fråga jag gärna skulle vilja ha svar på. Jag räknade ut att en ”man” i min storlek (22år 193cm, just nu 94 kg) behöver cirka 2117 kalorier per dag, och jag siktar på att ligga 1000 i underskott per dag och det har jag lyckat med, men jag tränar 4 dagar i veckan thaiboxning 3 gånger och löpning en gång, det jag undra är dem dagarna jag tränar, ska jag öka på kaloriintaget då för att inte hamna på mer än 1000 kcal i underskott per dag? & isåfall med hur mycket?, är nämligen rädd att gå ner för mycket i vikt för snabbt och där av få lös hud. Tack på förhand ;)

    HAHAHAHA
    Ja du lär se ut som de i ”biggest looser” efter en viktnedgång på ett par kg!

    :D

    Din fråga besvaras enklast såhär: De dagar du rör på dig har du en annan aktivitetsnivå. Alltså är ditt energibehov de dagarna större.

    Dag1 : Ingen träning ~2300 kcal
    Dag2 : träning: ~2800 Kcal

    Om du bestämt måste ligga minus 1000 kan du alltså dag 1 äta 1300 Kcal och dag 2; 1800 kcal. Skillnaden motsvar en Big Mac på McDonalds ungefär.

    Och när man ber om hjälp bör man ha någon form av ödmjukhet, det tips du fick var dessutom bra.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.