Överviktig, träning – Kommentarer från kunniga önskas.

Home Forums Deff och fettminskning Överviktig, träning – Kommentarer från kunniga önskas.

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #64903
    #452221

    Saken är den att jag är gravt överviktig med ett BMI på 33 och vägen 109kg. Har bestämt mig för att göra nåt åt det och samtidigt få lite mer muskler. Har tränat en del i prioder förr, senast i höstas men tappade sugen strax före jul.

    I drygt en månad har jag kört rätt hårt på gym. cirka 5 ggr i veckan, börjar med 30 minuter på elipsoidtrampmaskin och 45-60 min i gymmet med styrkemaskiner. Brukar även ta 5 min på roddmaskin som uppvärmning.

    Äter Kreatin vilket jag är medveten om att man tar upp mycket vatten på. Äter även ”Burn” som innehåller Grönt te, Synefrin, Koffien och Hoodia. Kör även på proteinpulver.

    Håller inte koll exakt på maten men äter iaf rätt nyttigt. Blir mycket kycklingfilé och grönsaker. En och annan apelsin som mellanmål. Märker att hunger och sötsug har minskat markant. Dricker ingen alkohol alls. Händer väl att jag funkar med en pizza eller nåt men försöker begränsa det till 1 gång i veckan. I det stora hela känner jag att maten funkar rätt bra utan att jag lägger ned nån större möda på det. Har väl dock lite svårt med regelbunda mattider.

    Med musklerna känner jag solklart att nåt har hänt, har kunnat ökat vikterna en hel del under en dryg månad och känner även av mer muskler på ben, armar och rygg. Kör maskiner och på benmaskinerna har jag gått från ca 30kg till 55kg nu, och på maskiner för armar, rygg och nacke har jag gått från ca 20-25 till ca 35 (Lite beroende på vilka maskiner). (Medveten om att det är bättre med övningar med hantlar och fria vikter, men känner att jag inte har koll på det)

    Tror även att nåt händer med magen då jag nu kommer i ett par byxor som inte gick för ett par månader sen. Tycker mig även se på ansiktet att det ser lite magrare ut, men det är svårt att avgöra och kan vara önsketänkande.

    Har vägt mig hela tiden under träningen och vikten står still, på nåt hekto när.

    Kommentarer önskar från nån kunnig på området. Går jag på rätt väg, finns det nåt jag bör tänka på eller ändra? Bör jag skippa Kreatinet och låta vattnet går ur musklerna för ett tag?

    #452222

    Vad är din fråga egentligen? Om vågen står still så går du inte ner i vikt – så klart. Gissningsvis har du dock gått ner lite i fettvikt samtidigt som du lagt på dig lite muskler, eftersom du ser och känner lite skillnad.

    Men du får ta och dra ner mer på käket om du vill att det ska börja hända saker på riktigt. Annars kommer du bara stå och stampa på samma ställe. Kreatinet kan du fortsätta med, det har ingen betydelse alls egentligen, förutom att du ev. kan kräma ur någon repetition extra på gymmet.

    Släng in några promenader i veckan om du inte redan gjort det också. Vardagsmotion t.ex. är väldigt underskattat. Gå till och från jobb/affär/whatever istället för att ta bussen/bilen.

    #452223

    I min åsikt tycker jag du ska utesluta pizza, kebab och hamburgare samt chips och godis i typ en tre månaders period. Samt att du inte borde väga dig varje mycket för det kan ge lite ångest om varför inget händer och motivationen blir sämre av det.

    Sen är mitt tips, håller ditt gym igång spinningpass?
    För då tycker jag du ska va med på dem, de väldigt progressivt i sånna pass och du bränner som bara fan.

    #452224

    Var det inte du som nyss startade en egen tråd där du undrade hur du skulle göra för att gå ner i vikt?!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.