Periodisk Fasta – Lite tips och råd, tack!

Home Forums Deff och fettminskning Periodisk Fasta – Lite tips och råd, tack!

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #48623
    #118164

    Jag har börjat köra PF nu och känt och klämt lite på det i ett par dagar och jag tycker det känns bra. Men så kom man in på det här ”snart är det helg”-spåret och funderade på vad man ska kunna äta i helgen och då vill man såklart slänga i sig en godispåse och lite god och onyttig mat (som det brukar bli).

    Men kom jag fram till att jag lägger upp det såhär (kör en 8/16 variant av PF):

    Måndag till Fredag – Strikt PF med underskott på ~500 kcal varje dag (även under tränardagar)
    Lördagar från lunch – Äta vad man vill och tycker om, lite smått och gott så att säga.
    Men sen på Söndag – Inte äta någonting på hela dagen, köra en hel dags PF.
    Sen på den strikta PF igen på måndag morgon.

    Vad tror ni om det? Bara lite synpunkter hade varit härligt!

    #118165

    Jag tycker det låter dumt. Kan det funka? Ja det kan det nog.

    Jag förstår inte varför man inte skulle äta under en hel dag. Annat än i engångsexperiment.

    Din lördag låter dessutom som något som kan resultera i att hela veckans kalori-underskott går till spillo. Kör en kontrollerad ätardag istället och se till att du hamnar på kaloribalans eller något över (beroende på när du vill vara färdig med dieten).

    #118166

    Strikt PF är onödigt. Tänk att du hoppar över frukost istället och kör på det om du gillar det. Exakta klockslag hit och dit är helt meningslöst att hänga upp sig på. Det är ingen ”magisk” metod men lite av en cheat mode för att tappa fett och bygga om man gör det rätt.

    #118167
    Madball wrote:
    Strikt PF är onödigt. Tänk att du hoppar över frukost istället och kör på det om du gillar det. Exakta klockslag hit och dit är helt meningslöst att hänga upp sig på. Det är ingen ”magisk” metod men lite av en cheat mode för att tappa fett och bygga om man gör det rätt.

    Hur kan det va cheat mode med pf?? Pf är ju diet precis som alla andra diet varianter bara att man kör med fördelen av kroppens olika hormoner under ketos perioden=)

    #118168

    Kommer ju köra strikt PF tills jag uppnått mitt mål, sen tänker jag köra samma upplägg på vanlig och nyttig mat sen när jag dietat färdigt, för det ger ju enligt vad jag läst om iallafall, en massa fördelar och dessutom när man väl får äta så kan man äta sig riktigt mätt istället för att springa runt och vara småhungrig hela tiden och då slippa räkna hela dagarna på vad man äter. För det är inte lätt att få i sig över 2500 kcal på 2-3 måltider över 8 timmar, när man äter bra och nyttig mat, iallafall inte jag. Skulle typ bli 2kg potatis och över 600g kött/fågel samt en hel del fett. Och det klarar jag inte på 2-3 måltider inom 8 timmar.
    Och då strävar jag inte efter att bli en bodybuilder heller, så det passar iallafall mig väldigt bra då jag lätt kan överäta om jag äter hela dagarna och jag gillar även att ha lite struktur i mitt liv så jag klarar mig 16h utan att äta, trots att man kanske blir lite sugen några timmar innan man får äta, men det är väl bara att stå ut de. :)

    #118169
    FinnishSisu wrote:
    Hur kan det va cheat mode med pf?? Pf är ju diet precis som alla andra diet varianter bara att man kör med fördelen av kroppens olika hormoner under ketos perioden=)

    Jag lade ingen värdering i uttrycket ”cheat mode”.

    #118170

    Lägg av med det där jävla godiset. Varför ska de vara viktigt. Jävla inbillning.

    #118171
    FinnishSisu wrote:
    Hur kan det va cheat mode med pf?? Pf är ju diet precis som alla andra diet varianter bara att man kör med fördelen av kroppens olika hormoner under ketos perioden=)

    Ketos?

    Jag har använt mig av periodisk fasta sedan 2007 och känner inte till att det ska finnas någon ”ketosperiod” i det upplägget.

    Vad menar du?

    #118172
    Mattiz wrote:
    Jag har börjat köra PF nu och känt och klämt lite på det i ett par dagar och jag tycker det känns bra. Men så kom man in på det här ”snart är det helg”-spåret och funderade på vad man ska kunna äta i helgen och då vill man såklart slänga i sig en godispåse och lite god och onyttig mat (som det brukar bli).

    Men kom jag fram till att jag lägger upp det såhär (kör en 8/16 variant av PF):

    Måndag till Fredag – Strikt PF med underskott på ~500 kcal varje dag (även under tränardagar)
    Lördagar från lunch – Äta vad man vill och tycker om, lite smått och gott så att säga.
    Men sen på Söndag – Inte äta någonting på hela dagen, köra en hel dags PF.
    Sen på den strikta PF igen på måndag morgon.

    Vad tror ni om det? Bara lite synpunkter hade varit härligt!

    Det låter inte som någon vidare idé, tycker jag. Jag förstår inte poängen. Varför inte bara köra som vanligt hela veckan och lägga in lite extra mat efter träningspassen istället?

    #118173

    Klarar man inte av att skippa godis under en deff så kan man gärna mig sluta direkt

    #118174
    Jon Larsson wrote:
    Ketos?

    Jag har använt mig av periodisk fasta sedan 2007 och känner inte till att det ska finnas någon ”ketosperiod” i det upplägget.

    Vad menar du?

    Vid längre fasta uppregleras definitivt mängden ketonkroppar, även vid dygnsfasta.

    Men du kanske syftar på 16/8

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.