Proteinpulver , fettbildande vid vilken mängd?

Home Forums Deff och fettminskning Proteinpulver , fettbildande vid vilken mängd?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #71647
    #565170

    Tjenare!

    Har sökt lite utan att hitta svar på mina frågor. Så här ligger det till.
    Jag tränar 6 dagar i veckan. 3 gym och 3 fys pass på en crosstrainer.
    Jag har legat på kaloriunderskott och har tappat i snitt 1kg/vecka.

    Efter mätningar på gymmet (Jag vet att dessa vågar inte visar exakt rätt) så har det gått väldigt bra? Har gått ner ca 15kg och lite av det har varit muskelmassa (nått kilo), efter det fick jag rekommendationen att börja äta proteinpulver så jag inte förlorar mer muskelmassa och enligt vågen har jag nu mer % muskelmassa än tidigare. Fast det är ju rätt självklart att det blir så eftersom jag går ner i vikt (fett) = muskel % ökar ju då. I alla fall, nu ”mot slutet” när jag närmar mig normal vikt börjar det gå segare, fast det är nog helt normalt antar jag. Är 173cm lång och väger 78kg och ska ner till ungefär 70kg.

    Det jag har märkt är att det har börjat gå tyngre på gymmet (slutade äta pulvret pga råd av flera om att det inte är nödvändigt) så jag är rädd att mina muskler har börjat brytas ned istället.

    Min fråga är, hur mycket protein ”överskott”? behöver man äta för att det skall börja bildas fett istället? Jag kanske inbillar mig men när jag äter pulvret så tycker jag viktnedgången går segare. Dock kan det som sagt vara en inbillning. Jag har ännu inte fått sänka på vikterna men det går betydligt tyngre. Det går helt klart sämre än bättre om jag säger så. Jag äter absolut inte nog mycket protein hemma, det vet jag av själv. Men jag vill veta hur stora mängder ”överskott” det behövs för att det ska bildas fett? Jag vill ju absolut inte att det skall bromsas ner och jag gör mig bara en björntjänst om jag tar proteinpulvret.

    Vad säger ni med erfarenhet?
    Vågar jag börja äta pulvret (Whey 80) igen utan att vara det minsta rädd att lägga på fett istället? Och hur mycket bör jag ta? (Gymgrossisten rekommenderar olikt gentemot vad det står på påsen)
    Förbränner jag mindre kalorier nu när jag väger mindre = därför det går segare? Eller är det kanske några måltider jag bör se över? Observera att jag tränar väldigt seriöst och äter inte skräpmat. Dock brukar det bli skeva tider ibland mellan måltider och ibland så skippas lunchen tyvärr. (Får skylla på skolans ”äckliga” mat)

    Jag är oerhört tacksam för hjälp…
    Är endast ute efter seriösa svar så har du inget vettigt att säga så uppskattar jag om du struntar i att skriva. Jag vet att det finns folk här med mycket goda erfarenheter som kan hjälpa mig.

    Tack!

    /Crille

    #565171

    ”Fettbildande” blir det vid en mängd som inom en given mätperiod innebär en positiv energibalans.

    Och då är inte proteinpulvret ”ensam bov” utan allt du stoppat i dig i förhållande till din energiförbrukning. Inte protein i sig, inte proteinet från pulver, inte enbart kolhydrater eller enbart fett utan ALLT.

    För övrigt har vassleprotein en lipolytisk effekt (fettförbrännande) och högt proteinintag vid deff är en fördel för att bibehålla muskelmassa. Så om du åstadkommer ett energiunderskott så är sannolikt din proteindrink runt träning bara gynnsam.

    #565172
    Eddie Vedder wrote:
    För övrigt har vassleprotein en lipolytisk effekt (fettförbrännande) och högt proteinintag vid deff är en fördel för att bibehålla muskelmassa. Så om du åstadkommer ett energiunderskott så är sannolikt din proteindrink runt träning bara gynnsam.

    Samtidigt höjs blodsockret av både kasein och vassleprotein. Hur går det ihop?

    #565173
    mikaelj wrote:
    Samtidigt höjs blodsockret av både kasein och vassleprotein. Hur går det ihop?

    Inkorrekt. Det är insulinfrisättningen som stimuleras. Blodsockret påverkas om något åt andra hållet, om man äter något kolhydratrikt till: äter man en måltid som höjer blodsockret kraftigt, säg ett halvkilo potatismos, men använder vassle som proteinkälla, blir blodsockerhöjningen betydligt mindre än vad enbart potatismoset skulle ha åstadkommit.

    Vassle är fettförbrännande pga enzymaktivitet.

    [http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1556831&postcount=2]

    #565174
    King Grub wrote:
    Inkorrekt. Det är insulinfrisättningen som stimuleras. Blodsockret påverkas om något åt andra hållet: (…)

    Typ 1-diabetiker som äter ost får förhöjt blodsocker efteråt. Vad menar du att det skulle bero på?

    #565175

    Nu pratar jag om friska personer här. Du kan inte räkna Typ 1-diabetes som normalstadiet att utgå från.

    Friska personer (och även diabetiker typ-2 för den delen) får inte signifikant blodsockerstegring av protein. Tvärtom, om det handlar om en del av en måltid.

    #565176
    King Grub wrote:
    Nu pratar jag om friska personer här. Du kan inte räkna Typ 1-diabetes som normalstadiet att utgå från.

    Det är väl det perfekta utgångsläget? Eftersom de inte har någon insulinproduktion så man kan se vad som händer med blodsockernivån.

    Om den höjs hos en diabetiker betyder det att precis samma sak sker hos en icke-diabetiker, men med egen insulinproduktion ser du det istället som en stegring i insulinnivå snarare än blodsockernivå.

    #565177

    Vasslets insulinfrisättning beror inte på förändringar i blodsockret utan på insulinogena aminosyror och inkretinhormoner.

    #565178
    King Grub wrote:
    Vasslets insulinfrisättning beror inte på förändringar i blodsockret utan på insulinogena aminosyror och inkretinhormoner.

    Det argumenterar jag inte emot.

    Men menar du att personen som testade sitt blodsocker efter att ha ätit ost läste fel eller ljög? Vilka mekanismer utöver insulinproduktionen gör att blodsockernivån höjs av ost hos en typ 1-diabetiker och inte hos andra?

    #565179

    Jag pratar inte om diabetiker typ-1, som jag tidigare sade. Friska personers gensvar är inte detsamma. Och det sker inte ”precis samma sak… hos en icke-diabetiker” som du tidigare påstod.

    Blodsockret påverkas givetvis av glukoneogenes, men det är inte samma sak som att själva proteinet gör det. Den insulinfrisättande effekten vasslet har, härstammar inte först och främst från den processen, utan från själva aminosyrorna.

    #565180
    King Grub wrote:
    Friska personers gensvar är inte detsamma.

    Check.

    #565181
    King Grub wrote:
    Inkorrekt. Det är insulinfrisättningen som stimuleras. Blodsockret påverkas om något åt andra hållet, om man äter något kolhydratrikt till: äter man en måltid som höjer blodsockret kraftigt, säg ett halvkilo potatismos, men använder vassle som proteinkälla, blir blodsockerhöjningen betydligt mindre än vad enbart potatismoset skulle ha åstadkommit.

    Är liknande mekanism överförbar på koffein? Det skulle i såfall kunna förklara varför kaffe efter en brakmåltid minskar dåsigheten (som jag upplever det).

    Alltså: Med koffein -> högre akut insulinpåslag -> lägre blodsockersvar.

    Eller är effekten obetydligt liten?

    #565182
    creperiet wrote:
    Är liknande mekanism överförbar på koffein? Det skulle i såfall kunna förklara varför kaffe efter en brakmåltid minskar dåsigheten (som jag upplever det).

    Alltså: Med koffein -> högre akut insulinpåslag -> lägre blodsockersvar.

    Eller är effekten obetydligt liten?

    Det där var en intressant teori och jag letade lite studier om posprandiell effekt av koffein/kaffe på blodsockersvar. Det fanns en hel del och om jag inte fattat helt fel verkar du ha en poäng.

    Quote:
    Conclusions: Acute ingestion of caffeine is associated with sympathoadrenal activation and awareness of hypoglycemia at a glucose level not usually considered hypoglycemic. Our data suggest that individuals who ingest moderate amounts of caffeine may develop hypoglycemic symptoms if plasma glucose levels fall into the ”low-normal” range, as might occur in the late postprandial period after ingestion of a large carbohydrate load.

    [http://www.annals.org/cgi/content/full/119/8/799]

    Effect of Caffeine on the Recognition of and Responses to Hypoglycemia in Humans. Ann Intern Med. 1993 Oct 15;119(8):799-804.

    Quote:
    CONCLUSIONS—Our results suggest that caffeine is associated with a significant reduction in nocturnal hypoglycemia. The reduction in nocturnal hypoglycemia was not linked to the concomitant rise in parasympathetic activity associated with caffeine.

    [http://care.diabetesjournals.org/cgi/content/full/28/6/1316]

    Influence of caffeine on frequency of hypoglycemia detected by continuous interstitial glucose monitoring system in patients with long-standing type 1 diabetes. Diabetes Care. 2005 Jun;28(6):1316-20.

    Det finns referenslistor och relaterade länkar som behandlar samma sak utöver de här två studierna.:up:

    #565183

    Eller Metformin? (insulin stimulerar serotoninproduktionen som gör en dåsig, lägre blodglukosnivå -> mindre mängd insulin)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.