Så sjukt svårt att hålla reda på ALLT man äter ?!?

Home Forums Deff och fettminskning Så sjukt svårt att hålla reda på ALLT man äter ?!?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #512991

    Ja, som ni förmodligen har sett håller jag på deffar, men jag fattar inte hur ja ska hålla reda på ALLLLLLLLLLLLLLLT jag äter, kcal prot fett och kolhydrater.. ja käkar ju endå inte samma maträtter varjedag.. :S hjälp mig någon som har bra förslag hur ja kan hålla reda på alla siffror.. hur gör ni ?

    #70091
    #512992

    Gör du din egen mat?

    Jag har absolut inte problem med att räkna kcal? Skit lätt.

    #512993

    Idag har jag ätit

    50g havregryn
    10margarin
    1dl lättmjölk
    15g socker
    15g vassleprotein
    2dl lättmjölk
    20gram EAA
    3burkar tonfisk stekt i margarin
    100gram ketchup
    1liter gul mjölk
    45gram vassleprotein
    60gram banan

    #512994

    Ja, jag gör min egen mat, men alltså har du typ ett schema eller nåt på kylskåpet ? och nåt som du fyller i eller nåt ?

    typ 1 burk tonfisk innehåller XXX XXX XXX XXX ..
    1 ägg innehåller XX XX XXX XX

    osv osv osv hur ska ja lösa det ?

    #512995

    Aha du menar så.

    Ehm. Asså jag vet typ vad allt innehåller för jag har någon gång kollat upp det :D

    1burk tonfisk är ca 150kcal

    1ägg ligger på ca 80kcal :D 141kcal per 100gram. Ett ägg ligger på runt 50-100gram.

    Du får helt enkelt kolla upp det. Det står ju på förpackningen, sen väger du det.

    Tex om det står

    100gram tonfisk / 90kcal

    Du äter 44gram tonfisk.

    44x 0,9 = 39.6kcal typ.

    #512996

    haha, ja ska skriva vad jag har ätit idag med:

    1 Burk tonfisk
    1000g Kvarg
    2 DL minimjölk
    2 Kokta ägg med lite majonäs
    1 proteindrink whey 80 (1dl) med vatten
    2dl havregryn
    lite passerade tomater till tonfisken
    25g cashewnötter
    25g russin
    2 lingongrova (brödskivor)
    1 avokado
    sen gjorde jag nån mat med couscous rostbiff minitomater spenatlöv och 100g keso till de.

    men alltså, ja vill ju ha fram alla siffror..

    #512997

    Ja men jag ska ju inte bara räkna kcal, ja måste hålla reda på protein mängd, fett, kcal, och kolhydratmängd för å få en bra balans väl

    #512998
    Memory wrote:
    Ja men jag ska ju inte bara räkna kcal, ja måste hålla reda på protein mängd, fett, kcal, och kolhydratmängd för å få en bra balans väl

    [http://www7.slv.se/livsmedelssok/?epslanguage=sv]

    svårare är det inte.

    #512999

    aja sitter med hela kylen och skafferiet i soffan nu, måste räkna på alllllllt :p

    #513000

    Jag antar att du har en våg och väger du bara maten så kan du få ett ganska säkert resultat via färdiga kostdatabaser och energiuträkningsprogram där alla energivärden är inlagda för livsmedel.

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=20927]

    Använder mig själv främst utav [www.energibalans.nu] då jag tycker den är lagom avancerad, har mycket livsmedel i sin databas men ändå inte för krånglig. :)

    #513001

    Tack, ska kika nogrannare snart!

    #513002

    150g kycklingfilé tex ska ja räkna det innan eller efter ja har stekt den eller lagt i ugn eftersom de försvinner ju massa vatten efter den lär ju bli lättare ?

    #513003
    Memory wrote:
    150g kycklingfilé tex ska ja räkna det innan eller efter ja har stekt den eller lagt i ugn eftersom de försvinner ju massa vatten efter den lär ju bli lättare ?

    du svarade bra på frågan själv :)

    #513004

    Tack.. måste ju bara vara säker :0)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.