Styrketräning under deff

Home Forums Deff och fettminskning Styrketräning under deff

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #78478
    #688536

    Hejsan!

    Är mitt inne i min deff som är klar runt jul. Jag undrar om det e bra att styrketräna samtidigt, jag kör bara styrketräning och ingen annan träning. Jag vill inte förlora så mycekt muskler därför kör jag det, nån som har nåt tips för hur jag ska göra för att inte förlora så mycket muskler men gå ner i fett

    #688538

    En deff utan styrketräning är inte någon deff utan en helt vanlig bantningskur, som dessutom skulle innebära betydligt större muskelförlust.

    #688540

    Så länge du inte ska krypa ner i tävlingsform tycker jag du kan köra på lika hårt om inte hårdare hela vägen fram.

    Glöm att du är på diet när du är på gymmet och träna precis som om du ätit som en häst varenda dag i hela ditt liv.

    #688542

    Som Samir sa så är det en god idé att glömma dieten när du är på gymet. Att inte anpassa träningsvolymen till dieten är däremot ganska oklokt för de flesta tränande.

    Jag anser att det är viktigare att upprätthålla intensiteten (den subjektiva ansträgningen per set) än volymen (antal set x reps) på diet, och detta blir ännu viktigare att påpeka när det gäller dieter med begränsat kolhydratintag, då muskelglykogen kan bli en begränsande faktor i de högre repsintervallen.

    Med det sagt, så kan en god utgångspunkt vara att använda max 3 set för basövningarna och 2 set för assistansövningarna – och då har jag personligen kommit undan med mindre än så, utan några styrkeförluster (vilket är en bra indikator för bibehållen muskelmassa). Håll repsintervallet mellan 4-8 och styrketräna inte mer än 3x/v.

    #688544
    Grandmaster wrote:
    Som Samir sa så är det en god idé att glömma dieten när du är på gymet. Att inte anpassa träningsvolymen till dieten är däremot ganska oklokt för de flesta tränande.

    Jag anser att det är viktigare att upprätthålla intensiteten (den subjektiva ansträgningen per set) än volymen (antal set x reps) på diet, och detta blir ännu viktigare att påpeka när det gäller dieter med begränsat kolhydratintag, då muskelglykogen kan bli en begränsande faktor i de högre repsintervallen.

    Med det sagt, så kan en god utgångspunkt vara att använda max 3 set för basövningarna och 2 set för assistansövningarna – och då har jag personligen kommit undan med mindre än så, utan några styrkeförluster (vilket är en bra indikator för bibehållen muskelmassa). Håll repsintervallet mellan 4-8 och styrketräna inte mer än 3x/v.

    jo men då kör du till failure? en annan metod kan ju vara att köra fler set utan att gå till failure…därmed inte sagt att man måste mata på med 20 set per muskelgrupp…

    #688546
    commando1980 wrote:
    jo men då kör du till failure? en annan metod kan ju vara att köra fler set utan att gå till failure…därmed inte sagt att man måste mata på med 20 set per muskelgrupp…

    Ja, därav

    Quote:
    Jag anser att det är viktigare att upprätthålla intensiteten (den subjektiva ansträgningen per set) än volymen (antal set x reps) på diet

    det finns 100 åsikter i frågan, detta var min.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.