Trött på att vara övervikt. Hjälp!

Home Forums Deff och fettminskning Trött på att vara övervikt. Hjälp!

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #108421
    #1084713

    Hej
    Det är första gången jag gör frågar andra om hjälp och hoppas att det hjälper mig
    Jag har varit övervikt, men inte fet, i majoriteten a mitt liv och nu har jag kommit till en punkt i livet där jag inte vill vara lika tung. Har testat mitt egna sätt, men det funkade endast till en viss punk och slutade senare.

    Jag är en kille på 18 år och är 173 cm lång och väger 86 (vågen hemma säger det, vet ej om den ljuger). Jag äter 4 äggvitor och en äggula tilsammans med en och en halv matsked citron och lite salt för att ta bort äggsmaken.
    Till lunch äter jag sallad jag hittar i salladsbaren som tar upp 90% av talriken och ungefär 50-100g av protein och kolhydrat och blir hyfsad mätt.
    Till middag tar jag något litet ibland en kolhydratfri måltid och ibland kött, men det varierar. Jag räkanade kalorier och såg att jag låg på ungefär 1000 – 1300 kcal per dag och jag gymmar varje dag.

    På gymmet så kör jag basics och ska börja köra mer med min egna kroppsvikt. Jag kör 1 muskelgrupp per dag med att springa varannan dag tills jag bränner 400 kalorier som det står på maskinen.

    Mitt mål är att gå från 91-77 och jag har kommit en bit men allt känns som det har stannat. Blir mer och mer hungrig och det känns inte som om jag går ner alls i vikt. Första 2 veckorna gick jag ner 5 kg utan problem.

    Så min fråga lyder. Hur ska jag träna och ska jag forsätta äta som jag äter och träna som jag gör eller byta helt och hållet, om du tycker att jag borde vad ska jag ändra det till

    Tack!

    #1084781

    Hej! Det viktigaste är inte själva vikten, även om en alltför hög vikt i sig kan vara skadlig. En övervikt kan leda till olika [https://www.medilico.com/se/ga-ner-i-vikt/foljdsjukdomar-overvikt följdsjukdomar], men för oss som tränar brukar BMI (Body Mass Index) vara missvisande.

    Om du vill gå ner i vikt bör du äta mindre energi än du förbrukar, det vill säga ligga på ett lagom kaloriunderskott. Vad gäller träningen är cardio och högintensiv styrketräning att föredra framför lågintensiv träning.

    Lycka till! :up:

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.