Vill bli fit men stöter på en hel del problem. Råd tas tacksamt emot!!

Home Forums Deff och fettminskning Vill bli fit men stöter på en hel del problem. Råd tas tacksamt emot!!

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #106047
    #1082403

    Hej alla! Skall försöka göra en lång historia mycket kort. :)

    Jag har alltid räknats som smal och sund. Jag är en 163 lång tjej, vägt runt 60 kg och är 23 år gammal. Studierna till sjuksköterska är på slutspurten och det finns inte mycket annat i mitt liv just nu än studier, jobb och att sitta rätt mycket i bilen på grund av pendlande. Rätt mycket tid går åt sådana saker helt enkelt.

    Vad hände då? Jo midjemåttet (2 cm under naveln) pekar plötsligt mot 89 cm, vikten ökat med 3 kg från i våras och motivationen att göra någonting åt det är noll.BMI låg förr på 20 men är nu 23. Viljan finns men motivationen fattas. Jag ä-l-s-k-a-r mat. Har alltid ätit allsidigt och riktig mat men äter nog alldeles för mycket och för ofta. Tröstäter/tråkäter även en hel del.

    Problemen är alltså:

    – Livssituationen gör att det är svårt att hålla en vettigt tränings/kostschema
    – Sitter väldigt mycket i bilen. Vissa dagar nästan 4 h.
    – Har sjukt lång väg till gym. Bor långt ute på landet. Detta gör att att jag skulle hamna att sitta i bilen runt 1 h till varje dag det skall gymmas.
    – Är fattig som en lus vissa månader. Speciellt under vinterhalvåret pga. höga bränslekostnader och praktikperioder på sjukhus då man är utan lön.
    – Älskar mat. Älskar även hälsosam mat men det är så dyrt!!
    – Kan inte vara oäten länge på morgonen/förmiddagen, speciellt inte om jag jobbar. Börjar 7 på jobb som är fysiskt krävande (bäddavd) vilket gör att jag är svimfärdig runt 10 ifall jag endast äter så lite som vissa dieter förespråkar att man ska.
    – Får hjärtklappningar i form av VES o SVES då jag är hungrig länge. (Insatta i medicin vet vad det är)
    – Ska till Gran Canaria sista oktober!! Känner mig som en mindre val.
    – Jag hatar allt som heter cardio. Är hellre på kaffe med vänner eller hänger i stallet.

    Positiva saker är:

    – Jag äger en skivstång med några vikter samt hantlar man kan ändra vikterna på.
    – Jag rider nu som då.
    – Jag äger en cykel (tycker så klart att det är tråkigt att cykla)

    Nu till saken. Kan någon vänlig själ lägga sig i min livssituation och ge mig goda tips gällande en sund viktminskning? Skulle gärna vilja vet vad jag ska äta på dagarna utan att vara dödsslut och ja – HUR jag egentligen ska göra för att få bort det överflödiga fettet som hamnat runt midjan och låren?

    Är sjukt tacksam för svar!

    #1082404

    Kan även lägga upp bilder om så önskas!

    #1082406

    Viktminskning är kcal ut kontra kcal in och för att tappa vikt får du antingen sänka intaget eller öka förbränningen.

    Gällande träningen: Använd vikterna och kör hemma, man kan komma rätt långt med enbart skivstång och hantlar, du behöver inte vara på ett gym. Finns massvis med övningar att göra. Du kan även träna med enbart kroppsvikt. Tips på övningar (vet inte hur tunga vikter du har eller din styrka): Knäböj, marklyft, floorpress, utfallssteg, militärpress, sidolyft, bicepcurls, frenchpress, hantelkickbacks m.m.
    Övningar med kroppsvikt: Armhävningar, plankan, jägarvila, burpees, grodhopp, dips med en stol eller liknande.

    Är all typ av cardio pina? Skulle powerwalks vara ett alternativ? Tycker det är ett utmärkt sätt att börja dagen på!

    Gällande kosten så är protein det som mättar bäst per kalori. Ifall du vill slippa hungerkänslorna höj intaget utav protein. Protein är dyrt om vi räknar kcal per krona så se till att handla billiga källor: tex. kyckling, kalkon, whey och basera ditt proteinintag på det.

    Kolhydraterna bör vara utav den långsamma sorten tex. ris, pasta (gärna fullkorn), grovt bröd, potatis, gryn.

    Som fettkälla är fet fisk, avokado, matlagningsolja och nötter bra källor, se upp bara med mängden med tanke på att de innehåller över den dubbla kcalmängden per gram.

    Ät mycket grönsaker för att slippa hungern bättre, vid sötsug/hunger drick vatten eller tugga på en morot.

    Största tipset är dock att vara motiverad. När sötsuget kommer och valet står mellan bullen och glaset vatten, påminn dig själv om vilket val som leder mot ditt mål.

    #1082445

    Hej, jag vill gärna slå ett slag för lågkolhydrats kost! Fungerar superbra vid viktminskningen och ger dig energi hela dagarna. Läs på om vad lchf är och fatta dig en egen uppfattning om det är något för dig eller inte. Om du läser till sjuksköterska så antar jag att du blivit indoktrinerad att fett är farligt. Min fru läser till barnsköterska och får gamla tråkiga föreläsningar om hur farligt fett är.

    Så läs på om det själv och se om du fortfarande tror det är farligt. https://www.youtube.com/watch?v=9Hy737EuL-o kolla gärna in denna föreläsning för lite info.

    Att man blir sötsugen handlar oftast om att man har lågt blodsocker, man är sällan sötsugen när man är riktigt mätt. När du äter mycket socker och snabba kolhydrater ökar ditt blodsocker, insulinet sänker då dessa nivåer kraftigt, då hamnar nivåerna under gränsen för hunger, vilket medför att din kropp vill ha mer socker för att höja nivåerna. Du blir då sötsugen/hungrig.

    Äter du mycket långsamma kolhydrater som finns i exempelvis grönsaker så höjs inte blodsockret lika snabbt och ditt insulin behöver inte sänka det, detta medför att du är mätt längre och minskar suget för socker/kolhydrater.

    En bra källa för energi är fett, eftersom fett inte har någon nämnvärd påverkan på insulinet så håller det dig mätt länge. Jag gymmar runt 4-5 dagar i veckan och springer 3 dagar. Äter som mest 3 måltider under en dag, oftast 2. Frukost och en sen lunch, sen ibland blir det middag eller något nattmål. De dagar jag styrketränar tar jag lite extra kolhydrater för lite mer muskelenergi, men annars håller jag mig på fett och protein.

    Det stora problemet jag ser med vanliga kcal in/ut är att du kommer bli hungrig genom att bara minska ditt kcal intag. Att gå runt och vara hungrig varje dag kommer inte att hålla, om du samtidigt pluggar och stressar över det kommer det garanterat inte fungera.

    Testa lchf, alltså lite kolhydrater och mycket fett.

    Om du endast vill minska på alla snabba kolhydrater, så se upp för ”grovt bröd” det som får kallas för fullkornsbröd kan innehålla så lite som 10% fullkorn, resten är vitt mjöl. Detta gäller för alla fullkornsvaror, läs på baksidan av förpackningen hur mycket som egentligen är fullkorn. Akta dig också för produkter som heter ”fullkorns berikad”. Det betyder att de är vanligt vitt mjöl eller annan gröda utan fullkorn, där de sedan hällt i de överblivna fullkornen som tagits bort vid produktionen av icke fullkorns produkter.

    Mvh

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.