Bli Fit!

Home Forums Fitness Bli Fit!

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #48767
    #118384

    Hej!

    jag är 19 år och tränar cirka 4-5 ggr i veckan. kör 10 reps för det mesta nu innan har det vart väldigt mycket 8:or och 5:or. min första tanke vart att jag vill bli grov och bara stark men känner att det kanske ändå inte är det ja borde göra ändå, ganska osäker på vad jag vill. Men nu känner jag i alla fall att ja skall försöka försöka bara bli fit. försöka få en snygg och vältränad kropp. kunna göra mkt chins/dips.

    Vad borde jag tänka på? som innan då ja bara försökt bli grov o stark. hur skall jag ändra mitt schema osv? reps? jag är då en mästare på att äta och äta mkt skit tyvärr men när ja väll försökt gå ner så har det gått ganska bra men vill inte gå ner för fort för att tappa muskler, då känns ju all träning åt helvete. ligger runt 100kg nu och det är whey to much. innan sommarn låg jag på 86 så ja har ganska lätt för att gå upp i vikt.

    PLz Hjälp :p

    Bodyworkout 4 life!

    #118385

    juste som sagt, borde jag lägga in någon cardio elr så? hur länge borde ja köra i så fall?? 40-60 min? och hur ofta i veckan?

    #118386

    LÄgg upp ett 5-split program där du tränar hela kroppen. Sen vilar du på helgerna eller kör cardio på helger.

    Om ditt mål är fettförbränning så rekommenderar jag högintensiv cardio i 16 – 20min 3ggr i veckan.

    #118387
    CryptoN wrote:
    LÄgg upp ett 5-split program där du tränar hela kroppen. Sen vilar du på helgerna eller kör cardio på helger.

    Om ditt mål är fettförbränning så rekommenderar jag högintensiv cardio i 16 – 20min 3ggr i veckan.

    jo 5-slit är vad jag har nu då :) men så fort jag pratar med någon om fettförbränning så skall man minst hålla på i 40 min för att det skall hända ngt?

    #118388

    intressant…tack för alla bra råd :)

    #118389

    fitness is the essential for every one. to maintain your fitness doing exercise regularly and eating fruits and drink milk.
    use mostly water in a day about 6 to 8 glasses.

    #118390

    Hej!
    Jag valde att byta livsstil den 1 Januari förra året och gick ner 30kg från Januari till Oktober förra året, 105kg – 75kg. Jag förlorade antagligen lika mycket muskler som fett (Fast det fanns inga muskler där från början ;)) Efter det började jag bulka som det så fint heter och ligger nu på en ca 85kg. Nu för tillfället ligger jag på ungefär ett underskott på 3 – 500 kcal per dag pga. att jag tänkte kolla om jag kan hitta något under fettet :)

    Jag var världens rookie och kunde absolut INGENTING om någonting vad träning heter när jag satte igång detta projekt. Det jag har gjort är att jag har läst, läst, läst och läst.
    Det finns hur många sätt som helst att gå ner i vikt och det mesta beror ju på din motivation, tid och vad du tycker är roligt.

    Någon jag fokuserade var inte att få en ny kropp, utan få ett hälsosammare liv. En snyggare kropp var bara en bonus, det gav mig motivation och gjorde att jag inte stirrade mig blind i spegeln hela dagarna.

    Du behöver inte göra radikala ändringar i din kost, inte i början iaf. Jag började med att äta mindre potatis, pasta, ris etc. Jag struntade i såsen till köttbiten. Det räckte med en skiva ost på smörgåsen.

    Eftersom att jag kände att jag mådde bättre och gick ner i vikt så fick jag mer motivation att fortsätta att kontrollera min kost och därför minskade jag ännu mer på vissa saker etc etc.

    Om du vill gå ner i vikt och bibehålla muskelmassan så ska du köra TUNGT och göra få repetioner. Jag körde mycket basövningar (Bänk, mark, benböj och militärpress).

    Tänk också på småsaker, jag äter mycket kryddstark mat, det kanske gör att kroppen förbränner 30kcal extra per dag (jag bara tog någon siffra..), Jag hoppade av en hållplats tidigare och promenerade resten hem, kanske brände en 30 kcal till där. Då var man redan uppe i 60 kcal per dag. Många bäckar små blir en stor sjö =)

    Nu har jag svammlat hur mycket som helst, hoppas detta var till någon hjälp iaf.

    Peace!

    #118391

    Jag håller helt med Avesand. Gillar din inställning riktigt mycket! Men för att hålla mig till ämnet, Jonas. Jag dietade i 8 veckor när jag var med i en ”Kom i form – tävling” som Fredrik Paulún höll. det jag gjorde då var att jag åt kolhydrater innan träningen, ca 50 gram (5 riskakor med lite honung på) och även protein innan och under träning. Efter passet är det bra om du får i dig kolhydrater, då det hjälper dig att återhämta dig. Även under diet så måste du ha i dig kolhydrater, men vid rätt timing. Mellan 50-100g kolhydrater (vet att det låter mycket, men nya studier visar på det) är bra att inta efter träningen.

    När du sedan går vidare till lunchen kan du börja dra ner på kolhydraterna och öka proteinet en aning. Jag låg på cirka 43-45 gram protein per mål, men det var just för att gå ner så mycket fettprocent på 8 veckor som möjligt.

    Mellanmål, och ”middag” bör bestå av endast fett och protein. T.ex. Ägg, kyckling, kesella, tonfisk, fläskfile, keso, omega-3 mm. Men tänk på att välja fetter som är bra. Inte Bacon eller liknande. Fett hjälper dig att bränna fett, och nya studier visar på att just omega-3 ökar din metabolism direkt efter måltiden.

    Jag kände att jag fick väldigt bra resultat då jag mer än halverade hela mitt kroppsfett på dessa åtta veckor från cirka 14% till 6,7-7,2%.

    Vill dessutom tillägga att det är skönt att se att du har sådan självdistans att du säger att du är mästare i att äta skit :) Det kommer du komma långt på! Lycka till och hoppas detta gav dig lite mer idéer kring hälsosam mat och mat under diet osv :)

    #118392

    Btw är jag också 19 år, vi lär ligga rätt lika varandra i metabolism och så vidare :)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.