Flickvän som ej får anstränga sina knän!

Home Forums Fitness Flickvän som ej får anstränga sina knän!

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #52259
    #127856

    Hej! Nu är det så att min flickvän börjar bli missnöjd med hennes kropp och hon vill börja träna igen för att bli nöjd. Nackdelen är att hennes slemmsäckar i knäna är så dåliga så hon får inte ens cykla eller ro med maskin. Så jag undrar ifall det är någon som har tips på hur man kan få ihop ett program som utesluter knäna men samtidigt kan forma hennes kropp på ett aktivt sätt. Tack på förhand!

    #127857
    Yukizan wrote:
    Hej! Nu är det så att min flickvän börjar bli missnöjd med hennes kropp och hon vill börja träna igen för att bli nöjd. Nackdelen är att hennes slemmsäckar i knäna är så dåliga så hon får inte ens cykla eller ro med maskin. Så jag undrar ifall det är någon som har tips på hur man kan få ihop ett program som utesluter knäna men samtidigt kan forma hennes kropp på ett aktivt sätt. Tack på förhand!

    Gå till en sjukgymnast till att börja med. En bra sjukgymnast. Min Sambo har löparknä mm från en fotbollskarriär, hon går till idrottskadekliniken i Malmö som har kompetent personal. Crosstrainer är det enda hon får köra och enbart tills det börjar göra ont.

    Men utredning och behandling är ju en början.

    #127858

    Tack så mycket för svar. Det är nog en bra idé att börja där :) // Mvh Jens

    #127859

    Är inte hemma på knäproblematik, men rent spontant känns det som att vattengympa skulle kunna vara ett alternativ om man vill få lite puls. Frisimsbenspark med platta kan kanske också funka men kan vara svårt som nybörjare, viktigt där är att sparka med hela benet, från höften och med avslappnade fötter och sträckta fotleder samt inte böja mycket i knäleden.

    #127860

    Nu har jag ingen aning om vart ni bor men som skidåkare vill jag ändå föreslå längdskidor, mer allsidig träning får hon leta efter. Saknar ni snö finns alltid rullskidor som ger förbannad bra träning och är väldigt skonsam mot knäna!

    Simning, och då crawl, är också riktigt bra träning där hon inte behöver använda benen över huvud taget. Viktigt är här att om det ska bli roligt så bör hon ta hjälp av någon som kan crawl och kan lära ut det, när tekniken sitter så är det en ruggigt effektiv och rolig träningsform. Kombinera skidåkningen eller simningen med ett par styrkepass i veckan, och då överkropp då eftersom hennes knän är så pajj att inte ens cykel fungerar.

    Det finns alternativ, även för de med trasiga knän!

    Hoppas hon hittar något hon gillar!

    Mvh

    #127861

    Även om det kan kännas avlägset är det inte så dumt att vifta lite med att knäproblemen ytterst troligt är en övergående grej (utan att veta exakt diagnos). Det kan absolut finnas en framtid med både löpning, hoppochskutt och annat, bara hon sköter rehab och lyssnar på expertisens råd. Det absolut sämsta är att bli helt inaktiv. Någon sorts aktivitet är bättre än ingen och även om det kanske inte är vare sig skitkul eller skiteffektivt så hjälper det på sikt.

    Mina egna knän var helt utdömda under mer än tio år och löpning var inte att tänka på. Kunde jag gå någorlunda obehindrat vid pension skulle jag vara tacksam. Idag ytterligare tio år senare kan jag både göra knäböj (har jag i och för sig gjort mot bättre vetande hela tiden), hoppa lite höjd och springa. Planerar att göra min första halvmara om tre veckor och förhoppningsvis Stockholms jubileumsmarathon om knappt ett år. Men visst har det tagit tid och varit trögt. Tålamod!

    #127862

    Jag personligen känner att vi kan göra din flickvän går till yoga, är detta en bra övning Flexibilitet metod kan du forma också. Mycket bra, kan prova.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.