Från inget till allt – Behöver hjälp med teoretisk kunskap!

Home Forums Fitness Från inget till allt – Behöver hjälp med teoretisk kunskap!

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #53260
    #132329

    Goddag byggare =)

    Så här är det. Jag är en 19 år gammal kille som jobbar ca 50% i byggbranschen, men utöver det och meditation så finns det ingenting som jag upprätthåller. Inga projekt, inga mål,, mest bara datoranvändning, multimedia och slappande, och jag har tröttnat på det. Jag vill ha lite, friktion, lite mening och ja, någonting att kämpa på med. Mest bara för att jag vill se hur det skulle gå; ifall jag skulle klara det, hur jag skulle må, vilka resultat jag skulle få osv..

    Då kroppen är ens hem under hela livet och jag är allmänt intresserad av den så har jag beslutat mig för att börja bygga upp min kropp som ”projekt”. Och då gråskalor inte är min grej så jag ska anamma träningslivsstilen fullhjärtat och riktigt ordentligt.
    En riktig body makeover, så att säga :happy:

    Men, som byggare har jag lärt mig hur viktigt det är att lägga grunden rätt för att husbygget ska gå bra. Och det är just detta jag behöver hjälp med.

    Nu pratar jag inte om riktlinjer som ”sov ordentligt, ät nyttig mat tills att du storknar och fokusera på träningen på gymmet istället för spegeln” utan det jag är ute efter är utförlig information att bygga min grund med.

    Men låt mig berätta lite om mig själv: Jag är som sagt 19 år och jobbar i byggbranschen, men får ingen nämnvärd träning utöver från jobbet som det ser ut nu och sett ut dom senaste månaderna. Jag ”slappgymmade” ett gäng månader förut, men eftersom jag gjorde det p.g.a. fel anledningar så kom jag ifrån det för ungefär ett år sedan.
    Jag är lite över 190cm lång och är atletiskt grundbygd, väger väll nu kanske 75 kg och har börjat samla på mig lite fett runt magen, men än så länge är jag ganska slank. En del grundstyrka har jag dock.

    Det jag vill uppnå rent fysiskt är att:
    Bygga muskler
    Inte lägga på mig fett (alltså ligga just över energibehovet, ifall det nu är bästa sättet.)
    Styrka
    Smidighet
    allmänt välmående

    (Atletisk alltså)

    Och så klart är det en del psykiskt som jag önskar få ut ur det hela också, men det behöver jag nog inte gå in på :)

    Så alltså: Det jag har tänkt göra är att forma mitt liv för att få dom absolut bästa resultat jag kan få. Jag vet att det är en väldigt individuell sak, men grundprinciperna borde vara ungefär samma för alla.

    Så det jag behöver veta är, för att på det absolut bästa sätt forma min kropp, hur ska jag:
    ÄTA: Vad är det kroppen behöver för denna levnadsstil, och varför? När ska jag äta vad? Kosttillskott? Förslag på mat? Annat?
    Återhämtning: Hur göra detta på bästa snabbaste sättet? Om sömn har jag redan utförlig kunskap om. Men utöver sömnen? Hur blir det med påfrestningarna från byggandet tillsammans med behövd vila t.ex.?
    Träning: Håller på att läsa igenom ”fitness för honom” av Kim Justin för tillfället så jag kommer nog få bra grundkunskaper därifrån. Men hur skall träningen ske ifall man ska köra på fullvarv? Ifall man har en skräddarsydd livsstil, hur mycket påverkar detta hur lång tid musklerna behöver för återhämtning och återuppbyggnad? Annat för mitt ändamål?
    Medicinska aspekter: Bör man undersöka sig hos läkare / kiropraktiker innan man ger sig in i ett sådant här projekt?

    Annan kunskap för att bygga en bra grund?

    Jag har inga illusoriska förhoppningar om att någon ska orka besvara alla mina funderingar, men ifall du vill besvara någon del, eller konceptet som helhet så vore jag mycket tacksam. Eller ifall du vet någon guide/hemsida/bok/whatever som tar upp denna typ av projekt så vore det grymt! :read:

    Tack för din tid :up:

    (Jag postade samma sak i bodybuilding-forumet, men postar den här också då detta forum kanske är mer passande)

    #132330
    CharlieX wrote:
    (Jag postade samma sak i bodybuilding-forumet, men postar den här också då detta forum kanske är mer passande)

    Eller för att du inte var nöjd med det svaret du fick i den andra identiska tråden?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.