Hur implementera Crossfit i träningsschemat?

Home Forums Fitness Hur implementera Crossfit i träningsschemat?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #50087
    #120472

    Hallå alla!

    Första inlägget i fitnessforumet:)

    Jag har sedan någon månad tillbaka börjat med träning som är varierande och roligt, indoor walking, spinning gym och simning. Jag gymmar 3-4 ggr i veckan och varierar indoor walking, spinning med 1-3 ggr i veckan. Simning kör jag på morgonen.

    Jag testade för ett par dagar sedan Crossfit och det var fantastiskt jobbigt och kul!

    Men det jag har svårt att greppa är hur jag ska föra in detta i mitt schema.

    Ersätter det all träning? Dvs. Bör jag skippa gym/kondition en dag för att träna Crossfit eller är det ett komplement.

    Behöver lite vägledning.

    Dessutom undrar jag om Ni vet vart man kan läsa/hitta om lite crossfit program eller övningar?

    Tack för er tid:)

    #120473

    Vad är målet med träningen?

    Misstänker att du redan varit inne på crossfit.com?

    #120474

    Mitt mål med min träning för tillfället är att komma i form igen. Är 1.76 lång och väger 82.6. Men har rätt mycket fett så vill ned i kroppsfett.

    Målet är att väga runt 78kg och ha en kroppsfett på ca. 13-17 %. Sedan bara att ha kul, känner mig bättre när jag är i form.

    ________

    Var inne på crossfit.com och hittade en crossfit guide på 115sidor med allt från övningar till kostråd. Skall läsas:)

    #120475

    Kör CrossFit om du vill upp till 5 WODar i veckan och komplettera med så mycket kondition och styrka du hinner och orkar. Alternativt så kör du WODar som komplement till din övriga träning. IMO spelar det inte så stor roll om man inte har några specifika mål med träningen, förutom att tappa 4 kg.

    Styr upp kosten så löser sig resten.

    #120476

    Kosten har jag börjat styra upp sedan förra veckan, det går bra:)

    Förstår inte riktigt hur träningen sätts upp.

    Körde igår marklyft, 400m, marklyft, 400, marklyft. Fastän det var intensivt och jag blev trött så vet jag inte.

    Ska man köra marklyft vila, 400m vila, marklyft vila osv? Hur är uppläggen?

    #120477

    Själv har blandat in crossfit-typ träning på mitt gymschema på det vis att jag bara ”blandar in” efter egen påhitt crossfit-liknande rörelser. T.ex ett vanligt ryggpass kan vara t.ex tyngre marklyft 5reps/set och därifrån rakt till roddmaskinen där jag ror 2minuter. Efter detta 1-2 min paus. 4-5 cirklar av dessa. Fungerar.

    En cirkel av knäböj,chinups,dips är bra, ca5 rounds med 10reps i varje. Passar bra in i vanligt träningsprogram där kroppen är delad t.ex i
    tre delar, så före följande cirkel börjar gör man som ett xtra pass emellan.

    Kettlebells-swings, chinups ,bänkpress med hantlar lätt att göra på gym som en wod.

    Kolla även [www.crossfit.com]

    #120478

    Crossfit.com som ni båda rekommenderat är fullt med info och om någon får fram denna tråd så rekommenderar jag den för svar på alla frågor. WoD visar lite hur upläggen ser ut.

    Härligt att det finns folk som kombinerar crossfitten med styrka+kond. Det är det jag vill göra:)

    Tack för svaren!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.