Kalipermätning 9 punkter

Home Forums Fitness Kalipermätning 9 punkter

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70724
    #546436

    Undrar vad folk ligger på ungefär i mm fett och fettprocent vid tävling? Vad ska man sträva efter. Själv gör jag en 9 punktsmätning och just nu tror jag fetaste stället är 4 mm och lägsta 2,2 eller 2,4 mm, minns inte riktigt. Vet inte om jag ska ner mer eller inte. Är ju 2 veckor kvar bara och tänkte börja med lite cardio men jag vet inte om jag behöver det.

    #546437

    skulle säga att vissa kanske kanske kan krypa ner till strax under 4% (men ska man ha en exakt siffra så funkar inte kaliper) men säg 4-6% bf bör nog dom flesta hammna i

    #546438

    Vet bara hur män brukar ligga på Parillo, det är runt 2%
    Då liger man under 1 mm på samtliga punkter

    #546439
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Vet bara hur män brukar ligga på Parillo, det är runt 2%
    Då liger man under 1 mm på samtliga punkter

    Det är den mätningen jag kör tror jag. Frågan är vad Fitness tjejer ska ligga på.

    #546440
    Henrik Lindh wrote:
    skulle säga att vissa kanske kanske kan krypa ner till strax under 4% (men ska man ha en exakt siffra så funkar inte kaliper) men säg 4-6% bf bör nog dom flesta hammna i

    Ligger på 5,89 så då kan jag förmodligen dra på lite ytterligare sista 2 veckorna och gå ner lite till. Kan ju både öka cardio och minska maten ännu för jag ligger högt på mat och kör i princip inte mycket cardio så då kan jag försöka gå ner lite till.

    #546441
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Vet bara hur män brukar ligga på Parillo, det är runt 2%
    Då liger man under 1 mm på samtliga punkter

    sen kan man lägga på 2-3%. 2% känns inte rimligt alls i mina ögon dock

    #546442
    gotland wrote:
    Ligger på 5,89 så då kan jag förmodligen dra på lite ytterligare sista 2 veckorna och gå ner lite till. Kan ju både öka cardio och minska maten ännu för jag ligger högt på mat och kör i princip inte mycket cardio så då kan jag försöka gå ner lite till.

    du ligger bra till,många mäter på dom tunnaste ställen med en kaliper där hemma och får ex 1-2% sen glöms,rygg rumpa osv bort. sen har man en bra muskelmognad så behöver man inte krypa ner skadligt lågt. ligger du på 5-6% på scen ( beräknad på en exakt bf utr) så ligger du mk bra till. killarna kan man som sagt kapa av lite mera på.

    #546443

    Jag skulle vilja påstå att alla sorters fettmätningar är överskattade, till och med en väl utförd kalipermätning, när det gäller att värdera formen för tävlande. För en manlig byggare är det ok, och i viss mån för kvinnliga, men i BF säger det nästan inget.

    Det finns många utan speciellt låga värden som sopat hem BF-tävlingar och det omvända, att man har låga värden, men blir bland de sista. Det som gäller är att kolla i verkligheten och gärna med en erfaren och ärlig betraktare. Hårdheten är ju bara en av många faktorer och i BF säger till och med reglerna att man inte får vara för hård, med tvärribbor och alltför djupa cuts. Vad det nu är…

    Bara så du slipper säga som vissa sagt efter en mindre lyckad tävling: ”Men vafan, jag var ju klart hårdast!”

    #546444

    Hejsan
    ja som några sagt, kaliper är bra för att ha koll på underhudsfettet.
    Och även kaliper i sig är bra att mäta andra ställe så som knäskål ( huden där)
    trapsfäste , bakben, armhåler mm
    då man även kan få en viss humm om , stresshormon kortisol,tillväxthorm,östrogen,testosteron mm i kroppen
    så det är mestadels ett bra riktmått så man ser att det går framåt i diet eller uppbyggnad.

    Lägger du på dig runt om kärleks handtag, ländrygg strax ovanför navel , triceps, utsida bröst ja 100% för mycket kolhydrater och östrogen utsöndring i kroppen.

    Alltså näringsintaget är fel.

    Under navel mm, och runt troligen stressad till max.

    så det finnsmycke mer intressant att tyda på kalipers.
    JAg skulle säga att 85% av dessa punkter är mitt i i prick.
    Jag gör ofta mätning och vägning plus mäter med måttband. Utan att fråga dem om deras livssitts och deras kost.
    Efter mått mm så analyserar jag och säger vad jag tror de äter och jag har oftast rätt på det mesta.

    Så jag tror på att man även kan utläsa mer än att bara kolla underhudsfett.

    Bättre än vågen som säger upp eller ner.

    Mått, spegel och skit i vågen så skulle jag vilja säga.
    Sen avgör symetri, flex och uppvisning resten.

    Så JP har delvis rätt bara för att man har super tunn hud betyder inte att du vinner.
    MEn som även vincent sa de flesta jag har snittar 1-2 mm rakt igenom.
    Martin Kjellstrom har jag en gång mätt 1-1,5 mm på 11 punkter!!
    Men snittar man 1-2 mm ja då är man tunn iunderhudsfettet dock kan du fortfarande ha massor fett kvar på andra punkter som man ej mäter.
    SÅ ska man vara super hård ja då får mäta typ 50 punkter på kroppen :up:

    Men spegel, foto, och video säger alla e samma då är du nog hård

    Men ett riktmått som sagt.

    #546445

    Bra svar Fredrik.

    #546446
    Janpeter Sangborn wrote:
    Jag skulle vilja påstå att alla sorters fettmätningar är överskattade, till och med en väl utförd kalipermätning, när det gäller att värdera formen för tävlande. För en manlig byggare är det ok, och i viss mån för kvinnliga, men i BF säger det nästan inget.

    Det finns många utan speciellt låga värden som sopat hem BF-tävlingar och det omvända, att man har låga värden, men blir bland de sista. Det som gäller är att kolla i verkligheten och gärna med en erfaren och ärlig betraktare. Hårdheten är ju bara en av många faktorer och i BF säger till och med reglerna att man inte får vara för hård, med tvärribbor och alltför djupa cuts. Vad det nu är…

    Bara så du slipper säga som vissa sagt efter en mindre lyckad tävling: ”Men vafan, jag var ju klart hårdast!”

    Absolut har det ingen betydelse om det inte ser bra ut ändå och jag vet att det är många saker som bedöms men det är ändå intressant att veta ungefärliga siffror. Jag tänker faktiskt inte säga ett dugg om jag så kommer sist för det viktiga för mig är att jag är nöjd med min form och det jag åstadkommit och det såklart jag inte stirrar mig blind på kalipermätningen utan det är mest för att se ungefär var folk brukar ligga på. Mest för kul. Det är så olika som ändå vinner Body Fitness så det är svårt att veta hur man ska se ut för att vinna. Det är en bedömningstävling och det är inga pengar heller inblandade så ärligt talat struntar jag i placering men jag vill vara nöjd med mig själv. Kul om jag kunde komma till final eftersom annars har jag sytt bikini i onödan.

    #546447

    Jag har mätt med caliper sedan 1980 och jag har aldrig mätt några som ”snittat 1-1,5 mm”. Och då har jag även mätt ett antal ”jävligt hårda”. Mina mätningar verkar även ligga över andra mätresultat. Inga glädjemätningar alltså… he he

    #546448
    Arne Persson wrote:
    Jag har mätt med caliper sedan 1980 och jag har aldrig mätt några som ”snittat 1-1,5 mm”. Och då har jag även mätt ett antal ”jävligt hårda”. Mina mätningar verkar även ligga över andra mätresultat. Inga glädjemätningar alltså… he he

    dags att byta ut fjädern på din harpender kaliper Arne:emo-thumb
    1980;) då är det nog dags att få ny fjäder haha
    skämt o sidor nej inte många som kommer ner under 2mm , men med en ny harpender så drar den rätt rejält och trycker undan en del vatten

    #546449

    Fredrik: Jag kan inte släppa det här med specifik fettinlagring beroende på hormonell balans. Kan du referera till någon litteratur gällande detta? Låter mycket intressant!

    // Calle

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.