Ägg är det värsta som jag kan äta

Home Forums Kost och Näringslära Ägg är det värsta som jag kan äta

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #107352
    #1083484

    Hej jag hatar ägg och vet inte vad jag kan äta på morgonen för få i sig bra med protein osv. Så fort jag äter ägg får jag som spyreflexer

    #1083490

    Ät dem råa i en smoothie, äter 3-4 ägg till frukost varje dag. Här är min frukostsmoothie:

    200ml kokosmjölk
    175g frysta bär
    175ml kvarg
    20-50ml grädde
    halv banan
    3-4 ägg

    Smakar jättegott och du blir mätt i en vecka.

    mvh

    #1083540

    Dricker liknande som personen över. Råa ägg i en smoothie smakar ingenting, såvida du inte mixar i en timme. Sen är ju inte ägg det mest proteinrika, 7 gram protein per ägg ungefär, men blir ju tillräckligt om du slänger ner 3-4 stycken. En portion proteinshake kan innehålla ungefär 25 gram.
    Så du behöver inte känna dig tvingad att äta ägg, dock innehåller ägg annat nyttigt också :)

    2 dl sojamjölk
    1 banan
    1 Rått ägg
    1 dl proteinpulver
    1 matsked linfrön
    1-2 dl havregryn, för långsamma kolhydrater så man håller sig mätt till nästa mellanmål
    Kvarg (naturell laktosfri, inte ”godiskvarg” med 25% i)
    Annat smått och gått som kan finnas i kylen/skafferiet, typ rester av frysta bär. Avokado funkar i smoothies också, smakar ingenting och du får i dig massa nyttigheter.

    #1083552

    + det faktum att endast hälften av äggproteinet tas upp av kroppen i råa ägg jämfört med om de är tillagade (upphettade på något vis). Kan vara bra att veta, istället för att slänga ner 4 råa ägg i en shaker så kan du steka två och få samma proteinmängd i kroppen ;)

    #1083630

    Varför är det så att kroppen inte tar upp råa ägg lika bra som tillagade ägg ?

    #1083656

    http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

    Ska nog sluta med råa ägg nu ;) Anledningen har varit att jag inte orkar stå nyvaken och koka eller steka, (går upp kl. 4 på morgonen). Men får år klara mig med alternativa proteinkällor på morgonen helt enkelt

    #1083657

    Mm synd att man måste lära sig saker ibland :( har fått övergå till kokta ägg, som inte jag heller är ett fan av :) lite svårare å trycka ner 3 kokta ägg som 3 råa : )

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.