Ägg, dåligt eller bra?

Home Forums Kost och Näringslära Ägg, dåligt eller bra?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #568815

    Innehåller ägg gulan bra eller dåligt fett?:) hittade inget på sökningen på ägg.
    Vill deffa nu så undrar om jag ska ta bort äggulan och bara äta äggvitan?:what:

    #71899
    #568816

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=6433&highlight=sanningen+om]

    #568817

    Tack så hemskt mycket, detta hjälpte mig jätte mycket! :)

    #568818
    Ilikefood wrote:
    Tack så hemskt mycket, detta hjälpte mig jätte mycket! :)

    Nemas problemas.
    Har också försökt att söka på ”ägg” i sökfunktionen utan resultat. :what:
    Men i denna artikel står verkligen sanningen om ägg.

    #568819

    Du gör i mina ögon ENBAT ett dumt val genom att ta bort gulan. Någonstans måste du ju få fett och bättre källor än äggula finns knappt.

    Dessutom är inte fett något att överhuvudtaget oroa sig över, det finns inget som säger att du per automatik lyckas lättare för att du minskar ner drastiskt på fett jämfört med kolhydrater t.ex.

    #568820

    Jag har underskattat ägg alldeles för mycket, tack för bra läsning.

    #568821

    Dessutom innehåller gulan nästan allt av äggets vitaminer och mineraler:
    kalcium & D-vitamin som motverkar benskörhet, selen & hela serien B-vitaminer för ämnesomsättningen (fråga veganer som till sist får ta sprutor…), kolesterol för förbättrad hjärtkärlhälsa, etc.

    #568822
    mikaelj wrote:
    Dessutom innehåller gulan nästan allt av äggets vitaminer och mineraler:
    kalcium & D-vitamin som motverkar benskörhet, selen & hela serien B-vitaminer för ämnesomsättningen (fråga veganer som till sist får ta sprutor…), kolesterol för förbättrad hjärtkärlhälsa, etc.

    äggulan är även berikad på kolin som är med och skapar neurotransmittorn acetylkolin

    #568823
    Flessa wrote:
    Vitan är ju 90% vatten och resterande 10 är ju protein, så är det bara rent protein man vill åt så är ju vitan toppen. Jag har fem stycken vitor i gröten varje morgon, grymt jävla gott kan jag lova. Behövs dock en del vitor om man vill komma upp i sin proteinkvot/måltid om man bara har äggvita som proteinkälla då en vita innehåller bara runt 2-4 gram beroende av storlek.. :)

    … och om du vill ha fullvärdigt protein lägger du till gulan.

    #568824

    Äggvita är fullvärdigt i sig.

    #568825
    King Grub wrote:
    Äggvita är fullvärdigt i sig.

    OK. Jag kan ha förväxlat det med vitans resp gulans BV, som skulle vara lägre för vitan. Stämmer det, då?

    Nå, man får hursomhelst i sig andra nyttigheter från äggulan.

    #568826

    Ja, det stämmer – proteinkvaliteten blir lite bättre om även gulan ingår. Men som sagt, även utan gula är vita fullvärdig. Det är alla animaliska proteiner (utom skräp som gelatin och kollagen).

    #568827

    Lås tråden någon.

    #568828

    Tack för alla svar :) Nu blir det till att äta ägg i massor
    MUMS:ike:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.