Ägg? var är gränsen för hälsosamt och sunt

Home Forums Kost och Näringslära Ägg? var är gränsen för hälsosamt och sunt

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)
  • Author
    Posts
  • #561437

    Ja var går gränsen för hur mycket ägg som är hälsosamt?
    hur är 3-4 ägg om dagen? Med tanke på kolesterolet.

    Fördelar? nackdelar? med ägg

    #71407
    #561438

    Ägg är en mycket bra energikälla. Dock är det lite ovisst om vilken mängs som är hälsosam samt hur mycket kolestrool som är farligt eller inte.

    [http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Mycket-arbete-bakom-nya-naringsvarden-for-agg/]

    Nya RDI för ägg kommer under hösten.

    Fördelar är att det innehåller så sjukt mycket näringsämnen, har en bra fördelning mellan makronutrienter (fett, kolhydrater, protein, vatten) och gott om mikronutrienter (vitaminer, mineraler).

    Nackdelarna är väl då kolestrolet som kan bli högt vid ett högt äggintag samt det gamla vanliga att äter du för mycket blir du tjock men det gäller å andra sidan alla livsmedel. :)

    #561440

    Stödet för kolesterol i kosten och hjärt- kärlsjukdom är EXTREMT svagt. Inte om du är kanin visserligen, då är högkolesterolkost farlig.

    Jag sitter och käkar efter ett pass nu, när jag ätit upp mina tre ägg blir 29e ägget sedan fredags.:D

    #561442
    Flessa wrote:
    Eddie Vedder äter en hel hönsfarmsproduktion av ägg varje vecka, och de lever och är glada båda två. :D

    Du vet att jag är allergisk mot ”funkar för mig” Flessa, använd inte mig som en sådan referens tack.:D

    Skämt åsido, jag rekommenderar ingen att äta ägg på det viset jag gör. Inte heller att trycka i sig så mycket grönsaker som ag gör t.ex. Och jag gillar som sagt inte att säga ”det funkar för mig” för jag kan aldrig lova att det inte är dumt i längden.

    Men vad jag VET är att min mage mår bättre med den kosten jag äter idag än då jag åt ännu mer gröt (äter fortfarande mycket gröt men inte lika extremt), mycket bönor och allmänt mer kolhydrater och mindre fett.

    Nu när kosten innehåller mer fett och protein, massor av ägg, kött då och då samt att jag skurit ner på fiberintaget rejält är jag piggare och har en bättre fungerande mage. Men jag kommer aldrig använda mig själv som referens för att något ”funkar”. Jag är alldeles för mycket vetenskapsnörd för det.:D

    #561444
    Eddie Vedder wrote:
    Du vet att jag är allergisk mot ”funkar för mig” Flessa, använd inte mig som en sådan referens tack.:D

    Skämt åsido, jag rekommenderar ingen att äta ägg på det viset jag gör. Inte heller att trycka i sig så mycket grönsaker som ag gör t.ex. Och jag gillar som sagt inte att säga ”det funkar för mig” för jag kan aldrig lova att det inte är dumt i längden.

    Men vad jag VET är att min mage mår bättre med den kosten jag äter idag än då jag åt ännu mer gröt (äter fortfarande mycket gröt men inte lika extremt), mycket bönor och allmänt mer kolhydrater och mindre fett.

    Nu när kosten innehåller mer fett och protein, massor av ägg, kött då och då samt att jag skurit ner på fiberintaget rejält är jag piggare och har en bättre fungerande mage. Men jag kommer aldrig använda mig själv som referens för att något ”funkar”. Jag är alldeles för mycket vetenskapsnörd för det.:D

    Det låter som en sund inställning.
    Jan Guillou sa,apropå din kommentar ”funkar för mig, att han drara i sig ett par liter sprit per vecka mer än vad som anses direkt hälsovådligt. Något som fungerar för honom men inte för mig t.ex.

    För att ge allmänna rekommendationer ska man nog har mer på fötterna än, det funkar på mig. Det är inte hållbart.

    Angående ägg så äter jag minst 2, max 4-6 hela ägg per dag. Mina kolesterolvärden är som jag nämt i någon tråd något låga. Jag gillar iofs smör och grädde också men försöker väl hålla mig något moderat på det.

    #561446
    Indec wrote:
    Angående ägg så äter jag minst 2, max 4-6 hela ägg per dag. Mina kolesterolvärden är som jag nämt i någon tråd något låga. Jag gillar iofs smör och grädde också men försöker väl hålla mig något moderat på det.

    Men för att överstiga kroppens egenproduktion av kolesterol måste du äta 10-15 ägg om da’n!

    #561448
    Indec wrote:
    Mina kolesterolvärden är som jag nämt i någon tråd något låga.

    Det behöver knappast vara positivt iofs.

    #561450
    mikaelj wrote:
    Men för att överstiga kroppens egenproduktion av kolesterol måste du äta 10-15 ägg om da’n!

    Ojsan! :-) Nej så mycket ägg äter jag inte undantaget någon dag då jag äter omelett till middag och ägg till frukost e.tc

    Eddie Vedder wrote:
    Det behöver knappast vara positivt iofs.

    Nej, men ett tydligt tecken på att min äggkosumption inte gör att den är för hög.

    Läkaren sa att den inte var oroväckande låg, alls. Men detta var ett halvår sedan. Så hur det är i skrivande stund vet jag inte.

    #561452
    Indec wrote:
    Nej, men ett tydligt tecken på att min äggkosumption inte gör att den är för hög.

    Läkaren sa att den inte var oroväckande låg, alls. Men detta var ett halvår sedan. Så hur det är i skrivande stund vet jag inte.

    Vad jag menar är att man inte kan säga så mycket om t.ex. ett totalkolesterol. Det verkar forskas mer och mer på det där och mycket kritik riktas mot att förenkla så som att LDL är ”dåligt” och HDL är ”bra” och det ska vara mycket av det ena och mindre av det andra.

    Om du har ork och intresse har det debatterats en del i Läkartidningen så leta lite i arkivet där. Och nu menar jag inte ”fettdebatten” (Annika Dahlqvist et al.) utan andra läkare och vetenskapsmän som i mitt tycke känns trovärdiga och insatta. Samma sak när jag var på föreläsning med en läkare från Överviktsenheten vid Uppsala Akademiska sjukhus i våras, en oerhört kunnnig läkare vid namn Anno Härvi som menade samma sak. Han kunde inte förstå att den nya och mer komplicerade kunskapen om kolesterolvärden inte är mer spridd bland läkare i allmänhet.

    #561454

    Jag åt 10 ägg varje dag i ett halvår, tog sedan ett blodprov;
    Hade ett LDL värde på 2,4.
    1,4 – 4,7 är referensintervall.
    Hade ägg höjt kolestrolet, så borde mina värden ha visat det!

    #561456

    Kanon då vet jag,
    Det är gott och smidigt ju så :)

    #561458

    Man bör nog vara medveten om att ”dåliga blodfetter” även kan ha genetiskt påbrå..

    Har man tendenser till höga kolesterolnivåer i släkten så bör man inte konsumera lika mycket äggula som någon som inte har det… Finns dom som kan äta hur mycket ägg som helst utan att blodfetterna påverkas märkbart, medan det även finns de som får försämrade värden av för stor intag…

    Tänker inte spåra ut för mycket på detta:nerd:, men att kontrollera sina blodfetter är något som jag tycker personligen att man bör göra om man fyllt 30 iaf..

    #561460
    Jonas Lundberg wrote:
    Jag åt 10 ägg varje dag i ett halvår, tog sedan ett blodprov;
    Hade ett LDL värde på 2,4.
    1,4 – 4,7 är referensintervall.
    Hade ägg höjt kolestrolet, så borde mina värden ha visat det!

    Sen är LDL värdet som sådant inte lika intressant än kvoten mellan LDL och HDL… men det borde du fått reda på i samma veva som du fick svaret på dina LDL-nivåer eller hur Jonas? :)

    #561462
    Skorpan wrote:
    Sen är LDL värdet som sådant inte lika intressant än kvoten mellan LDL och HDL… men det borde du fått reda på i samma veva som du fick svaret på dina LDL-nivåer eller hur Jonas? :)

    Det har jag känt till sedan drygt 20 år tillbaka!
    Tyvärr så används ju fortfarande totalkolesterolet som referens inom sjukvården.
    Känner även till ett nyare sätt att räkna ut kvoten, lite mer komplicerat, men bättre enligt dom insatta.
    Ville bara berätta att 1800 ägg på ett halvår inte höjde mitt LDL värde!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 44 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.