Ägg vita och gröt??

Home Forums Kost och Näringslära Ägg vita och gröt??

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #70912
    #549085

    Jag undrar hur gröten blir om man blandar ner någon äggvita vid kokning OCH framför allt, näringen? Kommer kroppen ta upp de råa ägget ändå? Man ska ju egentligen inte äta rått ägg pga vissa orsaker, tar inte upp näring och den där salmonellan?

    #549086

    Ägget är dock inte rått efter kokning. Oavsett om det kokas med eller utan skal.
    Så kör du i ett par ägg och koka upp alltihop. Ett tips är att slänga i lite ost också.. :P

    Grötens konstistens blir något fastare!

    #549087
    Tommy Ivarsson wrote:
    Ägget är dock inte rått efter kokning. Oavsett om det kokas med eller utan skal.
    Så kör du i ett par ägg och koka upp alltihop. Ett tips är att slänga i lite ost också.. :P

    Grötens konstistens blir något fastare!

    hehe okey, aah jo fan tänkte inte på de^^
    aah fast skippar nog osten, aldrig varit förtjust i de ;)

    #549088
    Flessa wrote:
    Precis som tommy säger så är vitan efter kokningen inte rå längre och upptaget blir fullständigt. Det blir faktiskt minst lika gott att först koka färdigt gröten i mirkon, sedan ta ut den, blanda ner vitorna och sedan stoppa in den igen i ca 2-3 minuter, blir lite hårdare och mer omelettaktig konsistens än att blanda i grytan på spis. :)

    äsch jag kör de gamla hederliga, koka. de e så gött. Men tack iaf, så de ska börjas med

    #549089

    Om du inte redan har testat det, så koka gröten med kanel och äppeltärningar i. Riktigt gott och nästan lite äppelpajsmak över det. :emo-thumb

    #549090
    faran wrote:
    Om du inte redan har testat det, så koka gröten med kanel och äppeltärningar i. Riktigt gott och nästan lite äppelpajsmak över det. :emo-thumb

    ja brukar riva ett äpple och blanda ner dom sista minutrarna och på med kanel dock blir de lite vattningt, jävla äpple ;) men gott e de

    #549091

    Mitt tips: 2dl havregryn, 2,5 dl vatten, 1 helt ägg, 1/2 banan, hackade nötter, frysta blåbär, kanel, havssalt och några klickar ekologiskt smör…bara blanda ihop allt, så står du dig ett tag sen kan jag lova:emo-thumb

    #549092

    Låt nu gröt få vara gröt! Vi behöver ju inte tillverka äpplekaka utav kladdet!

    Just let gruyt be gruyt please! :nono:

    #549093
    Tommy Ivarsson wrote:
    Låt nu gröt få vara gröt! Vi behöver ju inte tillverka äpplekaka utav kladdet!

    Just let gruyt be gruyt please! :nono:

    Tss, ha rman ätit gröt med äppelmos, lingonsylt å allt de där skiten varenda morgon i över 8års tid e man trött på gamla vanliga traditionerna,

    tacka vet jag bär och äpple, med kanel å keso, å så dom där alla goa TORKADE frukterna, fikon, russin, plommon. MUMS!!!!!!!!!!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.