Ägg vs. proteinpulver

Home Forums Kost och Näringslära Ägg vs. proteinpulver

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #77130
    #646666

    Är det någon som har koll på äggvitans/ägggulans aminosyreprofil? Jag skulle vilja jämföra en shake gjord på proteinpulver mot en gjord på ägg. Jag har bara hittat info om vitamin- och mineralinnehåll hittills.

    Någon som redan har jämfört kanske?:)

    #646667

    Äggprotein anses ha ett BV på 100 och brukar användas som referensprotein. Vassle ligger mig veterligt på 104.

    Alltså är proteinkvalitén mer eller mindre likvärdig hos dom båda, dock är vassle troligtvis mer fördelaktigt som återhämtningsprotein med tanke på hastigheten.

    I kolumnen till höger på denna sida finns olika specialtabeller, däribland aminosyror i livsmedel:
    [http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13971&epslanguage=SV]

    #646668
    Kung Bruno wrote:
    Vilken sammansättning är optimal, då? Är det lika mycket av alla?
    Isåfall kan jag ju ta reda på om äggviteprotein ensamt också är optimalt :)

    Äggprotein har du ju redan frågat om i en annan tråd, då fick du ju svar av Andreas Guiance om jag inte minns fel. Så det svaret vet du ju redan, ja det är helt fullvärdigt. Att sedan ta bort något så extremt nyttigt som äggulan ur kosten är ju totalkorkat enligt mig men det är en annan sak.

    En ”optimal” sammansättning av aminosyror är inte att alla EAA förekommer i samma mängd, det vore helt tokigt om så vore.
    Om proteinet allena kan hålla oss i kvävebalans och innehåller alla EAA i rätt proportioner för vad som krävs för nysyntes och upprätthållande av kroppsvävnad så är det fullvärdigt. Såfort någon essentiell aminosyra finns i för liten mängd så blir den begränsande och såfort just den essentiella aminosyran har ”tagit slut” så slutar proteinet i fråga att användas i proteinsyntesen.

    #646669
    Eddie Vedder wrote:
    Äggprotein anses ha ett BV på 100 och brukar användas som referensprotein. Vassle ligger mig veterligt på 104.

    Alltså är proteinkvalitén mer eller mindre likvärdig hos dom båda, dock är vassle troligtvis mer fördelaktigt som återhämtningsprotein med tanke på hastigheten.

    I kolumnen till höger på denna sida finns olika specialtabeller, däribland aminosyror i livsmedel:
    [http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13971&epslanguage=SV]

    Tackar!:up:

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.