Aktivitetsfaktor, problem.

Home Forums Kost och Näringslära Aktivitetsfaktor, problem.

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #50763
    #121650

    Hejj, som rubriken bör avslöja så har jag problem med att beräkna bmr. Mitt bee ligger på ca 1881. Jag skall försöka beskriva en vanlig dag för mig :
    Jag vaknar ca 6:30, åker till skolan med buss, spårvagn. Har föreläsningar och den högsta aktiviteten som uppkommer där är väl att jag går och köper en flaska vatten 300 m därifrån. Skolan är dock uppbyggd med massvis av trappor så det kan läggas till.
    Åker sedan hem, med samma färdmedel. Går och tränar styrketräning i ca 70 min. Åker hem och äter, duschar, kollar på tv, pluggar m.m. Jag känner att 1,4-1,5 låter relativt rimligt. Jag är dock en sådan som tvivlar på min egna uträkning. Jag ber inte om ett exakt nr då det är näst intill ouppnåeligt. Bara om en utomstående bedömning.

    Tack på förhand.

    #121651

    Enklast är ju att helt enkelt räkna på hur man tror att det bör vara, sen väga sig en gång i veckan och kolla om man behöver justera upp eller ner.

    Själv kör jag med shapeup till min Iphone och där har jag gjort valet normal aktivitetsfaktor (sitter då och då) vilket har fungerat utmärkt när det gäller min viktnedgång, och har gått ner den vikt per vecka som jag angivit som mål i appen. Men ingen här kan ju räkna ut ditt exakta behov, du får helt enkelt väga dig för att se att du går i rätt riktning.

    #121652

    Jag tror många lägger aktivitetsfaktorn för lågt, särskilt om man har ett aktivt liv där man rör sig runt mycket.

    Min erfarenhet är att det är onödigt och alltför chansartat att försöka uppskatta exakt kcal-förbrukning. Jag brukar äta ett frikostigt överskott på bulk och ligga kring 2000 kcal på deff som standard och justera därifrån. Det är inte så noga med exakta kcal-antal hit och dit i praktiken. Och som sagt, justera allt efter vad vågen visar.

    #121653
    Madball wrote:
    Jag tror många lägger aktivitetsfaktorn för lågt, särskilt om man har ett aktivt liv där man rör sig runt mycket.

    Min erfarenhet är att det är onödigt och alltför chansartat att försöka uppskatta exakt kcal-förbrukning. Jag brukar äta ett frikostigt överskott på bulk och ligga kring 2000 kcal på deff som standard och justera därifrån. Det är inte så noga med exakta kcal-antal hit och dit i praktiken. Och som sagt, justera allt efter vad vågen visar.

    Fast brukar du göra det? äta frikostigt på din bulk? Har du tagit tag i de problem du beskrev i dina tidigare inlägg här på Body?

    #121654

    Vad pratar du om?

    Jag åt 4300 kcal senast igår på en träningsdag. Nästan 70% kolhydrat.

    #121655
    Madball wrote:
    Vad pratar du om?

    Jag åt 4300 kcal senast igår på en träningsdag. Nästan 70% kolhydrat.

    Pratar om detta
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=158296 http://forum.body.se/showthread.php?t=158296%5D

    Men det är ju bra om du vågar äta på ordentligt nu :up:

    #121656

    Jaha, just det ja. Jo, det är rätt svårt att veta hur man ”egentligen” ser ut ibland, det tror majoriteten kan skriva under på. Lägg till olika slags speglar, ljus etc och kroppsförvirringen är ett faktum.

    Jag har aldrig varit ätstörd i egentlig mening för att klargöra, men när jag skrev tråden du refererar till började jag fundera lite och beslutade mig för att ta tag i min låga kroppsvikt. Samt började jag kolla spegelbilden i andra speglar och noterade när jag såg en helkroppsbild att jag var rätt smal. Jag har ingen bra spegel hemma, bara en murrig halvkroppsspegel, vilket förmodligen spelat in mycket.

    Jag har vågat äta på ordentligt innan också, jag ville mest se hur långt ner jag kunde deffa mig och hur lågt jag var tvungen att gå i kroppsvikt. När jag insåg att jag var så smal började jag äta mer och har nu gått upp en del kilon.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.