Alkoholens inverkan på musklerna

Home Forums Kost och Näringslära Alkoholens inverkan på musklerna

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70254
    #519828

    Med risk för att få självutnämnda forum-poliser på mig nu så startar jag ännu en alkoholtråd. 😮

    Jag har läst en hel del artiklar, trådar och t om. en hel bok om alkohol och dess inverkan på kroppen. Men jag har inte lyckats hitta några mer konkreta fakta på hur mycket som är skadligt. Vart går gränsen? Att alkohol innehåller massor av tomma kalorier och har en negativ effekt på muskeluppbyggnad vet vi ju om, men hur påverkar ex. 1 flaska vin / vecka eller 5 stora starköl / vecka muskelluppbyggnaden? Finns det siffror på vart gränsen går? Hur mycket är för mycket?

    #519830

    Dosrelaterad såklart. Ju mer desto sämre.

    #519832

    Utöver Vedders svar kan jag inflika att det är olika från person till person. Män har mer samt aktivare enzymer såsom acetaldehyddehydrogenas och etanoldehyddehydrogenas som sköter etanolnedbrytningen. Män har även procentuellt mer vatten än kvinnor i kroppen vilket späder ut alkoholen bättre.

    Kroppsvikt samt dryckesvanor spelar även in så det finns inga klara siffror för ”alla”!

    #519834

    70 kg, 180 cm, dricker 3-4 st 2,25% cider ungefär 4-5 dagar i månaden:
    Kan man räkna ut hur skadligt detta är?

    #519836
    Tommy Ivarsson wrote:
    Kroppsvikt samt dryckesvanor spelar även in så det finns inga klara siffror för ”alla”!

    Nej men dosrelaterat är det för alla.;)

    Har skrivit lite om alkohol på bloggen fast inget som direkt berör träningen (utöver det självklara i att något hälsovådligt givetvis även kan påverka ens träning negativt).

    [http://traningslara.se/blogg/alkohol/]

    #519838
    Eddie Vedder wrote:
    Nej men dosrelaterat är det för alla.;)

    Har skrivit lite om alkohol på bloggen fast inget som direkt berör träningen (utöver det självklara i att något hälsovådligt givetvis även kan påverka ens träning negativt).

    [http://traningslara.se/blogg/alkohol/]

    Kroppsvikt bör väl verkligen spela en roll i det hela! Ju mer vatten alkoholen har att spädas ut i desto bättre (och inte bättre som i mer fylla)….

    Angående dryckesvanorna bör det verkligen påverka, du fick ju t.ex mer berusning första gången du drack gentemot den 100:e gången. Sett till samma mängd drucken alkohol då.

    Eller du kanske bara menade precis som jag att det inte finns några ”klara siffror” för alla medans det ÄR dosrelaterat för alla. ;)

    #519839
    Tommy Ivarsson wrote:
    Eller du kanske bara menade precis som jag att det inte finns några ”klara siffror” för alla medans det ÄR dosrelaterat för alla. ;)

    Precis.

    Oavsett variationer i tolerans är det ju fortfarande en dosrelaterad fråga. Ju mer alkohol desto mer skada även om individer tar olika mycket skada av samma mängd.

    Men oavsett tolerans kommer 100 cl vara dubbelt så mycket som 50 cl.:)

    #519841
    Squashii wrote:
    70 kg, 180 cm, dricker 3-4 st 2,25% cider ungefär 4-5 dagar i månaden:
    Kan man räkna ut hur skadligt detta är?

    Inte alls, om du mår bra av det.

    #519843
    primo wrote:
    Inte alls, om du mår bra av det.

    Må bra just när jag druckit upp dom lr att ha ett gott samvete efteråt?

    #519845
    Squashii wrote:
    Må bra just när jag druckit upp dom lr att ha ett gott samvete efteråt?

    Om det höjer din livskvalitet att dricka dem där flaskorna.

    #519847
    primo wrote:
    Om det höjer din livskvalitet att dricka dem där flaskorna.

    Det gör iaf kvällen lite roligare, man blir glad, positiv och mer social :)

    #519849

    Alkohol sänker testoronet också, vet dock inte hur mycket

    #519851
    Temeraire wrote:
    Alkohol sänker testoronet också, vet dock inte hur mycket

    Det är då fan inget som märks ute på krogen (köttmarknaden) en sen natt! :D

    #519853

    Tror det menas sätt i det långa varvet :P

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.