Ännu en tjatig nybörjare

Home Forums Kost och Näringslära Ännu en tjatig nybörjare

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #49107
    #118946

    Hejsan!
    Jag behöver hjälp med kosthållning och matschema. Jag är vet att sådana frågor dyker upp konstant på detta forum och rutinerade veteraner kanske uppfattar dem som tjatiga, men ifall någon vänlig själ vill hjälpa till så tackar jag djupast på förhand alternativt ifall någon har bra länkar.

    Jag vill bli deffad, ha synliga magrutor och se ”fitness” ut. Jag tränar ca sju pass i veckan med 4 pass styrka och tre pass cardio/kondition vilket består av cykling/simning och långdistans löpning. Ser mig som någon som tränar hårt på hobbynivå. Jag väger ca 96kg är i 34 år och äter mycket mat, kanske allt för mycket och alltför fel. Ser mig som hyfsad stark med 165 i bänk och 200 i ben och 270 mark.

    Börjar dagen med en stor portion havregrynsgröt, ingen sylt eller liknande, äter ca 4-6 ägg och mycket smörgåsar med pålägg typ skinka, kaviar och ost. Lunch består ofta av det som finns på menyn eftersom jag äter på bufférestauranger. Mycket kött med mycket potatis, stekt som kokt, gillar inte grönsaker.

    Middag består ofta av pasta med tonfisk eller en massa mackor, helt galet jag vet. Som mellanmål dricker jag Sagolikas nyponsoppa eller blåbärssoppa eller yoghurt med olika fruktsmaker. Varvar med Keso och mackor med smör och pålägg, äter även en del nötter, cashew, pistage och jordnötter samt massor med frukt. Äter nog minst två kilo om dagen mest bananer som jag kan äta över 5-7 stycken om dagen.

    Jag ser ändå inte så ”fit” ut, ser mer ”grov” ut men utan definitioner och magrutor. Har precis börjat köra mage regelbundet eftersom jag saknat disciplin gällande det. Hur ska jag lägga upp ett bättre matschema för dagen? Vad gör jag för fel? Förmodligen allt.:o

    Nåväl, hoppas på hjälp. Jag är efterbliven i köket och har ingen klok och kunnig fruntimmer som kan hjälpa mig med intelligent matlagning så jag hoppas på inte allt för komplicerade mattips (jag kan koka gröt och makaroner dock).

    Hur ska frukosten se ut ifall man vill ha en vältränad mage och deffad fysik? Hur ska lunchen se ut? Hur ska den där förbaskade middagen och alla mina gigantiska mellanmål se ut?

    Ha överseende med en anti-kökslig latmask som vill lägga om kosten helt och är villig att lära, men inte alltför Nasa vetenskapligt. Jag tränar hårt och ofta så på den fronten tror jag det är piano. Tack på förhand!
    :(

    #118947

    Börja med att ta bort potatis, pasta och ris, ät grönsaker som broccoli,spenat, wokgrönsaker istället oavsett om du gillar det eller ej. Håll dig till kyckling, kalkon, fisk, nötkött,ägg, kesella, avokado . Räkna ut ditt BMR och ligg på ca 300 kalorier underskott och se vad det ger på vikten. Viktigt är att du äter kvalititiv mat inte massa halvfabrikat

    Frukost
    Yoghurt/kesella 3-4 dl
    blåbär/hallon 1,5dl
    2-3 ägg

    Mellanmål
    avokado/kesella/nötter

    Middag/lunch
    wokgrönsaker/kycklingfilè/grönsallad
    Före/efterträning
    tonfisk/kesella/banan alt proteindrink

    Kan du inte laga mat får du be mamma lära dig alt. fråga artigt en tös på stan.

    #118948
    Morrissey wrote:
    men inte alltför Nasa vetenskapligt. Jag tränar hårt och ofta så på den fronten tror jag det är piano. Tack på förhand!
    :(

    Det är bara bra. Det betyder att du prioriterar det vettiga och inte lägger krutet på obetydliga detaljer.

    Men en sak du måste göra är ändå att styra upp maten så du har lite bättre koll. Det är inget fel på smörgåsar men att bara slänga i sig ”massa mackor” låter ju som att det kan vara 300 kcal ena gången och 3000 den andra. Sen har jag lite svårt att förstå varför du verkar se så negativt på lite sylt i gröten men du har inga problem med massa supersockrad yoghurt och fruktsoppa?

    Din kost verkar inte dålig men det känns som att du äter lagom för en elitskidåkare under försäsong. Hur är viktkurvan?

    #118949

    Nybörjare med dina styrkeresultat? Nej det är du ju knappast. Du behöver bara styra upp maten som du redan fått tips om. Tror du behöver få lite koll på hur mycket du får i dig om dagen i kalorier och utgå från det. Men en början kan ju vara att plocka bort några mackor osv. Du tränar mycket och har nog stort kaloribehov så det kanske inte är då enorma mängder mat som behövs ta bort. Mer att du får lite koll, som Eddie säger kan ju tex mackor ge enormt mycket kalorier i stora mängder.

    #118950
    Bronx wrote:
    Börja med att ta bort potatis, pasta och ris, ät grönsaker som broccoli,spenat, wokgrönsaker istället oavsett om du gillar det eller ej. Håll dig till kyckling, kalkon, fisk, nötkött,ägg, kesella, avokado . Räkna ut ditt BMR och ligg på ca 300 kalorier underskott och se vad det ger på vikten. Viktigt är att du äter kvalititiv mat inte massa halvfabrikat

    Frukost
    Yoghurt/kesella 3-4 dl
    blåbär/hallon 1,5dl
    2-3 ägg

    Mellanmål
    avokado/kesella/nötter

    Middag/lunch
    wokgrönsaker/kycklingfilè/grönsallad
    Före/efterträning
    tonfisk/kesella/banan alt proteindrink

    Kan du inte laga mat får du be mamma lära dig alt. fråga artigt en tös på stan.

    Varför ska ha ta bort potatis,ris och pasta? Gillar man o ligga som en död sill på gymgolvet så visst ….

    #118951
    edamber wrote:
    Varför ska ha ta bort potatis,ris och pasta? Gillar man o ligga som en död sill på gymgolvet så visst ….

    Du ligger inte som en dö sill, för du äter kolhydraterna i GRÖNSAKER vilket är lättare att reglera (i varjefall för mig) jag äter ca 500-700g grönsaker och (det är inte salladsblad) om dagen och tränar 5 pass styrketräning ordentligt tungt + 3 pass cardio veckan och än så länge har ingen behövt hämta upp mig från vare sig golvet eller marken i skogen. Bröd pasta ris i mindre mängder är ok visst men vill en ner i vikt rek de flesta, att det är där en kapar först.

    #118952
    Bronx wrote:
    Du ligger inte som en dö sill, för du äter kolhydraterna i GRÖNSAKER vilket är lättare att reglera (i varjefall för mig) jag äter ca 500-700g grönsaker och (det är inte salladsblad) om dagen och tränar 5 pass styrketräning ordentligt tungt + 3 pass cardio veckan och än så länge har ingen behövt hämta upp mig från vare sig golvet eller marken i skogen. Bröd pasta ris i mindre mängder är ok visst men vill en ner i vikt rek de flesta, att det är där en kapar först.

    Eller sunt förnuft och lagomhet? Räkna kalorier och makros. Jag käkar potatis, pasta, ris, vitt bröd etc etc. Så länge det passar mina dagliga behov så ser jag inga problem med det.

    #118953

    Tack som attans för era tips! Jag har läst era inlägg noga och tack Bronx för dina konkreta måltidstips, det är sådant jag behöver, raka puckar. Du har rätt Eddie Vedder, i flera års tid har jag bälgat i mig supersockrad artificiell yoghurt och fruktsoppa, varför? Lathet och sockersug men har bytt till naturell yoghurt, dricker dock inte hela paketet som jag gjorde förr utan dricker halva och tar resten dagen efter. Tack Gober för visdomen.

    Idag åt jag så här; frukost, en mindre talrik naturell yoghurt med havregryn, lunch, tre ganska stora bitar lax med keso och rivna morötter, drack två glas vatten till lunchen. Middagen blir en burk kidneybönor med tonfisk och två Wasa knäcke utan smör med makrill på. Jag gillar fisk. Är detta godkänt? Nåväl, ska börja handla mer strategiskt efter råden jag fick. Läste era svar idag nämligen.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.