åsikter angående mitt matschema

Home Forums Kost och Näringslära åsikter angående mitt matschema

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #66542
    #470997

    min tanke på mitt matschema är följande:

    05.30 proteindrink

    07.00 börjar jobba

    09.00 frukost,för tillfället havregrynsgröt och äppelmos men är öppen för nyttiga alternativ

    12.00 lunch, ska i fortsättningen oftast bli vanlig lagad mat

    14.30 proteindrink och en frukt

    16.00 slutar jobba:D

    17.00 börjar träna och när passet är slut så blir det en protein och kolhydratsdrink

    18.30-20.00 beroende på när passet är klart och vad jag ska laga så blir det middag.

    22.30-23.300 blir det något lätt att avsluta dagen med.
    t ex bröd med keso eller ost och skinka etc.

    så skulle vilja ha åsikter på alternativ till frukost och kvällens sista mål,när och hur många proteindrinkar jag bör ta under dagen osv.
    tackar för all sorts information. gärna förslag på mål som även skulle passa en person som tävlar.
    mitt mål är att gå upp i vikt muskelmässigt.:bb3:

    #470998

    Frukosten ÄR redan nyttig, trivs du med den behöver du inte byta.
    Eftersom att viktuppgång är i fokus ser jag ingen anledning till att skippa brödet innan läggdags heller, sålänge din kalori- och kolhydratsbudget tillåter det.
    Hur många proteindrinkar du bör ta spelar ingen som helst roll sålänge du fyller ditt proteinbehov totalt sett över dagen.
    Kom ihåg att proteindrinkar inte är bättre för muskeluppbyggnad än mer matiga proteinkällor.

    #470999

    okej,men hur mycket bör proteinintaget vara på en dag?
    kan jag tex ta hela proteinintaget ifrån drinkarna för att vara helt säker på att jag fyller mitt dagliga behov eller blir att kasta pengar i sjön?

    #471000
    Lirz wrote:
    okej,men hur mycket bör proteinintaget vara på en dag?
    kan jag tex ta hela proteinintaget ifrån drinkarna för att vara helt säker på att jag fyller mitt dagliga behov eller blir att kasta pengar i sjön?

    Nej nej för fan, låt snarare större delen av ditt proteinintag komma från maten du äter.
    Du vill bygga muskler, därför måste du ligga på kaloriöverskott, och på ett kaloriöverskott skulle jag vilja säga att du inte behöver mer än 2 g protein/kg kroppsvikt.
    Exempel: Om du väger 60 kg är runt 120 g protein en adekvat mängd.
    Nojja inte heller över proteinintaget utan gör överslagsräkningar så att du vet på en höft var du hamnar.

    #471001

    okej,inte så enkelt alltså, men felet är att kunna räkna ut allt t ex hur mycket protein jag får från en köttbit beror ju helt på storleken.
    men så som jag tar nu då,tre proteindrinkar om dagen,en på morgonen en på eftermiddagen och en efter gymet,funkar det då eller kan jag öka på med nån drink?

    kanske en dålig jämförelse men jag läste tex läste i senaste body i reportaget om Lars Forss att han tog han fyra proteindrinkar utspritt över dagen och då var ju inte före och efterträningsdrinkarna medräknade. :yikes:

    #471002

    Byt ut alla proteindrinkar till ordentlig mat istället, du har kvarg mixa med vatten, tonfisk mixa med vatten mm. Ha lite fantasi…. Tarmarna klibbar ihop av så mycket pulver.. Ska du ta så mycket pulver så får du se till att dricka en hel del vätska.

    #471003

    hmm,ni får det nästan av låta som proteindrinkar är något dåligt:
    det är ju bara ett tillskott men finns ju många som äter det flera gånger om dagen, så skulle gärna vilja veta varför man inte ska göra det?
    så som jag trodde det så hade alla tävlande en shake i handen i hela tiden :p

    #471004
    Lirz wrote:
    så som jag trodde det så hade alla tävlande en shake i handen i hela tiden :p

    De är ju sponsrade så givetvis vill deras sponsorer att det skall förefalla så.

    Proteindrinkar är inte dåligt i sig men att dricka så mycket proteindrinkar som du innebär ju en väldigt dålig variation i kosten rent allmänt och det är ju sällan bra.

    Jag tycker din kost ser ganska bedrövlig ut faktiskt. Dock är det samma fel här som i 90% av ALLA kostscheman som postas så du behöver inte känna dig ensam. På tok för fettsnålt och avsaknad av grönsaker. Det slår nästan aldrig fel.

    In med mer varierande proteinkällor, in med fett och in med broccoli, vitkål, paprika, spenat, grönkål, kokta morötter, lök m.m. Sök runt bland liknande trådar på forumet för tipsen är samma överallt (eftersom alla ofullständiga kostscheman ser ut ungefär likadant;)).

    EDIT: Hursomhelst kommer INTE dina tarmar klibba igen i alla fall. Det är inget du skall oroa dig över.

    #471005

    haha tackar för din ärlighet eddie.:up:
    men jag har ju inte skrivit något angående grönsöker,tanken är ju att det såklart även ska finnas grönsaker med på samma tallrik,om det så bara är en morot vid sidan om i brist på annat.

    du har inga mer konkreta tips på mat?försöker som sagt få ihop ett matschema,eller en prototyp då målen i sig varieras.
    felet är att enda lösningen verkar vara att läsa sig till hur man ska göra,och då kan man läsa sig blind i all information och man vet knappt vad som är rätt och fel. men alla som redan vet hur dem ska göra sitter ju inne på information så skulle va kul om dem kunde dela med sig lite.

    det finns såklart ingen genväg till den perfekta kroppen,det ligger mycket tid, planering och hårt jävla slit bakom den.
    men vill bli överdröst med tips så jag själv kan testa vad som funkar för mig.
    då jag verkligen känner att jag måste få ordning på kosten. känns som man går miste om så mycket, kosten är ju nästan viktigare än träningen många gånger.

    så bara tipsa på:nod

    #471006
    Lirz wrote:
    du har inga mer konkreta tips på mat?

    Jodå och jag har antagligen skrivit i ungefär 500 trådar om konkreta tips på mat. No offence men SÅ svårt är det inte att titta runt lite bland trådarna.:) Sök t.ex. på inlägg gjorda av mig om du vill ha mina tips. En advanced search efter inlägg av mig med sökord som t.ex. ”broccoli” eller ”sojabönor” lär ge träffar.

    #471007

    non taken,
    ska nog göra det,du verkar ju sitta inne på en hel del information:)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.