Ät vad tusan ni vill (Bara inte förmycket)

Home Forums Kost och Näringslära Ät vad tusan ni vill (Bara inte förmycket)

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 70 total)
  • Author
    Posts
  • #656164

    Jag låter denna härliga artikel tala för sig själv: Dock måste det vara ett hårt slag för Low carb, high fat/protein-dieterna

    [http://content.nejm.org/cgi/content/full/360/9/859]

    #77399
    #656165
    DomPe wrote:
    måste det vara ett hårt slag för Low carb, high fat/protein-dieterna

    Beror ju på hur man ser på det. Det är ju fortfarande ett tecken på att just ALLA ”fungerar”.;)

    Dessutom var ju ingen av kosterna i närheten av vad som verkligen är RIKTIGT lågt kolhydratintag. Små skillnader i dieter och små skillnader i resultat.

    Och resultatet var dåligt i samtliga fall.

    #656166
    Flessa wrote:
    Fattar inte varför folk verkar så förvånade?

    Vem är förvånad? Jag läser på flera ställen om ”folk” men vem är det egentligen. Än har jag inte stött på en enda person som inte reagerat på samma sätt, d.v.s. att den konstaterar det alla redan vet men studien konstaterar INTE att alla dieter ”funkar” lika bra i ett liv helt utan rådgivning och möjlighet till stöd.

    Och om något år har säkert de flesta fallit tillbaka.

    #656167
    DomPe wrote:
    Jag låter denna härliga artikel tala för sig själv: Dock måste det vara ett hårt slag för Low carb, high fat/protein-dieterna

    [http://content.nejm.org/cgi/content/full/360/9/859]

    Läs studien innan du uttalar dig. En LCHF-diet fanns inte ens representerad i studien. Den grupp som åt lägst andel kolhydrater fick rekommendationen att äta 35 E % kolhydrater. Det skulle jag snarare kalla en zone-diet än en lågkolhydrat-diet. Dessutom efterföljdes denna rekommendation extremt dåligt av försökspersonerna vilket i slutet av studien resulterade i en endast 6 E %-ig skillnad i kolhydratmängd mellan ”lågkolhydratgruppen” och högkolhydratgruppen. Den här studien säger absolut ingenting om LCHF-dieter utan snarare att kalorirestriktion av blandade dieter i kombination med motion ger dåligt resultat för viktminskning. Det borde snarare ge mer vind i seglen för en LCHF-diet då blandade dieter och högkolhydratdieter bevisligen inte resulterar i nämnvärd viktminskning på lång sikt.

    #656168

    Jag publicerade en text om studien på hemsidan förut:

    [http://traningslara.se/blogg/alla-dieter-lika-bra-eller-lika-daliga/]

    Jag håller med Baronen om att en LCHF-kost i studien hade varit intressant, även en något extremare åt det andra hållet. Dock kan jag inte hålla med om att ger ”mer vind i seglen” för LCHF. Den står ju oemotsagd både för och emot eftersom den inte ens fanns med.:)

    Att andra dieter bevisligen inte fungerar är också att ta i. Många många personer lyckas gå ner i vikt på alla möjliga sätt och lyckas även hålla vikten. Men de personerna syns ju inte i statistik på samma sätt och ”jag gick ner i vikt genom att skära ner på portionerna och jogga tre gånger i veckan” säljer ju inga enorma kvantitteer lösnummer direkt.;)

    #656169

    Du kanske ska läsa studier innan du postar dem, med argument? Tex. ska aktuellt ikväll RÄTTA sig själva för sina uttalanden igår.

    Den lägsta kolhydrats dieten de provade var 35% kolhydrater!

    Gör om, gör rätt!

    #656170
    sid wrote:
    Du kanske ska läsa studier innan du postar dem, med argument? Tex. ska aktuellt ikväll RÄTTA sig själva för sina uttalanden igår.

    Den lägsta kolhydrats dieten de provade var 35% kolhydrater!

    Gör om, gör rätt!

    Syftar du på mig eller trådskaparen?:what:

    #656171
    Eddie Vedder wrote:
    Syftar du på mig eller trådskaparen?:what:

    Trådskaparen.

    Utöver det så finns det så otroligt mycket mer att tillföra den här disskutionen. Tex. Kcal in/ut är inte allt. Kroppen är inte ett slutet system (så man mäter energi i protein kolhydrater och fett) Vi är mycket mer komplexa än så och det finns otroligt mycket mer variabler än så.

    Att öka proteinet och sänka kolhydraterna finns det otroligt mycket bevis för idag att det ger vikt minskning trots att totala kalori intaget är konstant.

    #656172
    sid wrote:
    Att öka proteinet och sänka kolhydraterna finns det otroligt mycket bevis för idag att det ger vikt minskning trots att totala kalori intaget är konstant.

    OK(?), då kan du nog hitta otroligt många bra referenser på detta uttalande.
    Energiintaget skall vara konstant, glöm inte det.

    #656173
    Ola Wallengren wrote:
    OK(?), då kan du nog hitta otroligt många bra referenser på detta uttalande.
    Energiintaget skall vara konstant, glöm inte det.

    Arbetsbördan är för stor.

    Lyssna på Heavy Muscle Radio (02-23-09): Ronnie Coleman, Jim Lorimer, and Scott Connelly

    Här –> [http://www.rxmuscle.com/hmr-radio-show.html]

    Mvh

    #656174
    sid wrote:
    Arbetsbördan är för stor.

    Lyssna på Heavy Muscle Radio (02-23-09): Ronnie Coleman, Jim Lorimer, and Scott Connelly

    Här –> [http://www.rxmuscle.com/hmr-radio-show.html]

    Mvh

    har du tid o lyssna på nätradio har du väl tid för att stå till svars för dina påståenden.

    eller känns det bara pinsamt att erkänna att du slänger ur dig något du inte har belägg för?

    #656175
    PathFinder wrote:
    har du tid o lyssna på nätradio har du väl tid för att stå till svars för dina påståenden.

    eller känns det bara pinsamt att erkänna att du slänger ur dig något du inte har belägg för?

    Lilla gubben, jag jobbar trippel heltid samt tävlingsdietar sista veckorna inför Sweden GP på det håller jag på och starta upp två företag samt starta produktion av ett eget Jordnötssmör. Jag snittar sömn på 2*45min per dygn. Och jag lyssnar på radion under tiden jag tränar vilket är 30min per dag.

    Så nej jag har inte tid. Och nu har jag inte mer tid för dig. Inte meningen att vara spydig men jag levererade ett ställe där han kan få refs till det jag sa. Det får räcka för tillfället.

    När jag har mer tid ska jag skriva långa fina brev till dig med referenser på precis allt. Räkna inte med att det blir snart dock.

    Mvh
    Sid Knutsson

    #656176

    När man har pratat bort sig och någon ber om referenser som stöder det man har påstått… hur kommer det sig, att då har man plötsligt aldrig tid?

    Givetvis finns det inte ”otroligt mycket bevis” för ett sådant påstående som sid lägger fram, och det är anledningen till att han slingrar sig, när han blir pressad.

    #656177
    King Grub wrote:
    När man har pratat bort sig och någon ber om referenser som stöder det man har påstått… hur kommer det sig, att då har man plötsligt aldrig tid?

    Givetvis finns det inte ”otroligt mycket bevis” för ett sådant påstående som sid lägger fram, och det är anledningen till att han slingrar sig, när han blir pressad.

    I radioshowen nämns exakt vilken studie det är och refs. om jag inte miss minner mig.

    (Annars skulle jag inte länka till den). :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 70 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.