Äta nötter!

Home Forums Kost och Näringslära Äta nötter!

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #57056
    #282811

    hur mycket ska man äta nötter egentligen…om nu en handful nötter är ca 30g, vad brukar vi som tränar hårt ligga på??

    jag tänker på mandel,Valnötter och jordnötter.

    #282812

    För att göra vad? För att gå upp i vikt? För att få i oss tillräckligt med vad?

    #282813

    Vad är det för konstig fråga?

    Du ”ska” inte äta nötter alls men visst finns det fördelar. Nötter är ofta väldigt näringsrika men har ofta ganska taskig fettsammansättning. En del kan innehålla skadliga mögelgifter också.

    Finns massor av nyttigt och bra med nötter men även nackdelar. Själv tar jag några macadamianötter då och då när jag blir sugen.

    #282814

    Valnötter har ju goda egenskaper att sänka kolesterolhalten och väldigt rika med rika på ALA liponsyra.

    mandel har viktiga fettsyror som du säkert vet..

    jag tänker på kvällens sista måltid….jag brukar ta en protien drink 30-40g och ska börja nu med nötter och undrar hur mycket ska man äta nötter då alltså hur många gram?

    MVH

    #282815
    ninja30 wrote:
    Valnötter har ju goda egenskaper att sänka kolesterolhalten och väldigt rika med rika på ALA liponsyra.

    mandel har viktiga fettsyror som du säkert vet..

    jag tänker på kvällens sista måltid….jag brukar ta en protien drink 30-40g och ska börja nu med nötter och undrar hur mycket ska man äta nötter då alltså hur många gram?

    MVH

    Som dom andra skriver så ”ska” man ingenting.
    Hur mycket nötter just du bör äta kan ingen här svara på utan mer info.
    Det beror på form, mål, övrig kost, personliga preferenser mm

    #282816

    sök här på den nöt du vill äta. eller jämför de olika nötterna du nämner. så vet du precis skillnaden mellan dom och vilken fördelning av näringsämnena 100g av varderna nöt har.

    [http://www7.slv.se/livsmedelssok/?epslanguage=sv]

    #282817
    ninja30 wrote:
    Valnötter har ju goda egenskaper att sänka kolesterolhalten och väldigt rika med rika på ALA liponsyra.

    ALA i det här fallet är inte liponsyra, det är alfa-linolensyra. Och nej det är inte särskilt rikt på det.

    ninja30 wrote:
    mandel har viktiga fettsyror som du säkert vet..

    Där är fettsammansättningen helt okej ja, men det är inte mycket EFA förutom linolsyra.

    Men det är som sagt inte fettet i nötter som brukar vara fördelen, snarare nackdelen. Vitamin- och mineralinnehållet är ofta bra dock.

    ninja30 wrote:
    jag tänker på kvällens sista måltid….jag brukar ta en protien drink 30-40g och ska börja nu med nötter och undrar hur mycket ska man äta nötter då alltså hur många gram?

    Så mycket/lite du vill.

    #282818

    Jag menar helt enkelt att äta nyttig mat på kvällen och inte massa skräp.
    min syfte är att hålla mig i bra form…skulle gissa på 30-50g nötter plus en protein drink skulle var ett bra alternativ som sista måltid:)

    #282819
    ninja30 wrote:
    skulle gissa på 30-50g nötter plus en protein drink skulle var ett bra alternativ som sista måltid:)

    Då föreslår jag att du kör på det.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.