Äter 800kcal/dag – går UPP i vikt!

Home Forums Kost och Näringslära Äter 800kcal/dag – går UPP i vikt!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #514850

    Hej alla!

    Jag blev mamma för ett år sedan och har sedan dess jobbat på att bli av med mina extrakilon. Det första halvåret provade jag de flesta dieter som finns GI, ABS, Proteindiet etc. Ingenting fungerade. Låg då på ~1800kcal/dag och tränade 3-4 ggr/veckan.

    Bestämde mig därför för att dra igång ordentligt i höstas. Gick ner till 800kcal/dag. Åt då havregröt till frukost, och fortsatte med stekta, kokade och wokade grönsaker till lunch och kvällsmat. Sås typ soya, thai, terayaki osv. Tränade under denna period nästan inget alls.

    DÅ gick det äntligen. Gick ner ungefär 2 kg / månad. I julas vägde jag 52 kg och kände mig JÄTTENÖJD. Hade då ett BMI på 18,6, som kändes precis lagom för mig. :emo-thumb

    Sen efter jul började jag träna igen. Dans 2-3/ggr i veckan. Slutade samtidigt äta så strikt. Fortsatt på 800kcal/dag, men blev mer ”vanlig husmanskost” och ibland ersätta måltider med glass eller godis. Dock ALDRIG mer än 800kcal/dag.

    Nu har jag plöstligt gått upp 5 kg sedan i julas. Jag bara förstår inte! Jag har ju börjat träna, och äter inte mer än tidigare? :(

    Nån som kan säga vad jag gör för fel? Ska jag sluta träna? Eller bara äta grönsaker igen?

    (jag vet att några av er kommer svara att jag måste äta mer – men då kommer jag ju gå upp ännu mer!)

    (förresten är jag tjej, 22 år)

    #70154
    #514851

    Tack för svaret J.v.K

    Nej jag gillar inte pasta så mycket. Lite ris och potatis blir det. Och bröd.. det är ju också mjöl som pasta kanske?

    Väger mig alltid på morgonen. Och mäter mig gör jag också och det är framförallt midjan som ökat sedan julen.

    #514852

    Du måste ha ätit betydligt mer än 800kcal.. annars hade du inte gått upp 5kg. Bara 200g godis innehåller ju 800kcal så jag tror knappast på att du aldrig har gått över 800kcal.. eller har du vägt och räknat ALLT du ätit sedan innan jul?

    #514853

    5 kilo sedan i julas upp säger du… Det innebär, om jag förstått det hela rätt, ca 1.000 kcal överskott om dagen sedan i julas!

    Antingen räknar du kcal galet eller så gick du loss på julborden över julveckorna!

    #514854

    Jag är rätt säker på att det är räknandet av kalorierna som är boven, att du förbisett något alternativt räknat käpprätt fel.

    Lägg upp ditt kostschema så får vi ta en titt. :)

    #514855

    [http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html]

    Kolla där och räkna lite.

    Om du är 82 år gammal, väger 35 kilo, är 110cm lång och sover 24 timmar om dygnet förbrukar du ca 800 kcal om dagen, så jag hoppas du räknat galet på din konsumtion.

    #514856

    jag skulle tippa på att det är vätska.. Och att du kanske glömt räkna med stekfett/smör på mackor m.m. Kcal som du kanske inte tänker på när man räknar kcal.

    #514857

    Hoppas att jag inte räknat fel. Då ska jag döda min sambo som lärt mig att räkna kalorierna!

    Senaste dagarna..

    Söndag:
    Frukost:
    2x Polarkraft Frisk&Fröig = 162 kcal
    2x 5g smör = 68 kcal
    2x Kalkonskiva = 20 kcal

    Totalt: 260 kcal

    Lunch:
    2x Polarkraft Frisk&Fröig = 162 kcal
    2x 5g smör = 68 kcal
    2x Kalkonskiva = 20 kcal

    Totalt: 260 kcal

    Mellanmål:
    Yogurtglass 0% fett, yogurt shopen = 91 kcal

    Middag:
    1x Tortillabröd = 140 kcal
    2 blad Sallad = 5 kcal
    2 skivor Tomat = 10 kcal
    10 g rödlök = 5 kcal
    50 g fetaost light = 100 kcal
    2x Kalkonskivor = 20 kcal
    2 msk minifraiche = 25 kcal

    Totalt: 305 kcal

    Sammanlagt söndag: ~870 kcal

    Måndag:
    Frukost:
    2x Knäckebröd = 120kcal
    2x 5g smör = 68 kcal
    2x Kalkonskiva = 20 kcal

    Totalt: 208 kcal

    Lunch:
    1x Polarkraft Frisk&Fröig = 81kcal
    1x 5g smör = 34 kcal
    1x Kalkonskiva = 10 kcal

    Totalt: 125 kcal

    Mellanmål:
    1x Morot = 40 kcal

    Middag:
    1x Weight Watcher’s Goulash, 410g = 143 kcal
    1x Morot = 40 kcal

    Totalt: 183 kcal

    Kvälls-snack:
    1x Morot = 40 kcal
    1x Sorbetglass, 200g = 140 kcal

    Totalt: 180 kcal

    Sammanlagt måndag: ~740 kcal

    #514858

    …och du dricker? Vatten?

    #514859

    Om du äter sådär så är det extremt konstigt om du ökar i vikt, så tvivlar på att du hållt den kosten, om du nu endå gjort det så skulle jag uppsöka en läkare.
    Sen borde borde ju din muskel förlust va stor, och måste fråga hur mår du psykiskt när du är på en sådan auswitch diet?

    #514860

    800kalorier och träning på det? :(

    #514861

    Nöjd med så lågt BMI? holy shit.

    #514862

    Om du verkligen äter som du skriver och går upp i vikt bör du uppsöka läkare, för då är något fel. Den kalorimängden skulle förbrukas bara av dina organ, även om du inte gjorde något annat än tillbringade dygnet i sängen.

    #514863

    De gav 800kcal till judarna i koncentrations lägren…

    ZONE

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.