Äter jag för lite?

Home Forums Kost och Näringslära Äter jag för lite?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #108273
    #1084595

    Hejsan, jag har nyligen startat nästa steg i min resa till o må bättre, för några veckor sen så började jag äta rätt, ta promenader etc, när jag startade så vägde jag 142 kg, jag åt mindre o mindre o nu äter jag o har ätit i några veckor ytterst lite per dag, vanligtvis enbart ett äpple eller nån annan frukt per dag och aldrig mer än kanske 200 kalorier per dag o de är enbart sallad/frukt, jag mår jättebra varje dag, massor av energi och inga problem alls o gå ut på en promenad eller göra va jag ska i min vardag, undrar hur detta är möjligt? är de nån tillfällig sak för jag går ner i vikt? väger 133 idag, tar kroppen av mitt fett o får energi från de? jag har ingen aning alls hur jag kan må så bra på så lite mat men jag är ny med o äta rätt så, vi vet säkert bättre :) Alla svar uppskattas enormt.

    Mvh
    Alex

    #1084596

    Låter som du får i dig väldigt lite kalorier, men funkar det och du vill gå ner snabbt i vikt så, inget att rekommendera mer långsiktigt dock. Jag skulle se till att få i mig ordentligt med protein för att minska muskelförlust under viktnedgången, 1-2 gram per kilo kroppsvikt. Komplettera salladen med ägg/kött/fågel/fisk och fyll på med proteinpulver.

    #1084597

    tack för svar, jo mår fortfarande bra o går ner i vikt varje dag, äter inte kött alls eller protein pulver då jag har en 100% naturlig diet, men väldigt bra tips om protein, ska se va jag kan käka för protein ^^

    #1084599
    Xealraden wrote:
    tack för svar, jo mår fortfarande bra o går ner i vikt varje dag, äter inte kött alls eller protein pulver då jag har en 100% naturlig diet, men väldigt bra tips om protein, ska se va jag kan käka för protein ^^

    Tjena Alex, kul att du har kommit igång med viktminskningen. Du bör tänka lite mer långsiktigt annars kommer du bli smällfet när du börjar äta igen. Du behöver rätt typ av mat. Det du upplever som positivt är med största sannolikhet att du har tagit kontrollen över något som du kämpat med länge. Sen så tenderar man bli lite hög och pucko på svältkost.

    Håller med Niklasx, superviktigt att äta 2g protein per kilo kroppsvikt. Det som däremot kan vara lite klurigt då rekommendationen om 2 g per kg gäller din fettfria massa. Dvs om du väger 100 kg och har 40% fett – då är din FFM 60 kg och ditt proteinintag bör ligga på 120 g per dag under en viktminskning. Om du inte äter tillräcklig med protein kommer din FFM minska och när du börjar äta normalt igen kommer du gå upp mer i fett än muskler.

    För att ta reda på hur mycket kroppsfett du har rekommenderar jag dig att göra en s.k bodbod. Fettvågar och annat bullshit funkar inte så bra när det kommer till ordentlig övervikt. Att göra en bodpod varannan månad under viktminskning kan vara ett bra sätt att hålla koll och se sina framsteg och misslyckanden för att rätta till.

    Du behöver också träna 2-3 ggr medeltungt per vecka för att bibehålla FFM. Om du är helt otränad så räcker rätt lite träning. Googla på BRAK från militären för att starta någonstans. Promenader, visst, det är väl bra men mest för att hålla igång hjärtat. Fråga vilken jojobantare som helst. Gemensamma faktorer är extremt få kalorier, mycket konditionsträning och snabb viktuppgång när de börjar äta normalt igen.

    Vidare kan du, som Niklasx också nämner, vid en för snabb viktminskning, >1 kg per vecka, tappa FFM. Skynda långsamt!.

    När det kommer till proteiner är mjölkprodukter överlag väldigt bra. Mager 10% ost 100g ger tex 35g protein och totalt 250 kcal. Mjölk/kvarg är också toppen. Om du är helt vego är Soja en bra proteinkälla (med reservation för hormonproblematiken som förekommer i en del akademiska artiklar).

    No brainer list till målet av din resa:

    – Träna styrka + lite konditionsträning
    – Ät tillräckligt med prot
    – Undvik snabba kolhydrater och var inte rädd för att käka fett
    – Gå inte ner för snabbt (lägg dig på 2000 kcal per dag, utvärdera efter 1 månad och regler upp eller ner, max viktminskning 0,7 kg per vecka)

    LYCKA TILL!!!

    #1084600

    tack för svar, ska tänka på allt du sagt :)

    #1084601

    :-)

    Kör hårt!

    #1084602
    skinnyfat wrote:
    :-)

    Kör hårt!

    tack! de ska jag verkligen! första passet med sin personliga tränare på måndag med, ska bli superskoj :)

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.