Äter jag för lite i ”bantningen” ?+ allmänt råd

Home Forums Kost och Näringslära Äter jag för lite i ”bantningen” ?+ allmänt råd

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #65926
    #463366

    Hej!
    Sitter och sliter i mina matvanor. Gick upp en del i julas som med många andra. Dock så är jag lite rädd jag äter för lite så ”svältmekanismen” slår in. Dock e jag inte smaler direkt. I sensommarn/höstas gjorde jag en bmi och mätning vid hanled och då fick de fram mitt bmi till 24 och kroppsfett till runt 20%:o. svårt formulera mig inom detta så hoppas på förtående för konstig medningsbyggnad etc.

    MEn iaf så går jag oftast upp när jag är med sambon och äter lagade måltider 2ggr dag som middag och lunch. Normalt nu äter jag lunch och lätt på kvällen med en smörgås och glas mjök. Nu har jag slagit i näven i bordet och har äntligen fått en motivation, naturilgt mål och naturlig tidsram, ska troligen til barcelona v17. Tänkte försöka få bort en del av mitt kroppsfett och äntligen fått gymnyckeln så fri träning. så innan v17 ska jag försöka gå ner mot minst 78kilo, helst ner så magrutor kommer fram. längd idag 176 vikt legat tror jag kring 86 när jag gjorde bmi men var upp över 90 i julas. tror jag ligger tillbaka kring 88 nu. (har ingen våg ännu).
    Nu kolla jag idag vad jag har ätit och lite rädd jag äter lite för lite ändå. gjorde uträckning att jag behöver basis cirka 1800 kalorier för min vikt i + aktivitetsfaktor genom beräkningsprogram jag läst fram här i forumet. det är mycket mer än vad jag fått i mig idag.. Så om vi kollar dagens mat som jag tänkt hålla så är det bra mindre. kan tillägas jag bor i husvagn och sitter i kursbänk så aktivitetsnivån är den jag får på helger med bilmek och träning + till och från toa (200m tor)

    dagens mat
    frukost 06:55
    2dl lättmjölk med protec
    30g rågskiva
    lite becel
    2 kapslar eiselts omega 3

    mellanmål 09:00
    äpple

    lunch 11:00
    100g dinkelfulkorns pasta
    125g makrill i tomatsås
    vatten

    kp3 15:00
    träning,dusch bastu 15:40-17:30

    esapro 60g: 17:55
    kvällsmål: 18:15
    250g keso med lite salt
    4dl oboy (jag vet ej hundra nyttig)
    30g rågskiva med lite becel
    1kapsel eiselt omega 3

    Sedan tror jag inte det blir mer mat idag.

    Räkna ut (minus äpplet och esapro vilket jag ej har data på) detta blir kalorier:1315,5 protein: 116g kolhydrater: 132,22 g fett: 35,76g +3kapslar omega 3

    ligger jag i svältzonen? kan jag ta en dags med fri ätande?
    tränar nu 3ggr vecka mån ons fredag med gymmet igen.

    tror ni detta funkar köra ungefär så här med en ätdag i veckan? utan ätdag? råd tips synpunkter från er som är kunnig inom detta mottages tacksamt. Mår inte bra med denna fettprocent idag och mår psykiskt dålig av den, därav orolig jag tar i för mycket med dieten etc så det går ut på kroppen så det blir fysisk ohälsa etc.

    All hjälp mottages med hjärtat! Hoppas ni hänger med i mina röriga tankar..

    #463367

    Svältläge eller andra kvällspress-påhitt behöver du inte oroa dig för. Det är en fin liten myt. :)

    Mnja. Klarar du det så är det väl ingen fara. Du känner ju av hur du mår bäst själv, eller hur?

    Gör det lätt: sätt ett visst antal gram protein som du skall ha i dig per dygn. 2-3 g är bra och är väl vad som oftast rekommenderas för viktminskning. Fyll ut resten så att du själv mår bra och på ett sätt som låter dig hålla dieten under längre perioder.

    Vad är en ”fri” dag för dig? Om du ska ha ”ätardagar” så skulle jag rekommendera att du inte grisar runt och vältrar dig i skräp, iallafall jag mår inget vidare av det – och de facto kan man pajja flera dagars ansträngningar på. Lite skit i hörnen är bättre än ett rent helvete.

    Har man kassa vanor måste man börja smått och ta en dag i taget. Försök med att avstå frestelser som du vet att ”du inte borde” sätta i dig. Klarar du det så har du troligen gjort stora framsteg.

    Här kan du kolla energiinnehåll på det mesta som går att stoppa i munnen, t.ex. äpple.
    [http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13970&epslanguage=SV]

    10 g EAA borde väl kunna räknas om 10 g protein och således 40 kcal.

    #463368

    fri dag för mig är en dag jag hamnar hos mamma med omöjlighet att räkna kalorier då det kommer hem pizza ibland men mest annat gott såsom älgkött potatis och korvgryta och andra gamla goda husmansvanor. blir äta 2 ggr dag istället för 1. dock ska det tillägas det görs av med mer hemma då det blir mycket vara ute i kyla och meka med bilar och jordbruksjobb bära ved etc..

    mer protein alltså. oki ska ske. lagt coca-colan åt sidan förutom på helgerna nu. äter mer i husvagnen än i matresturangen på jobbet. mer protein och ner med kolhydraterna.rätt?

    #463369

    Svältläge är nog inget du behöver oroa dig över tror jag, men som redan rekommenderats så bör proteinintaget vara högre. Dels så mättar protein bra, förhindrar katabolism och ur energisynpunkt inte lika lättillgängligt för kroppen som kolhydrater och fett (thermogenes).

    Personligen så skulle jag planerat mer i detalj hur upplägget på dieten skulle se ut, oftast så är det svårt att hålla 1300 kalorier under en lång period. Försök planera ett schema som du vet är hållbart utefter dina förutsättningar. Är ju ingen ide att gå runt och vara vrålhungrig då chansen att du inte orkar med dieten ökar.

    Ät varierat och använd grönsaker som bukfylla men framförallt se till att du ökar på andelen vardagsmotion, kan vara i form av promenad istället för cykel till affären osv.

    Lycka till:emo-thumb

    #463370
    cgo wrote:
    fri dag för mig är en dag jag hamnar hos mamma med omöjlighet att räkna kalorier då det kommer hem pizza ibland men mest annat gott såsom älgkött potatis och korvgryta och andra gamla goda husmansvanor. blir äta 2 ggr dag istället för 1. dock ska det tillägas det görs av med mer hemma då det blir mycket vara ute i kyla och meka med bilar och jordbruksjobb bära ved etc..

    mer protein alltså. oki ska ske. lagt coca-colan åt sidan förutom på helgerna nu. äter mer i husvagnen än i matresturangen på jobbet. mer protein och ner med kolhydraterna.rätt?

    Låter väl vettigt. Lite ordentlig mat bara.

    Om du tvärt måste dricka läsk får du göra du räkna in det i din kaloribudget och dra ner på något annat. Du behöver inte dra ner på kolhydrat eller fett specifikt. Håll proteinintaget konstant och fyll ut resten som du vill på ett sätt som passar dig för stunden och i längden.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.