Äter jag tillräckligt?

Home Forums Kost och Näringslära Äter jag tillräckligt?

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #106477
    #1082938

    Är en tjej på 15 år som tycker det är jättekul att styrketräna och sedan se resultat.
    Det började med att jag ville gå ner i vikt då jag mådde extremt dåligt över hur jag såg ut, hur jag bara satt inne varje dag framför datorn med godispåse/kakpaket så ja, kände att det var dags för förändring.
    Har gått ner drygt 10 kg och trivs i min kropp men jag vill verkligen bygga mer muskler men ändå gå ner lite i fettprocent så musklerna blir mer synliga.

    En dag brukar se ut såhär ungefär

    6:10 FRUKOST – 1,5 dl fiberhavreygrynsgröt med kanel

    12:00 – LUNCH I SKOLAN – typ 2 knäckebröd och lite gurka/majs/morötter. Har väldigt svårt att äta maten som serveras och nej, jag är inte särskilt kräsen men maten gör mig spyfärdig och vill veta på ett ungefär vad som finns i vilket ingen vet, inte ens de som serverar maten.

    ca 15:00-16:00 – Ganska mycket kyckling och grönsaker och ibland bönpasta. Något knäckebröd också.

    18:00 – innan träning. Clementin, gröt eller någon energibar.

    20:00-21:00 – efter träning. Bananpannkakor (1 banan, 2 ägg, 1 dl proteinpulver)

    När jag skrev ner det såhär ser det ut att inte alls vara mycket.

    snälla döm mig inte eller säg att jag inte ska bry mig om vad jag äter bara för jag anses som ung. Jag tycker träning är roligt och är intresserad av kost osv.
    skulle vara jättesnällt om nån ville hjälpa mig :)

    #1083336

    Ser ut som att du äter extremt lite akta så att du inte blir som en anorektiker dvs du bränner upp musklerna som energi pga att du äter för lite men när du tittar på vågen så går du ner i vikt.

    Om du verkligen vill gå ner i vikt så kan det vara värt att köpa en matvåg och ta med dig en egen lunch till skolan så att du faktiskt kan räkna och se hur mycket energi du äter du bör nog inte ligga under 1600 kcal/dag, om du går in på livsmedelsverkets hemsida så kan du enkelt se (det är förvisso skitsvårt att hitta sen dom ändra den skit sida.) vad din mat innehåller sikta på 1,5* kroppsvikt i protein 1*kroppsvikt i fett och försök få i dig resten i från kolhydrater ( lägg upp det så du får mer kolhydrater till måltiderna närmast din träning det kan även vara bra att ha rätt mycket kolhydrater till frukost så man vaknar till liv.

    Om du gillar att äta ute så rekommenderar jag Thai/Kina mat (undvik det friterade) mycket protein och grönsaks alternativ där.

    Hoppas att jag hjälpte med nått GL!

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.