Behöver hjälp med matschema för deff.

Home Forums Kost och Näringslära Behöver hjälp med matschema för deff.

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #49226
    #119107

    Kan börja med att säga att jag är en 16årig kille som verkligen vill satsa på bodybuilding. Jag är redo att gå all-in för det, men det största problemet är att jag har en mamma som inte stöttar mig i det. Det gör mig rätt så ledsen bara jag tänker på det :/

    Iaf. Jag har läst en del om kost och så, men överallt så står det att man ska dricka proteindricka, ta EAA etc etc. Eftersom att jag har den mamman jag har så skulle jag bara kunna få drömma om att få ta sånt.

    Jag vet själv att jag inte har fått i mig tillräckligt med protein, även fast att jag har växt rätt så mycket. Jag känner iaf att jag har kommit till den punkten där jag kommer förlora stort på att inte gå efter en kostschema.

    Jag kommer själv att använda mina pengar för att köpa maten som behövs. Kommer troligtvis att få laga all mat själv och så också, men jag är redo för allt som ett strikt schema innebär. Får ta med matlåda och så till skolan också. Maten får gärna vara så enkel som möjligt, eftersom att jag inte är en bra kock. Även mat som man kan förvara i kyl/frys

    Iaf. Det jag tänkte var att ha 4 måltider per dag.

    Frukost: 2DL Havregrynsgröt med 4DL röd mjölk.

    Lunch: Något ni hjälper med med

    Mellanmål: Hade tänkt att jag skulle äta/dricka kvarg här. Inte säker på hur mycket dock

    Middag: Som på lunch.

    Träningen har jag inga problem med. Det hade varit bra också om jag kunde få hjälp med ett kostschema som jag kan använda vid bulk också. Jag vet att dessa trådar har kommit upp ofta, men jag hoppas att ni ändå kan hjälpa mig. Tack!

    #119108

    För det första:

    Skolans käk duger. Det behöver du inte oroa dig för.
    Lägg på en extra fisk och svälj ner den med lite extra filsås. Ska du bli stor ska du äta fisk, fågel, fläsk och ko och göra det med ett léende på läpparna, oavsett hur det smakar.
    Skolmat är gratis, och gratis är gott. Eftersom du omöjligen kan uppskatta pengars faktiska värde förstår du inte det, men när du flyttat hemifrån så kommer du ganska snart förstå.

    Med all rätt så är din mamma orolig för att du ska börja med tveksamma preparat och få ätstörningar när du börjar mixtra med kosten vid så tidig ålder. Det händer, allt för ofta.

    Du behöver påpeka följande fakta:

    Proteinpulver är som kött eller keso/kvarg, fast på pulver. Det är billigt och är allt som oftast en biprodukt av osttillverkning.
    Alla idrottare bör äta en stor andel protein i sin kost för att kunna maximera framförallt återhämtning vilket i sin tur leder till bättre prestation.
    En vettig kost måste uppmuntras.
    Proteinpulver är dock inte på något sätt ett måste och en väl sammansatt kost med högt proteininnehåll i allmänhet fyller precis samma funktion.
    En skopa om dagen, 30-40 gram, kan vara en bra start. Äter du mycket mat överlag så får du nog i dig bra mycket mer protein än vad du tror.
    Under bulk sjunker ditt behov väldigt mycket.

    Kreatinmonohydrat är en klassiker också, men om du inte ens får köpa proteinpulver för dina egna stålar så är det ingen idé att du försöker här. Välj dina fighter: man kan inte få allt och världen är fanimej inte rättvis.

    Du är 16 år. Du växer som oönskat ogräs utan att göra nånting rätt egentligen.
    Jag tycker du ska träna tunga marklyft, knäböj och bänkpressar och äta utav helvete av skolans gratis mat och den mat din mamma så omsorgsfullt lagar. De dagar då du inte fått så proteinrik mat så kan du ju ta en skopa av ditt kära pulver.

    #119109
    nutz wrote:
    För det första:

    Skolans käk duger. Det behöver du inte oroa dig för.
    Lägg på en extra fisk och svälj ner den med lite extra filsås. Ska du bli stor ska du äta fisk, fågel, fläsk och ko och göra det med ett léende på läpparna, oavsett hur det smakar.
    Skolmat är gratis, och gratis är gott. Eftersom du omöjligen kan uppskatta pengars faktiska värde förstår du inte det, men när du flyttat hemifrån så kommer du ganska snart förstå.

    Med all rätt så är din mamma orolig för att du ska börja med tveksamma preparat och få ätstörningar när du börjar mixtra med kosten vid så tidig ålder. Det händer, allt för ofta.

    Du behöver påpeka följande fakta:

    Proteinpulver är som kött eller keso/kvarg, fast på pulver. Det är billigt och är allt som oftast en biprodukt av osttillverkning.
    Alla idrottare bör äta en stor andel protein i sin kost för att kunna maximera framförallt återhämtning vilket i sin tur leder till bättre prestation.
    En vettig kost måste uppmuntras.
    Proteinpulver är dock inte på något sätt ett måste och en väl sammansatt kost med högt proteininnehåll i allmänhet fyller precis samma funktion.
    En skopa om dagen, 30-40 gram, kan vara en bra start. Äter du mycket mat överlag så får du nog i dig bra mycket mer protein än vad du tror.
    Under bulk sjunker ditt behov väldigt mycket.

    Kreatinmonohydrat är en klassiker också, men om du inte ens får köpa proteinpulver för dina egna stålar så är det ingen idé att du försöker här. Välj dina fighter: man kan inte få allt och världen är fanimej inte rättvis.

    Du är 16 år. Du växer som oönskat ogräs utan att göra nånting rätt egentligen.
    Jag tycker du ska träna tunga marklyft, knäböj och bänkpressar och äta utav helvete av skolans gratis mat och den mat din mamma så omsorgsfullt lagar. De dagar då du inte fått så proteinrik mat så kan du ju ta en skopa av ditt kära pulver.

    Tack för inlägget, men det stora problemet med min skola är att vi inte får servera oss själva. Kött/fisk får vi inte så mycket vi vill av ”för att det inte räcker”. Har snackat med min mentor så får se om han kan göra något åt saken. Att försöka övertala min mamma har jag gett upp med sedan länge. Har redan sagt allt det du sa att jag skulle säga. Men kvarg borde la fungera som bra ersättning?

    Jag tycker inte att åldern ska hindra mig. Det är alltid det där ”tidig ålder”. De flesta av mina kompisar röcker/dricker snusar etc. Jag gör ju något bra för min kropp. Något som jag kommer satsa ännu mer på i framtiden. Jag vill växa så mycket jag har möjlighet till, och jag kommer inte göra det så som jag har ätit nu.

    #119110
    Dreamin wrote:
    Men kvarg borde la fungera som bra ersättning?

    Ja. Superbra alternativ.,

    Det där med låg ålder är knixigt. Dina frågor avslöjar dig som nybörjare och risken att du gör fel är stor.
    Men om du börjar med att äta helt vanlig mat som en häst och lägger till en låda kvarg nån gång under dygnet så har du gjort nästan allting rätt.

    Det låter helt absurdt att inte få lägga på maten själv i skolan. :(

    #119111
    nutz wrote:
    Ja. Superbra alternativ.,

    Det där med låg ålder är knixigt. Dina frågor avslöjar dig som nybörjare och risken att du gör fel är stor.
    Men om du börjar med att äta helt vanlig mat som en häst och lägger till en låda kvarg nån gång under dygnet så har du gjort nästan allting rätt.

    Det låter helt absurdt att inte få lägga på maten själv i skolan. :(

    Men jag vill ju deffa inte bulka :/ Är en nybörjare när det gäller kost och så ja. Kan bara basic stuff. Vill deffa ner till 85-80kg (95kg nu). Sedan bulka igen. Har bara gått på en skola där man fick servera sig själv. På den förra skolan jag gick på dock så hade de ett eget kök, så man fick så mycket kött man ville.

    #119112

    Ok. Ät bara proteindelen då.

    Äta bör man annars dör man. Du får helt enkelt kompensera resten av dygnet.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.