– Body, hjälp.. Trött 24/7, Vitaminbrist?

Home Forums Kost och Näringslära – Body, hjälp.. Trött 24/7, Vitaminbrist?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #544979

    Hej!

    Sen jag började träna riktigt seriöst har jag nu känt att jag blivit allmänt trött på dagarna. Jag kan t ex sova 10 timmar men ändå känna mig trött på dagarna.

    Detta påverkar givetvis skolan och mitt umgänge negativt, men också min träning & mig själv psykiskt.

    Jag äter cirka 4-6 gånger per dag varje dag. Mycket kolhydrater och protein inräknat, kan slarva med grönsaker ibland dock, men det är inte så farligt att jag äter mindre grönsaker än någon annan normal person.

    Maten jag äter är vanlig husmanskost.
    Ex:
    Tonfiskpasta
    Kycklingfilé & ris
    Ägg & pasta
    Havregrynsgröt
    Keso
    osvosv..

    Kosttillskotten jag tar är just nu Gainer, EAA & Proteinpulver.

    Förövrigt tränar jag cirka 5 gånger i veckan, olika muskelgrupper varje pass.

    Kan detta bero på någon vitamin eller mineralbrist? Överträning kanske?
    Skriv gärna om du har egna erfarenhter om detta.

    Tack på förhand!
    /Mattias~

    #70617
    #544980

    Styrketräning 5 gånger i veckan kan vara rätt mycket. Testa att träna färre pass, färre set och ja helt enkelt mindre mängd träning.

    #544981
    Gustaf Lindberg wrote:
    Styrketräning 5 gånger i veckan kan vara rätt mycket. Testa att träna färre pass, färre set och ja helt enkelt mindre mängd träning.

    Det är svårt. Då jag inte tränar får jag abstinens 👿

    #544982

    Påminner lite i det du säger… Jag känner dock av det även när jag inte tränar! Har varit på en del hälsoundersökningar genom åren men de har inte funnit något ”fel”… Skall jag själv gissa så även om jag sover ”tillräckligt” så är det inga kvalitets timmar vi snackar om! Berätta gärna vad du kommer fram till om det skulle visa sig vad det är! Lycka till!

    #544983
    HyunJin wrote:
    Påminner lite i det du säger… Jag känner dock av det även när jag inte tränar! Har varit på en del hälsoundersökningar genom åren men de har inte funnit något ”fel”

    Det är oerhört vanligt idag. I alla olika åldrar, samhällsskikt, utbildningsnivåer etc. Måhända att vi har mediciner för att undvika kroppsliga sjukdomar idag men det förefaller vara ett samhälle med otroligt mycket nedstämdhet, konstant trötthet, värk m.m.

    Jag känner detsamma, har visserligen haft en diagnostiserad blodbrist men den är knappast allena rådande faktor. Snarare en följd av andra faktorer gissar jag.

    Kosten och träningen känns skit samma, de bidrar till lite i sammanhanget upplever jag. När jag däremot har som bäst grepp om situationer i livet runtomkring och upplever ett starkt socialt stöd så mår jag bäst.

    Jag tycker det är synd att det finns en sådan övertro på att kost- och träningsupplägg skall lösa allt. Jag tror snarare det är tvärtom, d.v.s. att när saker runtomkring flyter så går även träningen som bäst per automatik.

    #544984

    … och ibland, trots oförändrade omständigheter, känner man sig nedstämd. Det är obehagligt. Inte veta varför saker är som de är.

    #544985
    Eddie Vedder wrote:
    Jag tycker det är synd att det finns en sådan övertro på att kost- och träningsupplägg skall lösa allt. Jag tror snarare det är tvärtom, d.v.s. att när saker runtomkring flyter så går även träningen som bäst per automatik.

    instämmer till 100% är sj trött hela tiden nu, men har med nytt jobb,ny tjej,mörker,kyla osv…dvs man har inte hittat ”flytet” enu, när man har sin lilla rutin på allt så tycker jag med att tröttheten inte finns,nu är den större delen av dagen,dock ej efter träning då man har bra blodcirkulation

    #544986

    Snarkar du? Vet du inte så be någon kolla :up:

    Då spelar det ingen roll hur många timmar du sover, du blir aldrig pigg :frust:

    Jag hade själv problem m extrem trötthet under 1,5 år, påverkade ALLT :( visade sig tillslut att jag hade trånga näsgångar..

    Lite bedövning och skrapa lite brosk hos doktorn så vart ja pigg å GLAD nästan omgående :D

    Mattias Alke wrote:
    Hej!

    Sen jag började träna riktigt seriöst har jag nu känt att jag blivit allmänt trött på dagarna. Jag kan t ex sova 10 timmar men ändå känna mig trött på dagarna.

    Detta påverkar givetvis skolan och mitt umgänge negativt, men också min träning & mig själv psykiskt.

    Jag äter cirka 4-6 gånger per dag varje dag. Mycket kolhydrater och protein inräknat, kan slarva med grönsaker ibland dock, men det är inte så farligt att jag äter mindre grönsaker än någon annan normal person.

    Maten jag äter är vanlig husmanskost.
    Ex:
    Tonfiskpasta
    Kycklingfilé & ris
    Ägg & pasta
    Havregrynsgröt
    Keso
    osvosv..

    Kosttillskotten jag tar är just nu Gainer, EAA & Proteinpulver.

    Förövrigt tränar jag cirka 5 gånger i veckan, olika muskelgrupper varje pass.

    Kan detta bero på någon vitamin eller mineralbrist? Överträning kanske?
    Skriv gärna om du har egna erfarenhter om detta.

    Tack på förhand!
    /Mattias~

    #544987

    Passar på att fråga :) Hur lång tid tog det för dina symptom att försvinna efter du fått behandling?? Symptomen av blodbristen alltså…

    Tack /Pernilla

    Eddie Vedder wrote:
    Det är oerhört vanligt idag. I alla olika åldrar, samhällsskikt, utbildningsnivåer etc. Måhända att vi har mediciner för att undvika kroppsliga sjukdomar idag men det förefaller vara ett samhälle med otroligt mycket nedstämdhet, konstant trötthet, värk m.m.

    Jag känner detsamma, har visserligen haft en diagnostiserad blodbrist men den är knappast allena rådande faktor. Snarare en följd av andra faktorer gissar jag.

    Kosten och träningen känns skit samma, de bidrar till lite i sammanhanget upplever jag. När jag däremot har som bäst grepp om situationer i livet runtomkring och upplever ett starkt socialt stöd så mår jag bäst.

    Jag tycker det är synd att det finns en sådan övertro på att kost- och träningsupplägg skall lösa allt. Jag tror snarare det är tvärtom, d.v.s. att när saker runtomkring flyter så går även träningen som bäst per automatik.

    #544988
    Mekpernilla wrote:
    Passar på att fråga :) Hur lång tid tog det för dina symptom att försvinna efter du fått behandling?? Symptomen av blodbristen alltså…

    Tack /Pernilla

    Än har de inte försvunnit i alla fall. :(

    Mina blodvärden är troligtvis som de ska nu (äter ofta kött numera, har tagit järntabletter till och från och framför allt skiter jag inte blod längre vilket jag gjorde mycket en period) men trötthet och skit kvarstår.

    Jag skrev att jag tror blodbristen var en följd av andra faktorer och det tror jag än idag. Med andra ord finns de kvar även om blodvärdena är återställda.

    #544989
    Eddie Vedder wrote:
    Kosten och träningen känns skit samma, de bidrar till lite i sammanhanget upplever jag. När jag däremot har som bäst grepp om situationer i livet runtomkring och upplever ett starkt socialt stöd så mår jag bäst.

    Stämmer garanterat på de flesta av oss och var faktiskt det min tyska husläkare, Jurgen sa till mig senast jag besökte honom! :emo-thumb

    Den enda referensen jag egentligen har är ju mig själv och i yngre dagar var inte tröttheten lika påtaglig! Det är det enda jag vet… :what:

    #544990
    malawiglenn wrote:
    hur är konditionen? tränar du det regelbundet? du kan ju byta ut ett gympass eller två mot joggingrundor tills du känner att du blir piggare.

    testa att köra med ett regelbundet intag av multivitamin/mineral, se till att allt är med, tex zink och järn!

    Ta magnesiumtillskott innan sänggående (och andra saker för att sova djupare.. finns en del prylar man kan ta, tex LeanDreams etc)

    Ginseng och/eller grönt te tabletter på morgonen?

    sen KAN det vara ”vanlig” vinterdepression-trötthet med, utnyttja soltimmarna maximalt och ha rejält upplyst i din lägenhet.

    Konditionen har det inte varit något fel på, men har dock lagt konditionsträningen på hyllan för tillfället, men tror helt ärligt inte att problemet ligger där iallafall.

    Hittade massa vitaminer hemma på brustabletter så ska testa med dom ett tag nu framöver och de där magnesium tillskottet verkar lovande, ska inhandlas så snart som möjligt :up:
    Thanks!

    HyunJin wrote:
    Påminner lite i det du säger… Jag känner dock av det även när jag inte tränar! Har varit på en del hälsoundersökningar genom åren men de har inte funnit något ”fel”… Skall jag själv gissa så även om jag sover ”tillräckligt” så är det inga kvalitets timmar vi snackar om! Berätta gärna vad du kommer fram till om det skulle visa sig vad det är! Lycka till!

    Japp det ska jag, tack!

    mikaelj wrote:
    … och ibland, trots oförändrade omständigheter, känner man sig nedstämd. Det är obehagligt. Inte veta varför saker är som de är.

    Känner igen mig där till 100%

    Mekpernilla wrote:
    Snarkar du? Vet du inte så be någon kolla :up:

    Då spelar det ingen roll hur många timmar du sover, du blir aldrig pigg :frust:

    Jag hade själv problem m extrem trötthet under 1,5 år, påverkade ALLT :( visade sig tillslut att jag hade trånga näsgångar..

    Lite bedövning och skrapa lite brosk hos doktorn så vart ja pigg å GLAD nästan omgående

    Ingen aning om jag snarkar, men låter mycket möjligt de där med trånga luftgångar.. Ska nämligen operera mina luftvägarna nu den 21a Januari. Har haft problem med nästäppa nu väldigt länge och ignorerat problemet och tränat ändå. Så problemet kan faktiskt ligga där :)

    #544991

    Morsan kom in med en mycket intressant artikel igår från metro..

    [http://www.metro.se/2009/10/26/48490/overtraning-nar-det-goda-blir-farligt/]

    Läste artikeln och insåg att nästan alla de där symptomen stämmer helt på mig. :)

    Får helt enkelt minska på träningen vare sig jag vill eller inte. :)

    #544992

    Jobbigt :(

    Mitt är inte heller över trots att jag fick ferritinsprutor i flera veckor och blodvärdena har vart bra i en månad nu ca…jag är ff toktrött och är sjuk var och varannan vecka plus så är mina armveck nu helt missfärgade av ”spill” från sprutan :(

    Jag bara inte måår dåligt, ser ut som knarkare också 😮 Får ju lite konstiga blickar på gymmet haha

    Vad var det för andra faktorer du tror spela in då?

    Själv fick jag fick min blodbrist p.g.a att järn/ferritin depåerna va tömda, nu tror doktorn att det uppkommit av bla annat magkatarr. Jag har fått i mig tillräckligt m järn men min kropp har ju inte kunnat ta upp det.. Men ingen utförlig undersökning om Varför gjordes, han antog att magkatarren va boven så vi skulle vänta å se om det kom ”tillbaka” haha :emo-thumb
    Jag har inte så stort förtroende för läkare på vårdcentraler.

    Eddie Vedder wrote:
    Än har de inte försvunnit i alla fall. :(

    Mina blodvärden är troligtvis som de ska nu (äter ofta kött numera, har tagit järntabletter till och från och framför allt skiter jag inte blod längre vilket jag gjorde mycket en period) men trötthet och skit kvarstår.

    Jag skrev att jag tror blodbristen var en följd av andra faktorer och det tror jag än idag. Med andra ord finns de kvar även om blodvärdena är återställda.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.