Bra mat

Home Forums Kost och Näringslära Bra mat

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #70019
    #510283

    Jag behöver lite råd och tips från er. Jag tränar c:a 4 ggr i veckan på gymmet med mål att bygga muskler som så många andra. Just nu försöker jag gå på ett kaloriöverskott.

    Problemet är att jag inte kan deffa till sommaren då jag inte byggt upp det jag velat.

    Men jag behöver samtidigt bli av med lite fett runt magen och utan att gå på underskott.

    Vad jag behöver är tips på bra mat. vad jag ska undvika. Vad jag ska äta mycket av.

    Tacksam för alla era råd

    #510284

    Kaloriunderskott och 3-4g protein/kilo

    #510285
    dinomog wrote:
    Kaloriunderskott och 3-4g protein/kilo

    Så du säger att jag kan bygga bra med ett underskott om jag får i mig tillräkligt med protein?

    #510286

    Fettet runt magen blir du inte av med utan ett underskott. Även vid underskott så är det runt magen som fettet släpper sist (iaf för oss män).

    Så ha ett litet underskott (-500kcal/dag) ihop med ett högt proteinintag och tung styrketräning.

    Är du nybörjare är dina chanser att bygga muskler trots underskott ganska bra. Annars får du satsa på att göra som alla som tränat en längre tid. Dvs en period med muskelbygge/överskott och en period med underskott/träning för att bevara muskelmassa.

    #510287
    DannyN wrote:
    Så du säger att jag kan bygga bra med ett underskott om jag får i mig tillräkligt med protein?

    Nope det sa ja inte. Du kan inte bygga bra på underskott över huvud taget. Men i långa loppet kan du lägga på dej massa på underskott om du ligger på ett riktigt högt proteinintag

    #510288
    Tommy Ivarsson wrote:
    Fettet runt magen blir du inte av med utan ett underskott. Även vid underskott så är det runt magen som fettet släpper sist (iaf för oss män).

    Så ha ett litet underskott (-500kcal/dag) ihop med ett högt proteinintag och tung styrketräning.

    Är du nybörjare är dina chanser att bygga muskler trots underskott ganska bra. Annars får du satsa på att göra som alla som tränat en längre tid. Dvs en period med muskelbygge/överskott och en period med underskott/träning för att bevara muskelmassa.

    Ok, ska jag även hålla mig borta från mättat fett? Det känns även som jag äter alldeles för stora portioner runt lunch/middag. Ska jag dra ner på storlek på detta och satsa på att äta fler ggr men mindre portioner?

    Är det någon idé att börja ta promenader för att förbättra förbränningen eller skulle det resultera i att jag är tvungen att äta mer då jag bränner kalorier som jag egentligen vill behålla (fast ändå inte) :-)

    #510289
    dinomog wrote:
    Nope det sa ja inte. Du kan inte bygga bra på underskott över huvud taget. Men i långa loppet kan du lägga på dej massa på underskott om du ligger på ett riktigt högt proteinintag

    Att bygga på ett underskott är inget jag vågar riskera att göra. Frågan är då hur jag kan bibehålla lite överskott utan att lägga på mer underhudsfett på magen. Tricky, tricky.

    #510290

    Frågan e varför alla gör de så komplicerat… chicken ,beef ,rice

    #510291
    malawiglenn wrote:
    Nej fett är bra och livsviktigt, ta mindre pasta, ris, bröd istället som inte mättar etc. Fyll ut måltiderna med sallad, typ vitkål, morötter, brocolli.

    Ja det är en ide att även öka förbränningen via promenader (1timma ca 300kcal) eller jogga (ca 800-1000kcal på en timma)

    Det finns miljoner trådar om deffa på forumet, du bör hitta de största och mest informativa ganska snabbt.

    Problemet är att jag inte vill deffa. Jag vill fortfararande ligga på ett överskott men vill inte dra på mig mer fett kring magen.
    Kondtionsträning gynnar inte muskelbyggandet precis så det vill jag inte heller göra.

    Kom precis på att mitt problem kanske inte kan lösas. Kan ju inte bygga med ett underskott och jag vill inte dra på mig onödigt fett kring magen på ett överskott.

    Därav fortsätter jag med min hårda träning men håller mig borta från?
    Vad är bra mat? Är det som du säger att kolhydrateran är boven?

    #510292
    malawiglenn wrote:
    ”lean gains” med andra ord

    Nej exkt, du måste ligga på överskott, men inte ett speciellt STORT överskott krävs. Räcker med ca 500kcal extra om dagen och lite extra protein.

    Kalori som kalori, jag menade bara att om du ska dra ner på något så är det kolhydrater för dom är inte essentiella som fett är samt mättar ganska kasst.

    Tack för lean gains. Nu fick jag bättre sökresultat på google.
    Ska kolla igenom min diet en gång till och börja anteckna.

    #510293
    malawiglenn wrote:
    hehe NP

    Annars är det bara att du justerar ditt kaloribehov efter ditt liv och situation så att ”du står stilla” sedan ökar lite grann.

    Jag tror faktiskt jag trycker i mig alldeles för mkt överskott. Jag har ett väldigt stillasittande liv å arbete. Den enda motion jag får är ju gymmet.

    Sen är det svårt att räkna ut hur mkt kalorier man behöver.

    Får nog börja med ett mat schema så jag har bättre koll på mina intag.

    #510294

    Men ligger du på ett överskott kommer du gå upp lixom, vare sig du vill eller inte. Sen är frågan hur snabbt vill du gå upp. Dvs, hur stort överskott

    #510295
    dinomog wrote:
    Men ligger du på ett överskott kommer du gå upp lixom, vare sig du vill eller inte. Sen är frågan hur snabbt vill du gå upp. Dvs, hur stort överskott

    Jo det förstår jag. Jag tror jag ligger på för mycket överskott som det är nu. Jag får sätta mig ner å räkna lite.

    Det svåra med det hela är att veta hur mycket kcal man behöver per dag. Vad är optmalt för en själv.

    #510296

    nu vet ju ja inte riktigt allt om din träning och fysik naturligtvis men ja har 2 förslag.
    1. Skit i räkna och tänka på det. Träna och käka bra mat och sup inte (ofta) och efter ett par veckors observation börjar du justera mat mängden
    2. Satsa på att bara bygga, ”offra” denna sommaren för att vara i superform inför nästa

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.