Bra näring?

Home Forums Kost och Näringslära Bra näring?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #71262
    #553959

    Tjena
    Jag äter väldigt allsidigt och väldigt bra.
    Jag tränar vädligt hårt också och vill därför få i mig mycket vitaminer. Att bara äta ett äpple om dagen räcker inte utan jag vill få i mig massvis med bär,frukt och grönsaker.
    Jag brukar därför göra en smoothie där jag blandar i :
    Bär – blåbär,vinbär,björnbär,jordgubbar,hallon,mango
    Frukt – kiwi, annanas
    Grönsak – broccoli,blomkol, avokado
    Eftersom det inte blir så gott att blanda allt brukar jag även strööver lite proteinpulver som piffar upp smaken lite extra.
    Min fråga är då är det bra? Eftersom vissa vitaminer óch miniraler ska man inte blanda med varandra, och tar kroppen upp alla vitaminer/miniraler?
    Dricker ca 3-4 dl av smoothien

    #553960

    Den enda vitamin du får i dig där är C-vitamin och pyttemängder annat (från avokado).

    Jag saknar A, B, D, E och mineraler som zink, selen, m.fl. Ägg, fisk, kött, ost.

    #553961

    Va? Eftersom blåbär innehåller mänger med näringsämnen och är även en stark antioxidant. ” kraftfullheten i blåbär är mycket högre än i andra bär. De bakomliggande fördelarna med blåbär är att de har en forskningsbeprövad effekt på hjärnan. Speciellt när det gäller minne, kognition och de skyddar hjärnan mot att försämras när man åldras” skriver an paul cribb.
    Fisk, kött, ägg får jag i mig på frukost, och middag skrev jag ju?

    #553962
    jenova wrote:
    Va? Eftersom blåbär innehåller mänger med näringsämnen och är även en stark antioxidant.

    Antioxidanter, ja, ”mängder med näringsämnen” (vitaminer och mineraler), nej.

    Jag hade fokuserat på bären, med (relativt) lågt sockerinnehåll och högt antioxidantinnehåll. Frukt är bara sockerlösning.

    jenova wrote:
    Fisk, kött, ägg får jag i mig på frukost, och middag skrev jag ju?

    Nej, det gjorde du inte.

    Till din fråga: du behöver inte bekymra dig om något vad gäller de grönsaker, frukter och bär du listade.

    #553963

    Va? menar du att bär såsom blåbär,vinbär,broccoli inte innehåller vitaminer och miniraler då tror jag att du har lite fel faktiskt…
    Tex ”Blåbär innehåller en rad naturliga antioxidanter. De kan vara så mycket som fem gånger kraftfullare än annan frukt och grönt.”
    men min fråga är fortfarande om man kan blanda alla dessa grönsaker,frukter,bär utan att det blir ”fel”, och om kroppen kan ta upp alla dessa näringsämnen på samma gång?

    #553964
    jenova wrote:
    Va? menar du att bär såsom blåbär,vinbär,broccoli inte innehåller vitaminer och miniraler då tror jag att du har lite fel faktiskt…

    Bra vitamin C-källor, dåliga källor till övriga vitaminer. Skapligt med kalium och kalcium i en del, men överlag inte särskilt imponerande.

    * Blåbär: [http://www.fineli.fi/food.php?foodid=442&lang=sv]
    * Vinbär: [http://www.fineli.fi/food.php?foodid=445&lang=sv]

    Antioxidanter, och upptaget, besvarade jag ovan.

    #553965

    Frukt är väldigt överskattat som vitamin- och mineralkälla.

    Postat av mikaelj på Kolo:

    [img=http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg]

    #553966

    Så ni menar att om jag vill få i mig mycket vitaminer och miniraler skall istället för smoothien äta ?

    #553967

    En normal blandkost med företrädesvis relativt obehandlade och oraffinerade livsmedel, där frukt och grönt mycket väl kan och bör ingå, men där man inte bör förlita sig på dessa som huvudkällan för majoriteten av mikronutrienterna.

    #553968

    Ägg, fet fisk, kött, ost och grädde är rikt på vitaminer och mineraler. Broccoli, spenat och bär kan du också äta, för att komplementera med det som saknas i ovanstående.

    Vanlig mat, helt enkelt.

    #553969

    Det jag ville ha svar på mer är om det går att blanda alla dessa frukter och bär tillsammans utan att det skall bli en negativ process. Och om kroppen kan ta upp dessa näringsämnen på en och samma gång?

    #553970

    Ja, det är inte några problem.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.