Bryta svälten – måste det innebära viktuppgång?

Home Forums Kost och Näringslära Bryta svälten – måste det innebära viktuppgång?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #65567
    #454738

    Jag vet att ett bmi på 15 inte är okej, jag vet att ett dagsintag under 1000 kcal innebär svält och jag vet att träning inte ska handla om att förbränna kalorier om man redan har en undervikt. Men ändå har jag inte förändrat min tillvaro och gjort alla nödvändiga justeringar som, krävs för att kroppen ska må bra igen. Jag talar inte om en viktuppgång överhuvudtaget, jag talar om kost och motion kombinerat. Om dagsbehov, om intag och om näringskällor. Jag måste öka dagsintaget till rekommenderad mängd, annars kommer jag fortsätta känna mig tjock, ha huvudvärk och enorma lass ångest.

    Men ni måste förstå hur skrämmande det är. Jag har tidigare haft viktökningscheman på 2500 kcal om dagen och jag har haft sond, legat i bältessäng och fått dropp och all möjlig sån där skit. Så egentligen vet jag att för en viktökning krävs en period då man förbrukar mindre energi än kroppen tillförs. Men min fråga är då såhär, det är egentligen den enda frågan jag står och stampar på samma ruta pga. Om just JAG, en anorektiker i svälttillstånd som under tre års tid lurat sin kropp hit och dit och därmed förmodligen inte har en bra energiförbränning äter på rekommenderat BMR (dagligt intag), står jag verkligen stilla på min vikt och inte ökar?

    JAG VILL INTE ÖKA, jag vill stå still och känna mig trygg. Kolla här, jag har varit inne på olika forum för hälsofreaks, atleter, dietister, anorektiker och alla möjliga sorters hemsidor och på så sätt kommit fram till metoder att räkna ut mitt dagliga behov. Jag är av kvinnligt kön, 16 år, väger 45kg och är 173cm lång. Om jag under en helt stillasittande dag inte rörde på mig skulle jag enligt de här uträkningarna behöva 1399 (1400)kcal om dagen för att enbart tarmar, hjärna och övrig motorik ska hållas igång.

    Om jag sedan adderar 400kcal extra för de timmar då jag powerwalkar, går fram och tillbaka från affären och skolan osv (vilket jag gör dagligen) så hamnar jag på ett behov av 1800kcal. Min fråga är då, kan detta stämma? Kan det stämma att jag kan höja mitt intag på drygt 1000 och istället äta 1800kcal/dag utan att öka i vikt, förutsatt att jag powerwalkar en och en halv timma om dagen? Eller kommer kroppen öka i vikt först, tills att den nått en högre vikt (gud hjälp mig!) och SEN förbränna normalt efter en viktökningsperiod? Jag vill inte ha svar från folk som inte vet, jag vill inte ha svar från osäkra källor. Svara enkelt och pedagogiskt. Så här ser det ut för mig nu i siffror!

    NU
    In: 1350
    Ut: 400
    Totalt: 950

    EVENTUELLT EFTER ÖKNING
    In: 1800
    Ut: 400
    Totalt: 1400

    Kommer jag stå stilla eller kommer jag gå upp? Jag vill stå stilla! 1800 rekommenderas för en person med mina mått osv och min aktivitetsnivå. Men gäller det även för dom som har låg förbränning pga svält? Hur snabbt ändrar man förbränningen, så kroppen bränner och inte lagrar? Krävs en viktökning eller räcker det med rätt mängd näring?! Jag har panikattack nu så jag måste gå iväg och andas. Vore skönt om någon kunnig skulle kunna tänka sig att hjälpa mig.

    #454739

    Jag tvivlar på att du är psykist stabil nog att få ordning på det här med hjälp av ett forum. Känns som slöseri på tid att ge några tips här då du förmodligen behöver komma i kontakt med någon som har legitimation för att ta itu med sådana här problem.

    #454740

    Du bör som sagt söka professionell hjälp istället för att fråga här.

    För att svara på din fråga: Det är omöjligt att förutspå exakt hur din kropp reagerar på 1800 kcal. En gissning är att du ökar i vikt för du har mer mat i magen (dvs inte för att du blir fetare), för att sedan stabilisera dig. Har svårt att tro att du ska bli fet på 1800 kcal per dag.

    #454741

    Dessutom så kommer du säkert binda mera vatten än tidigare, så där kommer nåt/några hekto till.

    #454742
    botwin wrote:
    Jag vet att ett bmi på 15 inte är okej, jag vet att ett dagsintag under 1000 kcal innebär svält och jag vet att träning inte ska handla om att förbränna kalorier om man redan har en undervikt. Men ändå har jag inte förändrat min tillvaro och gjort alla nödvändiga justeringar som, krävs för att kroppen ska må bra igen. Jag talar inte om en viktuppgång överhuvudtaget, jag talar om kost och motion kombinerat. Om dagsbehov, om intag och om näringskällor. Jag måste öka dagsintaget till rekommenderad mängd, annars kommer jag fortsätta känna mig tjock, ha huvudvärk och enorma lass ångest.

    Men ni måste förstå hur skrämmande det är. Jag har tidigare haft viktökningscheman på 2500 kcal om dagen och jag har haft sond, legat i bältessäng och fått dropp och all möjlig sån där skit. Så egentligen vet jag att för en viktökning krävs en period då man förbrukar mindre energi än kroppen tillförs. Men min fråga är då såhär, det är egentligen den enda frågan jag står och stampar på samma ruta pga. Om just JAG, en anorektiker i svälttillstånd som under tre års tid lurat sin kropp hit och dit och därmed förmodligen inte har en bra energiförbränning äter på rekommenderat BMR (dagligt intag), står jag verkligen stilla på min vikt och inte ökar?

    JAG VILL INTE ÖKA, jag vill stå still och känna mig trygg. Kolla här, jag har varit inne på olika forum för hälsofreaks, atleter, dietister, anorektiker och alla möjliga sorters hemsidor och på så sätt kommit fram till metoder att räkna ut mitt dagliga behov. Jag är av kvinnligt kön, 16 år, väger 45kg och är 173cm lång. Om jag under en helt stillasittande dag inte rörde på mig skulle jag enligt de här uträkningarna behöva 1399 (1400)kcal om dagen för att enbart tarmar, hjärna och övrig motorik ska hållas igång.

    Om jag sedan adderar 400kcal extra för de timmar då jag powerwalkar, går fram och tillbaka från affären och skolan osv (vilket jag gör dagligen) så hamnar jag på ett behov av 1800kcal. Min fråga är då, kan detta stämma? Kan det stämma att jag kan höja mitt intag på drygt 1000 och istället äta 1800kcal/dag utan att öka i vikt, förutsatt att jag powerwalkar en och en halv timma om dagen? Eller kommer kroppen öka i vikt först, tills att den nått en högre vikt (gud hjälp mig!) och SEN förbränna normalt efter en viktökningsperiod? Jag vill inte ha svar från folk som inte vet, jag vill inte ha svar från osäkra källor. Svara enkelt och pedagogiskt. Så här ser det ut för mig nu i siffror!

    NU
    In: 1350
    Ut: 400
    Totalt: 950

    EVENTUELLT EFTER ÖKNING
    In: 1800
    Ut: 400
    Totalt: 1400

    Kommer jag stå stilla eller kommer jag gå upp? Jag vill stå stilla! 1800 rekommenderas för en person med mina mått osv och min aktivitetsnivå. Men gäller det även för dom som har låg förbränning pga svält? Hur snabbt ändrar man förbränningen, så kroppen bränner och inte lagrar? Krävs en viktökning eller räcker det med rätt mängd näring?! Jag har panikattack nu så jag måste gå iväg och andas. Vore skönt om någon kunnig skulle kunna tänka sig att hjälpa mig.

    Behöver du hjälp?dina tankar skrämmer mig…ingen ska behöva må som du???

    #454743

    Hejsan.
    Läst din text precis och fick gåshud av det jag läste. Var som att läsa det jag själv skrev för ca: 5 år sedan.

    Det handlar inte bara om att lära sej ang. kosthållning och motion. För ang. kosten tror jag du har stenkoll.
    Du behöver proffesionell hjälp. Och vet du säkert fått det, men att gå från forum till forum från hemsida till hemsida skapar ett beroende som bara i ditt fall skapar mera ångest och mera att tänka på.

    Har haft extremt svår anorexi själv.
    Vill du fråga om något eller nått du undrar över med en som förstår din sits. Skriv!!

    #454744

    Jag började min ätstörningsbana med anorexi. Jag vet hur den skräcken du lever kan se ut och kännas. Jag fick tyvärr inte hjälp, inte ens när jag själv bad om det – jag var ”för sjuk” sa dom som anledning när dom nekade mej vård. När jag sen försökte börja äta igen med hjälp av min familj utvecklades bulimin, som jag nu kämpat med i åtta år – i början varvade jag anorexia med bulimi men nu är det mer ren bulimi. Jag har vart mm från döden många ggr pga mina ätstörningar. Hade jag fått rätt hjälp tidigt KANSKE jag sluppit bulimin.

    Det är JÄTTE mycket som spelar in här! Dels VARFÖR dina ätstörningar kommit – för det fins alltid bakomliggande problem som skapar symptomet ätstörning som i sej blir ett livshotande problem. Sedan den psykiska och den fysiska delen i ätstörningen. Att se fakta och LITA på fakta trots att sinnet och kroppen reagerar annorlunda.

    Jag förstod inte om du har BMI 15 och vill behålla den vikten? Isf – ”tyvärr” så MÅSTE du gå upp i vikt för att leva hälsosamt och inte brytas ner vilket kan leda till värre saker än döden ((iaf i mina ögon)) (tex benskörhet vilket gör att du inte kan röra dej så pass att träning är möjlig, undernäring som påverkar alla kroppens organ osv osv osv). Men om du måste öka i vikt för att vara frisk så betyder det INTE att du måste bli fet, tjock eller ens mullig!! Du kan tillfriskna till en sund vältrimmad person!

    Jag vet att man som ”sjuk” inte är dum i huvet- att man VET att man inte kan va fet när man är underviktig etc men att man endå känner den där äcklande känslan som tar upp hela ens liv i tankar, som fängslar en och begränsar ens liv till att leva efter dessa tankar och känslor. Och att du börjar tänka i dessa banor nu är jättebra och ett steg i ditt tillfrisknande, starkt jobbat! Jag hoppas att du vågar tatag i det på riktigt så tidigt som möjligt och går igenom det rena helvete som det är att utmana dom tankar och känslor.

    Jag gjorde inte det, jag försökte pussla ihop mat och träning för att hålla min låga vikt jag utvecklade det ena programmet efter det andra som skulle göra mej ”frisk” (sa jag, men det skulle hålla mej mager) och det håller inte för någon i längden, antingen blir man fysiskt SJUK/handikappad pga sin undernäring, eller dör, eller utvecklar andra ätstörningar/beroenden (som jag gjorde – vilket gjorde mej MULLIG och MAGER i perioder om vartannat), eller så tar man tag i det PÅ RIKTIGT, man kommer aldrig vara helt mottaglig för tillfrisknandet tror jag – vägen man måste gå ÄR ett helvete men det är värt det när man kommer igenom. Det kan jag fan lova!

    Jag önskar dej allt lycka till!!!

    Länksamling: [http://www.abkontakt.se/default.asp?L2=108]

    (De har även telefonrådgivning, du kan vara helt anonym och du har inga krav på dej bara för att du ringer dit, det är volontärer som sj haft och blivit friska från ätstörningar som ger stöd/råd/tips per telefon. Tel: 08-70 10 18 18 Mån – Tors 18.00-20.00)

    :friends:

    #454745

    okej, jag är tacksam för alla varma och välgenomtänkta (känns det som!) svar! Jag ska försöka ordna upp osäkerheten på annat sätt än att leta dietister bland användare på body. Haha.

    Ibland har jag mina stunder, då jag är 100% övertygad om att jag är allsmäktig och har alla svar på allt, men jag behöver kanske komma ner på jorden lite och inse att jag ännu har en bit kvar att härda ut av min ätstörning. Vände mig hit i ren desperation och tror inte att jag skrivit allt det där om jag hade sinnesro. Jag satsar nog på att höja till 1800 i alla fall, och prövar mig fram lite grann. Drömmen är att kunna bygga mig en lagom trimmad kropp som inte ser ut som nån ur anne franks dagbok, där viktökningen inte sker i underhudsfett.

    Det känns lite jobbigt bara, när man gång på gång möts av det oundvikliga svaret: Det är nödvändigt med högre bmi. Det känns som om all hjärnaktivitet ägnas åt att hitta sätt att undvika det oundvikliga, och frustrationen och paniken varje gång man inser att man är dömd att misslyckas gör för ont för att kunna acceptera.

    Som sagt, jag är tacksam för svaren och peppandet. Ledsen att höra att ni kan känna igen er i min sits (några av er, i alla fall!), ingen borde ägna så mycket tid och oro över något så grundläggande som mat.

    #454746

    kämpa på..!!!
    Håller på dej. Gå in i dej själc så hittar du kraft till att nå dina mål, även om det finns ”en annan” som säger annat som du skall göra o må dåligt över.

    Lycka till med allt. KRAM J

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.