bulkning – äter jag tillräckligt eller för mycket?

Home Forums Kost och Näringslära bulkning – äter jag tillräckligt eller för mycket?

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #56267
    #248424

    Hej.
    har inlett min första bulkning och min första seriösa gå upp i viktsatsning. jag är 21 och väger i nuläget cirka 71,4 och är cirka 185cm lång.

    Ett dagsintag av mat kan se ut så här:

    kl. 06.50 – 2 smörgåsar vitt bröd med ost och skinka eller en tallrik fil med Kellogs all-bran

    kl. 09.00 – en tallrik figerhavregrynsgröt med en sked sylt, ca 2 dl mjölk och en banan. Plus en smörgås, oftast bröd av mörkare slag med ost och skinka

    kl 10.45 – gainer och vatten

    kl 12.15 – en normal-storleks matlåda med lasagne plus ett glas vatten, ibland även en smörgås

    kl 16.00 – en smörgås med ost och skinka eller en halv burk makrill/tonfisk

    16:20 – En stor hamburgare (stekt hemma) med bröd, dressing och cirka 3 större potatisar, ett glas vatten.

    (Styrketräning 18.00-19-30) 2 riskakor plus whey 80 med vatten

    kl 20.15 – ca 8 köttbullar och 5 dl makaroner, vatten

    Har aldrig ätit dessa mängder tidigare då jag inte tränat så här mycket förut, är mycket hungrigare nu men ibland äter jag också för att det känns som att jag borde.

    Måste också tillägga att jag blivit lite dålig i magen efter att jag börjat äta mycket, men detta kan ha med kostfibrerna att göra? äter som sagt mkt mörkt bröd, fullkornspasta och fiberrik gröt.

    Tack på förhand!

    #248425

    De flesta här kommer säga att du måste väga maten och räkna energimängden (kalorier) samt näringsämnen i den för man ska kunne ge ett konkret svar

    #248426

    vad gör du på dagarna? grovarbetare eller fågelskådare? skola kanske? eller softar du hemma o kan alla reklamer utantill?

    söker du runt lit ekan du ta red apå ungefär vad allt du stoppar i dig har för kalori mängd sen tar du reda på vad du gör dig av med (kalorimängd) en normal dag ungefär så e du på god väg att få reda på om det är förlite bra eller för mycket, storleken på dina portioner är avgörande oxå~

    #248427
    dinomog wrote:
    De flesta här kommer säga att du måste väga maten och räkna energimängden (kalorier) samt näringsämnen i den för man ska kunne ge ett konkret svar

    Inte jag i alla fall. ;)

    Jag tycker det räcker med att fagergren till en början bara käkar på och ser om viktikurvan och styrkeökningarna går enligt plan. Går det fö fort uppåt, står still, går för långsamt, kanske till och med GÅR NER, ja då får man anpassa och korrigera. :)

    Kosten känns lite snål på grönsaker annars är den väl inte direkt dålig rent näringsmässigt. Men svårt att uttala sig om detaljer med så lite information om mängder. Finns inget som heter ”normal portion”.

    #248428

    Tack för alla svar.

    Jag vet att jag borde väga och veta exakt hur mycket jag äter. Men just nu är det lite svårt pga. jag är inneboende hos en familj och äter det de lagar så har svårt att hålla koll på exakt vad det är i och hur mycket.

    Jag ska försöka räkna ut hur mkt kalorier jag gör av med på en dag, tips på bra sida för detta? Sedan skall jag försöka kolla upp hur mkt kalorier jag får i mig, vill ligga på överskott såklart. 400,500 Kcal lagom?

    Jag jobbar just nu under sommaren som fastighetsskötare, klipper buskar, gräver, rensar ogräs och sådant. Är inte världens tyngsta jobb men jag rör på mig.

    Styrketränar ca. 4 gånger i veckan kan också meddelas med ofta 10 min uppvärmning.

    Eddie det låter också som ett bra tips, ser som sagt att jag gått upp cirka 0.5 kilo i veckan hittills så jag bör ligga på ett överskott. Är bara lite rädd för att jag börjat äta för mkt, vill inte lägga på mig för mkt fett men hellre det än tvärt om.

    Glömde skriva grönsaker, äter ca 1/3 gurka och en stor tomat om dagen i samband med kost iallafall och alltid banan eller päron till gröten.

    Ska försöka ge en mer detaljerad bild av kosten så småningom. Tack alla!

    #248429
    fagergren wrote:
    äter ca 1/3 gurka och en stor tomat om dagen

    Det räknas inte;)

    Tips:

    [http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/]

    #248430

    Här har du lite hjälp för att beräkna ditt kaloribehov!

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=20927]

    #248431

    försök gå upp ca 0,3-0,5kg/2v (ink muskelmassa) så kan du ta nytta av bulkmaten och slipper deffa bort massa fläsk när det är dags.

    Tips: införskaffa kaliper, måttband och våg. Mät värderna (ex på morgonen innan mat och efter 1a pissen) var 2a vecka och utvärdera, gick du upp för mycket i vikt, ta bort lite kolhydrater eller fett, vänta 2v och sedan utvärdera sedan igen.

    #248432

    lyft tungt. ät som en häst.
    jag äter mellan 12-20 ägg (utan gula) per dag.
    Att vara risig i kistan är ett ovidkommande faktum.

    Känn av. Träna bara mot ett resultat. Skriv upp mål. Nå dom.
    För mig har aldrig bulkning fungerat vidare bra. När man har deffat bort fettet så är jag lika stor som innan jag bulkade. Om man nu inte vill gå uppå i både fett och muskelmassa.

    #248433

    haha okej ska läsa om grönsaker, btw Eddie är er blogg riktigt grym, mkt bra läsning!
    Broel-skall köpa måttband, bra ide så kan jag hålla koll på var jag blir större.
    seba- Jag försöker äta mkt :) det där med bulkning är ju lite luddigt för mig egentligen men hörde att det var det bästa sättet, dock vill jag gå upp i fett också.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.