Cashewnötter vid träning dåligt?

Home Forums Kost och Näringslära Cashewnötter vid träning dåligt?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #70034
    #510487

    Tjena!

    Har hört att cashewnötter ska vara dåligt att äta i samband med täning?
    Varför detta? Är det pga fettet som segar ner upptaget av andra kostilskott som kreatin och vasslen mm? eller är jag ute och cyklar…

    #510488

    bump

    #510489

    Det du beskriver stämmer, proteinupptaget blir långsammare. Hur stor påverkan detta har på dom praktiska resultaten kan diskuteras. Är du orolig kan du väl äta nötter vid andra tillfällen än i direkt anslutning till ett träningspass.

    #510490

    Är ju som Grub säger.
    Men förr drack man ju gärna fullmjölk med lite råa ägg efter träning.
    Det blir en hel del fett och trots det blev byggarna grova. Så påverkan är nog inte så stor att man ska hänga upp sig för mycket på det.

    #510491

    Tack för svaren gurb och vincent! var som jag misstänkte..
    Så generellt ska man undvika fett i samband med träning om man vill vara på den ”säkra sidan”.
    Men hur nära inpå/efter träning gäller det om man vill vara säker på att inte slöa ner proteinets upptag vid träning?

    #510492
    Fillemannen wrote:
    Tack för svaren gurb och vincent! var som jag misstänkte..
    Så generellt ska man undvika fett i samband med träning om man vill vara på den ”säkra sidan”.
    Men hur nära inpå/efter träning gäller det om man vill vara säker på att inte slöa ner proteinets upptag vid träning?

    Upptaget utav vassle sker ruskigt snabbt (20-30min har jag för mig).

    Intar du EAA innan passet är proteinsyntesen fortfarande kraftigt förhöjd upp till 2h efter passet med sin absoluta topp 30min efter träning. Så ta du din drink om det nu är EAA eller vassle direkt efter passet (EAA före passet givetvis) och ät 1-2h efter träningen.

    [http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197]

    #510493

    Gäller detta innan passet :what:

    Brukar nämligen äta runt 100g cashewnötter/pistagenötter ca 20 minuter på bussen innan träningen för att det blir svårt att få i sig nåt just direkt efter skolan.

    #510494

    Tss, tycker du kan lätt äta nötter innan träning om du vill. Jag gör det ibland, märker ingen som helst skillnad.

    #510495
    Simig wrote:
    Gäller detta innan passet :what:

    Brukar nämligen äta runt 100g cashewnötter/pistagenötter ca 20 minuter på bussen innan träningen för att det blir svårt att få i sig nåt just direkt efter skolan.

    Du känner ju själv om träningen går bättre med ett mellanmål än om du skippar. Men det kommer rent fysiskt inte ”hinna längre in i kroppen” än mag- tarmsystemet just under passet.

    Men att slippa känna hunger ska inte förringas.

    #510496
    Flessa wrote:
    Din ”efterträningsdrink” kan med fördel vara helt fettfri, d.v.s. t.ex Snabba kolhydrater & snabbt protein.

    Varför är det en fördel att ta snabbt protein (t.ex. vassle) efter träningen jämfört med t.ex. kasein?

    #510497

    Därför att det stimulerar muskeluppbyggnaden mer.

    [http://jap.physiology.org/cgi/content/full/107/3/987]

    #510498
    King Grub wrote:
    Därför att det stimulerar muskeluppbyggnaden mer.

    [http://jap.physiology.org/cgi/content/full/107/3/987]

    Flessa wrote:
    För att Vassle stimulerar proteinsyntesen i större grad. Kasein stimulerar inte proteinsyntesen till alls samma nivå, men har större effekt vad det gäller att förhindra nedbrytning av muskelmassa.

    Det finns det dock ingen konsensus för. Det finns data som visar att kasein är bättre än vassle också, så man bör väga in det om man ska komma med några tvärsäkra uttalanden.

    Angående Tang-studien så använde den (som så många andra studier) fastande försöksobjekt. Merparten av de som tränar tränar antagligen inte under ett fastande tillstånd, så då kan man bara spekulera hur resultaten istället skulle sett ut.
    Sen så mätte man bara MPS och inte MPB, så hur nettoeffekten ser ut vet vi inte.

    En vild gissning är att en blandning mellan kasein och vassle är det bästa (ta mjölkstudien t.ex.).

    #510499
    Snake wrote:
    Det finns data som visar att kasein är bättre än vassle också

    Jaså, gör det? Akut effekt?

    Snake wrote:
    En vild gissning är att en blandning mellan kasein och vassle är det bästa (ta mjölkstudien t.ex.).

    Om man tittar på ett enstaka isolerat intag utan något annat intag varken före eller efter, visst. Så gör inte dom flesta, utan dom går hem och äter proteinrik mat. Då är vassle bäst. Skall man däremot av någon anledning inte äta något mer efter proteindrinken efter träning, är det en fördel med även långsammare protein. Men det är ett dåligt upplägg ändå.

    Vassle är bättre än kasein efter träning.

    #510500
    King Grub wrote:
    Jaså, gör det?

    Ja.

    Quote:
    Akut effekt?

    Nej.

    Quote:
    Om man tittar på ett enstaka isolerat intag utan något annat intag varken före eller efter, visst. Så gör inte dom flesta, utan dom går hem och äter proteinrik mat. Då är vassle bäst. Skall man däremot av någon anledning inte äta något mer efter proteindrinken efter träning, är det en fördel med även långsammare protein. Men det är ett dåligt upplägg ändå.

    Vassle är bättre än kasein efter träning.

    Hur kan du dra sådana tvärsäkra slutsatser utifrån en studie (eller räknar du in fler?) ? Som sagt; hur blir proteinbalansen mellan kasein och vassle på objekt som inte är fastande?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.