Dåligt med vitaminer och zink?

Home Forums Kost och Näringslära Dåligt med vitaminer och zink?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #66854
    #472194

    Tja!

    Har nu senaste åren varit sjuk ofta. Kanske dragit på mig en förkylning ifall jag vart ute och frusit ett tag eller direkt blivit smittad ifall det varit något i plugget. Kan det vara brist på C vitamin, för jag är jäkligt dålig på att äta frukt? Har nu börjat käka en apelsin om dagen. Har dessutom vart förkyld i 2-3 veckor nu och hade feber precis innan förkylningen kom. Kom när jag blev frisk från feber^^
    Dessutom är jag väldigt blå under ögonen, fast min morsa säger att det ligger i släkten. Fast det ser ut som man går på droger eller sover alldeles för lite. Men jag var förut utan dator i två veckor, var aktiv under dagarna och sov länge men ingen skillnad. Så det är nog inte beroende på hur jag lever direkt.

    Och sista problemet är att jag ofta har sår på tungan. Efter druckit läsk eller saft så får jag sår på tungan som kan göra ont i 10-15 minuter innan det släpper. Men dricker lite igen och så gör det jävligt ont. Allergi? För vatten är det chill med men har hört att sånt uppstår pga lite zink. Sant eller? Eller så är det ett ämne jag helt enkelt inte tål :S

    Tack för svar!

    #472195

    Hur ser dina matvanor/livsstil ut?

    #472196

    Ja, helt okej. Käkar bara godis och dricker läsk på helgerna. Har en varierad kost då farsan gillar sånt :p Men kan hända att mcdonalds kommer lite då och då :D
    Spelar ju fotboll och har börjat gymma men vart sjuk senaste tiden så har fått skita i det 👿 Röker inte, dricker ej alkohol eller annat skit:emo-thumb Så tycker det är orättvist att dom som håller på med sån skit aldrig drabbas av sånt här, finns ingen rättvisa i världen :(

    #472197
    craiz wrote:
    Ja, helt okej. Käkar bara godis och dricker läsk på helgerna. Har en varierad kost då farsan gillar sånt :p Men kan hända att mcdonalds kommer lite då och då
    Spelar ju fotboll och har börjat gymma men vart sjuk senaste tiden så har fått skita i det

    Först och främst bör du ha koll på vikten. Går den nedåt så äter du ju för lite och då måste du äta MER. Om du är viktstabil och faktiskt misstänker zinkbrist och eventuell brist på andra mineraler så öka intaget av kött och fisk.

    På gymmet och i omklädningsrummet blir du lättare smittad men lite kan det underlätta att snabbt få i sig kanske ett glas apelsinjuice och en proteindrink efter varje pass, duscha av sig svetten och få på sig torra kläder.

    Men mår du dåligt under lång tid och inte finner orsak och ej heler upplever förbättringar så bör du ju söka vård och ta lite prover.

    craiz wrote:
    Röker inte, dricker ej alkohol eller annat skit:emo-thumb Så tycker det är orättvist att dom som håller på med sån skit aldrig drabbas av sånt här, finns ingen rättvisa i världen :(

    Nej rökare går ju oftast genom livet helt utan hälsokonsekvesner.

    :|

    #472198

    Haha:emo-thumb Iaf i min ålder så har dom inga konskevenser, något som är synd. Vet ju att en del som blir 30 år har lika dålig kondition som en pensionär… Borde hända när man röker i tonåren också:whistle:

    Var länge sen jag kollade min vikt, kanske bör göra det. Mer fisk kanske man skulle proppa i sig, eller ska man testa såna där omega3 piller eller vad det heter?:what:

    #472199
    craiz wrote:
    Haha:emo-thumb Iaf i min ålder så har dom inga konskevenser, något som är synd. Vet ju att en del som blir 30 år har lika dålig kondition som en pensionär… Borde hända när man röker i tonåren också:whistle:

    För det första får man visst konsekvenser, rökningens negativa inverkan är direkt dosrelaterad och bara för att du inte har stålmannens egenskaper och kan se deras inre så innebär det inte att hälsan försämras rejält redan i ett tidigt stadium av rökning och hög alkoholkonsumtion.

    För det andra hoppas jag du skämtar när du påstår att det vore synd om andra inte blev sjuka. Nog för att det är oerhört tråkigt att du inte mår bra men att önska andra olycka bara för det gör ju inte saken bättre.

    craiz wrote:
    Var länge sen jag kollade min vikt, kanske bör göra det. Mer fisk kanske man skulle proppa i sig, eller ska man testa såna där omega3 piller eller vad det heter?:what:

    Varför skulle kapslar med omega-3 förbättra din mineralstatus?

    Att jag sa fisk och kött var ur ett zink- och järnperspektiv främst. Men du kan säkerligen göra hälsomässiga vinster även på ett högre omega-3 intag. Så mer fet fisk löser ju båda de bekymren på en och samma gång.

    Mina tips: Mer kött, mer fisk, mer ägg, gärna mjölkprodukter men utan att överdriva (½-1 liter per dag kanske, 15g ost motsvarar 1dl mjölk) mer näringsrika grönsaker såsom vitkål, broccoli, spenat, grönkål och paprika samt mindre fullkorn (om du äter mycket av det).

    #472200

    Förlåt att jag mena så om rökare men dom som jag vet röker har mobbat folk i mitt plugg länge och det ger mig inte direkt en schyst känsla mot rökare. Men det är sant, man ska aldrig hoppas på andras olycka. Förlåt, tog nog i för mycket:o

    Men ska försöka äta mer fisk, är ju bra hursomhelst :D

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.