Deff period!

Home Forums Kost och Näringslära Deff period!

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #564039

    Jag tänkte nu börja med min deff period. Jag hade tänkt köra HIIT i 4 veckor. Alltså, börja klockan 12/13.00 å köra HIIT för att sedan bygga muskler på kvällen på gymmet då.

    Min fråga är då;

    Vad tycker ni generellt om HIIT? Sägs att man går ner satans mkt i kroppsfett?

    Och sedan, vilka tillskott förutom att dra ner på kcalbehoven, fungerar och hjälper till fettförbränningen? :)

    Tackar!

    #71568
    #564040

    Högintensiv konditionsträning förbättrer aerob kapacitet, har en positiv inverkan på insulinkänslighet och likaså på visceral fettmassa. Dessutom marginellt högre EPOC.

    Men du går inte ner ett gram i kroppsfett om du inte åstadkommer ett energiunerskott i samband med all träning.

    Sedan är ju frågan vad du egentligen menar med HIIT också. Det brukar oftast vara en ursäkt för de som inte gillar konditionsträning. Lättare att påstå att man kör kort och intensivt när det egentligen bara handlar om att man slutar så fort man blir trött.

    #564041

    +1 på det Eddie skriver.

    Angående tillskott så hmm möjligtvis omega-3 och koffein. Men det är av rejält underordnad betydelse jämfört med kosten som är A och O om man vill bli hårdare. Listan är ungefär:

    1. Kost
    2. Kost
    3. Kost
    4…
    5…
    11. Motion
    12…
    13…
    38. Tillskott

    #564042
    Luis Figo wrote:
    Jag tänkte nu börja med min deff period. Jag hade tänkt köra HIIT i 4 veckor. Alltså, börja klockan 12/13.00 å köra HIIT för att sedan bygga muskler på kvällen på gymmet då.

    Min fråga är då;

    Vad tycker ni generellt om HIIT? Sägs att man går ner satans mkt i kroppsfett?

    Och sedan, vilka tillskott förutom att dra ner på kcalbehoven, fungerar och hjälper till fettförbränningen? :)

    Tackar!

    Jag håller med eddie i den här frågan ang att det krävs ett energiunderskott oavsett vilken slags diet man än tänker köra med.

    Sedan leder detta in på fråga nr 2 vad är syftet med att du ska köra hiit? Är det för att du vill komma i form eller är det för att öka konditionen och syreupptagningsförmågan?

    Note: Att dieta och bygga ”muskler” är ju långt ifrån optimalt. Bestäm först vad ditt syfte är och utgå sedan efter det.

    #564043

    Vill dieta(gå ner i kroppsfett) och inte bygga muskler, men styrkelyfta för att ha kvar så att säga samma muskelmassa. ”Bevara” det jag redan har.

    Jag har hört utav många att HIIT är bäst då det inte håller på länge å får igång mjölksyran som är musklernas värsta fiende?

    Vad föredrar ni isf?

    #564044
    Luis Figo wrote:
    Jag har hört utav många att HIIT är bäst då det inte håller på länge å får igång mjölksyran som är musklernas värsta fiende?

    Ja men vad har tänkt göra? Bara HIIT säger ju ingenting.

    #564045

    Vad jag tänkt göra? Jag vill bara dra ner på kroppsfettet och samtidigt behålla den muskelmassa jag byggt. Vilket sätt är det flitigaste?

    #564046
    Luis Figo wrote:
    Vad jag tänkt göra? Jag vill bara dra ner på kroppsfettet och samtidigt behålla den muskelmassa jag byggt. Vilket sätt är det flitigaste?

    Quote:
    En viktminskning kan du bara åstadkomma på ett sätt: att förbruka mer energi än vad du stoppar i munnen. Detta i sin tur kan du åstadkomma på tre sätt: genom att dra ner på maten, genom att öka din energiförbrukning via motion eller andra aktiviteter, eller genom en kombination av dessa. Den sistnämna metoden är att rekommendera. Dels slipper du dra ner för mycket på maten och därigenom riskera försämrad energiomsättning, muskelförlust (vilket innebär ytterligare nedsatt energiförbrukning, i en ond spiral) och att gå miste om värdefulla näringsämnen, dels slipper du spendera ändlösa timmar på förbränningsträning.

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347]

    #564047
    Luis Figo wrote:
    Vad jag tänkt göra? Jag vill bara dra ner på kroppsfettet och samtidigt behålla den muskelmassa jag byggt. Vilket sätt är det flitigaste?

    Det var väl inte det jag frågade? Jag frågade vad du tänkt göra när du kör det du kallar ”HIIT”. Löpa 1000-metersintervaller eller sitta i en fåtöljcykel á la MaxOT? Finns ju mördande intervallträning och det finns odugliga upplägg som vissa ändå väljer att kalla ”HIIT” bara för att det tar slut snabbt typ.

    #564048
    Eddie Vedder wrote:
    Det var väl inte det jag frågade? Jag frågade vad du tänkt göra när du kör det du kallar ”HIIT”. Löpa 1000-metersintervaller eller sitta i en fåtöljcykel á la MaxOT? Finns ju mördande intervallträning och det finns odugliga upplägg som vissa ändå väljer att kalla ”HIIT” bara för att det tar slut snabbt typ.

    [http://musclemedia.com/training/hiit.asp#tables]

    #564049
    Luis Figo wrote:
    Vill dieta(gå ner i kroppsfett) och inte bygga muskler, men styrkelyfta för att ha kvar så att säga samma muskelmassa. ”Bevara” det jag redan har.

    Jag har hört utav många att HIIT är bäst då det inte håller på länge å får igång mjölksyran som är musklernas värsta fiende?

    Vad föredrar ni isf?

    Ok, då är jag med på vad du vill göra. Dock baseras ju ditt val av cardio lite av vilken sorts diet du tänker köra. Jag text går just nu på en diet som baserar sig på att man hanmnar i ett s.k.a ketogen läge då man tvingar kroppen att avända fett som primärt bränsle jag går på en väldigt hög fett och proteindiet med väldigt lite kolhydrater. Då passar det bättre att text köra lågintensiv cardio. Mer info ang dieten finner du på [www.fitnessguru.se]

    #564050
    Luis Figo wrote:
    Jag har hört utav många att HIIT är bäst då det inte håller på länge å får igång mjölksyran som är musklernas värsta fiende?

    Vadå, får man mjölksyra av att jogga länge i lugnt takt? Det har i alla fall aldrig jag fått. Men sen har jag ju inga benmuskler att tala om heller.

    Luis Figo wrote:
    Vad föredrar ni isf?

    Lugn konditionsträning. Jag tycker skönt att bara lunka på och inte tänka på takten, medan jag tycker det är skitjobbigt att springa allt vad jag orkar under flera sekunder. Jag väljer en halvtimmes joggingrunda framför en kvarts HIIT-träning när som helst.

    Har du läst länken i nibles inlägg?

    #564051
    Luis Figo wrote:
    [http://musclemedia.com/training/hiit.asp#tables]

    Men kära nån, kan du inte bara svara rakt ut ”jag har tänkt att utföra aktivitet x under si och så lång tid”?

    I vilket fall som helst kommer det inte göra underverk på fettförbränningen som sådan. Men ett bra högintensivt konditionsupplägg lär förbättra din kapacitet helt klart. Oron för mjölksyra förstår jag dock inte, ju högre intensitet desto mer mjölksyra. Styrketräningens begränsning är ju t.ex. mjölksyra och kreatinfosfat.

    #564052
    Eddie Vedder wrote:
    Men kära nån, kan du inte bara svara rakt ut ”jag har tänkt att utföra aktivitet x under si och så lång tid”?

    I vilket fall som helst kommer det inte göra underverk på fettförbränningen som sådan. Men ett bra högintensivt konditionsupplägg lär förbättra din kapacitet helt klart. Oron för mjölksyra förstår jag dock inte, ju högre intensitet desto mer mjölksyra. Styrketräningens begränsning är ju t.ex. mjölksyra och kreatinfosfat.

    Ja, det är väl sprint / jogging som var min tanke.

    Men vad tycker du om MAX-OTs ryggstödscykel? :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.