Det är dags nu!

Home Forums Kost och Näringslära Det är dags nu!

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #79430
    #709594

    Efter lång sjukskrivning och många mediciner hit och dit har jag ökat till ofantliga 102 kg.. Jag är bara 164 cm så det är på tok för mycket.:o
    Men nu kommer det jag faktiskt vill veta. Borde jag börja med en strikt diet eller ska jag börja med träning? Eller kanske både och? Blir inte kroppen chockad om jag ställer om både kost och träning på en gång?
    Jag är ute minst två timmar om dagen i ojämn terräng med min hund. Räcker det till en början? Planer att ta mig till gym finns absolut men jag är som sagt osäker på om jag borde ge mig på det direkt.
    För att klargöra så är frågorna:
    Vilken diet borde jag ge mig på och i kombination med vilken träning?
    ( Och ja, jag är ”friskförklarad”. Iallafall nog för att kunna gå ner i vikt :) )

    Hoppas ni vill hjälpa mig med detta :)

    #709595

    Äta mycket grönsaker, protein och fullkornsprodukter. undvik godis, chips, snabbmat etc.
    Självklart kan du gå till gym, kör lite varierat styrka, men mest fokuserad med cardio.
    Om du är rädd för gym kan du öka längden på prommisar. Jga brukar gå med en bullmastiff i 4 timmar i ojämn terräng och jag gick ned i vikt på. Även brukade jag småjogga med honom..
    Börja långsamt och öka gradvis. Kilona kommer gå ned. Räkna ut ditt energibehov och hur mycket du stoppar i dig. -500 kcal per dag=0.5 kilo i veckan. Det krävs att man förbränner 7000 kcal för att gå ned ett kilo:)

    Lycka till!

    #709596

    Tack! :p

    #709597
    Jompa wrote:
    Tror det är bättre att komma igång med styrketräning och inte köra överdrivet mycket cardio.

    Av vilken anledning?

    #709598

    För någon som varit sjukskriven och kanske inaktiv en längre tid, är det nog en god idé att sakta men säkert bygga upp kondition och hjärt- och lungkapacitet genom konditionsträning i stället för att strunta i den helt bara för att det kanske skulle minska potentialen att nå tävlingsscenen i bodybuilding någon gång i en imaginär framtid.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.