Diagnostisera min hunger

Home Forums Kost och Näringslära Diagnostisera min hunger

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70004
    #510083

    Jag vet att det är en hel del trådar uppe just nu om hur man dämpar hunger / sötsug och dylikt. Men det här är något exceptionellt, jag lovar…

    Jag har under en vecka upplevt en extrem hunger och en oförmåga att tillfredsställa mina mättnadskänslor. Då menar jag inte att jag har svårt att bli mätt på 300gram kyckling och 150 gram ris. Jag har, som sagt, haft en helt olidlig hunger sedan i Fredags förra veckan då jag käkade buffé (hur relevant det nu må vara). Jag har tidigare (och även under den här veckan), legat strax under mitt energibehov och haft lördagar eller fredagar som en fri dag då jag har tillåtit mig att äta (läs: nästan) vad jag vill (åt runt 4500 kcal den dagen, ge och ta). Hur som haver, så har jag ända sen dess känt ett olustigt sug efter mat som jag har ignorerat fram tills igår –då jag åt, uppskattningsvis 9000 kcal, utan att någon gång under dagen känna mig det minsta mätt, faktum är att jag åt allting under en sjutimmarsperiod då jag följer ett IF-inspirerat upplägg. Det är över 6000 kalorier mer än vad jag brukar äta och dom ~2300-3000 kalorierna jag normalt ligger på brukar dessutom mätta mer. Jag gjorde denna ”grisdag” som ett oförberett experiment för att se om jag överhuvudtaget kunde äta mig mätt, men det gick inte. Jag ville klockan 11 när jag hade avslutat ätandet fortfarande äta mer, dessutom vaknade jag imorse klockan halv 7, av hunger.

    Jag skrev ner ungefär vad jag åt för den som är intresserad.

    Klockan 15:00 så hade jag min första måltid bestående av en burk non-fat cottage cheese, med micrade bär.
    Ca: 1000 kcal (cottagecheeseburkarna är, som så mycket andra saker i USA, dubbelt så stora som i Sverige. 904 gram för att vara exakt).
    Hur som haver så kände jag mig inte mätt, så jag åt 8 stycken morötter. Jag har inte med morötterna i kalkyleringarna, men jag vill bara poängtera att jag inte har ätit 9000 kalorier bestående av vitt bröd och coca cola.

    Jag gick ifrån köket med förhoppningen att jag skulle få någon form av fördröjd mättnadskänsla. Den kom aldrig, så jag jag tänkte att någonting mer fettrikt kanske kommer göra mig mer mätt. Så jag åt 4 grova mackor med jordnötssmör, vilket naturligtvis gjorde mig mer hungrig. Tjugo minuter senare hade jag inhalerat en hel limpa och en halv burk jordnötssmör vilket resulterade i att dagens energiintag, just då, låg på 4500 kcal.

    Var jag mätt? Inte för fem öre, jag kände inget sug efter någonting just då. Men jag var fortfarande långt ifrån tillfredsställd trots att jag precis hade frossat i mig mackor nog att förse halva Skinnskatteberg med frukost fram till sommaren.

    Nåja, en timma till passerade och jag var fortfarande hungrig, så bestämde jag mig för att begå potentiellt självbedrägeri genom att döpa om min ”frossardag” till ”forskningsdag/experimentdag” för att se hur mycket jag kunde äta och för att bota mitt redan dåliga samvete…

    Först så plockade jag fram det mest lättillgängliga hemma:

    – Ett oöppnat paket Whole Grain XXX-flingor = 1800 kcal.
    – En burk Non-fat cottage cheese = 640 kcal
    – 4 Bananer = 400 kcal (tror det är 100 i en banan?)
    – en liter low fat mjölk = 550 kcal
    – lågkalori sylt = 220 kcal

    = 3610 kcal.

    Jag hade inga problem att få i mig det här, jag började dock bli orolig för hur mycket min magsäck skulle klara av. Noterbart är också att jag inte kände mig ”full” i magen, utan jag var fortfarande relativt oberörd av den mängden mat jag hade fått i mig, vilket vid det här laget var: 3610 + 4500 = 8010 kcal, mellan 15:00-19:30.

    Jag satte mig och pluggade två timmar, sedan gjorde sig min mage påmind om att jag faktiskt hade en forskningsdag att slutföra, vilket inte var mig emot då jag faktiskt, otroligt nog, var hungrig igen. Jag och en av mina rumspolare knappade in adressen till pizzahut.com och en halvtimma senare så stod en Mexare framför våran dörr med en ljuvligt doftande ”Meat Lovers”. Jag och min rumspolare delade på Pizzan vilket resulterade i ytterligare 1000 kalorier, ungefär. Och samtidigt som jag summerade dom cirka 9000 kalorierna jag hade konsumerat, så såg jag framför mig hur personerna som är ansvariga för att sätta upp RDI gjorde svandyk från Kaknästornet.

    Som sagt så vaknade jag imorse av hunger, klockan halv 7 på morgonen vilket är oerhört ovanligt för mig då jag i ett och ett halvt år ätit IF-inspirerat och därmed sällan ätit något för klockan 12 på dagen. Gympasset jag hade var det bästa sedan jag började gymma efter uppehållet från en skada; jag ökade 10 kilo i bänkpress från förra veckan. Idag har mina 5000 kalorier känts som min värsta dietdag
    någonsin. Det jag tycker är konstigt är att jag känner mig oförskämt hård, jag trodde att jag skulle bli vattnig efter en ätardag i den kalibern jag har beskrivit, men till min förvånad har så inte varit fallet. Jag har dessutom inte varit på toa sedan i Lördags förra veckan och har inte heller uppsvullen buk som jag trodde jag skulle ha efter all mat.

    För att ge er lite ytterligare info:
    Ålder: 24
    Vikt: 90-93, har inte ställt mig på vågen sedan i januari, men uppskattningsvis ligger jag där.
    Längd: 185 cm
    Kroppsfett: 13-15%
    Träningserfarenhet: 8 år

    Nu undrar jag om ni har varit med om något liknande, alternativt vet vad det är som kan orsaka den här typen av hunger. Det kanske har gått för kort tid för att utvärdera vad som ”kan ha hänt”, men jag vet att det är någonting som inte är rätt just nu. Jag mår bra i övrigt; har googlat lite på mask, rubbning av sköldkörtelhormon, diabetes bland annat, men jag kan inte relatera till symptomen jag har hittat, förutom att jag var sjuk i samma veva som den här hungern drog igång, vilket verkar vara en gemensam nämnare för alla orsaker jag kan hitta.

    Hur som helst, all kunskap/erfarenhet om ämnet är varmt välkommet.

    #510084

    Jag känner igen detta. Har ätit helt sinnesjukt stora mängder och känt mig illamående av mängden, men aldrig någon mättnad. Vad det beror på vet jag inte men jag tror kombinationen av dieten samt att du töjde ut magsäcken på ätardagen. Sen var det inte dom livsmedel som skapar störst mättnadskänsla som du åt. Prova ät 9000kcal gröt/ägg.

    #510085

    Jag åt 9 dl havregryn utan någon framgång idag, upplevde fortfarande ingen nämnvärd mättnadskänsla efteråt, tyvärr.

    #510086
    Gustaf Lindberg wrote:
    Prova ät 9000kcal gröt/ägg.

    :yikes: nej…

    Har du som du påstår lyckas äta nästan ett halvt kilo havre utan att bli det minsta mätt, uppsök läkare.
    Jag blir mätt på 1.5 dl som första måltid. Jag väger runt 105 kilo och äter MYCKET. Så på riktigt, sök läkarvård.

    #510087

    Oj. :/
    Har också sånna dagar men det är bara att intala sig själv, göra annat och försöka att inte tänka på det så brukar det vara borta dagen efter.

    Men rapar du mkt o så?
    Tycker också det låter illa att du inte gått på toa på en vecka ungefär…………..

    #510088
    Pontus_H wrote:
    :yikes: nej…

    Har du som du påstår lyckas äta nästan ett halvt kilo havre utan att bli det minsta mätt, uppsök läkare.
    Jag blir mätt på 1.5 dl som första måltid. Jag väger runt 105 kilo och äter MYCKET. Så på riktigt, sök läkarvård.

    Ja, jag har tid på tisdag.

    Under tiden undrar jag vad folk har för funderingar kring ämnet.

    #510089

    …och fortfarande har jag inte varit på toaletten sen i lördags eller söndags, kommer inte ihåg vilken av dagarna det var, en vecka sen i alla fall.

    #510090

    har varit i samma siuation för några ¨år sen, å toa besök var de inget tal om. I jula skunde jag grisäta som helvete, visserligen gick jag upp och de va jaf ju glad över men fan, vissa dagar fick morsan typ stoppa mig för å äta mer, kunde bara äta, äta flera ggr om dagen :S Kände ingenting?

    #510091

    Du äter ju inget fett?!?!? Klart man blir hungrig då. :)

    #510092
    Survivalist wrote:
    Du äter ju inget fett?!?!? Klart man blir hungrig då. :)

    – Jo, det gör jag. Jag vet inte vart det framgår att jag inte äter fett (om du inte har kollat min gamla journal eller något) men det gör jag i alla fall.

    Alltså, det här problemet handlar om något annat än livsmedelsval. Jag har bra koll på kosten och min kropp i övrigt. Hungern jag har nu måste ha med något annat att göra än ”för lite fibrer/för lite fett”. Jag har alltid varit stor i maten, men en totalt bortblåst mättnadskänsla har jag aldrig upplevt.

    #510093
    Aesop wrote:
    – Jo, det gör jag. Jag vet inte vart det framgår att jag inte äter fett (om du inte har kollat min gamla journal eller något) men det gör jag i alla fall.

    Alltså, det här problemet handlar om något annat än livsmedelsval. Jag har bra koll på kosten och min kropp i övrigt. Hungern jag har nu måste ha med något annat att göra än ”för lite fibrer/för lite fett”. Jag har alltid varit stor i maten, men en totalt bortblåst mättnadskänsla har jag aldrig upplevt.

    Kan det vara att musklerna är grymt hungriga?! :D

    #510094
    Vanilla wrote:
    Kan det vara att musklerna är grymt hungriga?! :D

    Det vore ju ett drömscenario, basalt energibehov på 25 000 kcal. :emo-thumb

    Vettefan hur jag skulle kunna finansiera underhållet dock…

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.