Egna protein bars

Home Forums Kost och Näringslära Egna protein bars

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #49406
    #119391

    HEj, jag har lite problem med mellanmål. Jag tänkte att försöka baka egna proteinbars, då de man köper är förbaskat dyra.
    Det jag först undrar är ifall ni har några recept ni kan bjuda på och även hur blir det när man bakar med whey protein? Är inte det suuper känsligt och proteinet ”avdunstar” vid upphettning? Är det så att man skall separera de varma produkterna och sedan blanda?

    Ni får gärna bjuda på bilder!!

    #119392

    Snabb sökning på tuben, finns många fler.[http://youtu.be/2srUe9-JD1Y http://youtu.be/2srUe9-JD1Y%5D

    #119393

    Hi Aliev82,
    Very informative post specially for me as it’s getting difficult to buy protein bars in a limited budget and I will definitely try this. Found whey protein out of stock so will try protein bar recipe later and will share my comments after having a bite!

    #119394

    Inte mitt recept , men har testat detta och det smakar grymt!

    Proteinbars
    6 stycken á 110 g

    Ingredienser:
    155 g proteinpulver (whey-80 choklad)
    155 g havregryn
    25 g kakao
    50 g honung
    50 g jordnötssmör
    50 g jordnötter (ej salta)
    200 g vatten (kan nog använda mjölk om man vill)

    Gör så här:
    1. Häll i 200 g varmt vatten i en bunke.
    2. Vänd redan i alla ingredienser, men vispa mellan varje för smeten blir tjock och trög, så det blir en mer jämnare och fin smet om du gör så.
    3. Stryk ut smeten på bakplåtspapper och ställ in i ugnen på 175 grader i 7-12 min
    4. Kyl ned, dela upp i 6 bitar och njut!

    Näringsvärde per 100 gram:
    25,1 g protein………34 E%
    11,6 g fett………….35 E%
    22,5 g kolhydrater…31 E%
    295,6 kcal

    Tips:
    1. Använd en form som är lite mindre, så barsen blir ca 2 cm tjocka, och värm bara en kort stund i ugnen för att få en fast yta. Värmer man de för länge går man miste om krämigheten.
    2. Värm honungen (exempelvis i mikron) så den blir flytande och lätt att vända i smeten.
    3. Coating. Häll ett tunt lager med mörk choklad över barsen (skyddar även barsen från att bli fukt).

    Måste säga att dom blev väldigt smakrika och krämiga, mycket likt de bars man kan köpa
    Slängde i lite jordnötter för att få lite tuggmotstånd, men glöm bara inte att skölja av dom, om det är saltade dvs. Det skulle nog heller inte vara helt fel att ösa i en dl sötningsmedel för att få dom lite sötare, men dom smakade tokgött ialf!!

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.