Fettintag

Home Forums Kost och Näringslära Fettintag

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #63480
    #425486

    Jag skulle behöva lite hjälp med vad jag kan äta för något som innehåller mycket och nyttigt fett eftersom jag då bara får i mig ca. hälften av fettet jag borde få i mig per dag.

    #425487

    Ost (30-40%), köttfärs/högrev (20%), creme fraiche (34%), gammaldags mjölk (3,8-4,5%), ägg (10%), majonnäs (80%), smör (80%).

    Är det verkligen så svårt?

    #425488
    mikaelj wrote:
    Ost (30-40%), köttfärs/högrev (20%), creme fraiche (34%), gammaldags mjölk (3,8-4,5%), ägg (10%), majonnäs (80%), smör (80%).

    Är det verkligen så svårt?

    Nej men kanske jobbigt att sitta å trycka i sig en tub majonnäs eller en halv osv? :D

    #425489

    Avocado!

    #425490
    mSJÖDIN wrote:
    Klart som fan det kan vara svårt för någon som inte är insatt vad som är bra och dåligt fett.

    Dåligt fett är industriellt härdat fett. Det finner man i den typen av livsmedel som aldrig bör utgöra stor del av en välbalanserad kost i vilket fall.

    Är man alltså smart nog att inte käka flr mycket kex, bakelser, glass, godis, friterad mat m.m. så är fettfrågan mer eller mindre fixad.

    Därefter kan det vara klokt att undvika vegetabiliska oljor med väldigt hög andel fleromättat fett samt se till att äta fet fisk ett par gånger i veckan och/eller ta någon kapsel fiskolja regelbundet.

    #425491

    Nötter är ett bra alternativ tycker jag :-) Behöver inte äta så mycket och så får man lite protein på köpet :-P. Annars kanske lite rapsolja på salladen (om du äter det).

    #425492

    På livsmedelsverkets hemsida där du kan göra livsmedelssökningar så kan du ställa in sökningen så att livsmedel med en viss % av fett kommer fram. Du kan även välja fleromättat, enkelomättat och mättat:)

    Sidan: [http://192.121.81.11/livsmedelsok/]

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.