Fettkälla?

Home Forums Kost och Näringslära Fettkälla?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author
    Posts
  • #527605

    Vad kan man ha som fettkälla till kyckling och ris.
    Ej avokado det är för dyrt

    Har just nu ingen fantasi och skulle vilja ha några exempel

    #70406
    #527606

    Ost är fett gott. Eller fet turkisk yoghurt som du blandar med gurka, vitlök, en skvätt vinäger, salt och peppar.

    #527607

    Grädde, fet ost, majonnäs. Det kan väl inte vara svårt att kolla energivärden i livsmedel i affären. Köp de feta köttbitarna och de feta fiskarna istället för magra alternativ.

    #527608

    Det ska väl inte vara så bra med rapsolja vad jag har hört, för man får för mycket omega-6

    #527609
    Flessa wrote:
    råris och lax är dessutom mycket godare än kyckling och ris, det passar bättre till pasta enligt mig ^^

    Jag tvivlar på att Kalmaren äter varken ris eller pasta. Och angående olja påpeakr jag igen majonnäs. Majonnäs, aioli och andra typer av feta såser baserade på rapsolja eller olivolja är godare än oljan. Bearnaisesås och hollandaise är andra exempel.

    Godaste såserna är förstås de som baseras på grädde och/eller ost.:P Och créme fraiche får inte glömmas.:up:

    #527610
    malawiglenn wrote:
    Flessa understryker att han TYCKER en viss sak, det är en skillnad.

    Det är ju för att han inte vet hur en sås smakar. Han har ju aldrig vågat äta det. Men vad bidrog överhuvudtaget DITT inlägg med tycker du?

    Om du mår bättre så omformulerar jag ”JAG TYCKER att majonnäs, ost- och gräddsåser, såser baserade på vreme fraiche och kryddor m.m. är godare än ren olja”. Nöjd?:)

    #527611

    Smör, grädde och CF utgör basen till de flesta goda såser. Som Eddie skriver blir sällan såser goda utan lite fetare mejeriprodukter, tyvärr i mitt tycke, då gemene man ofta tenderar att överskrida rekommenderade mängder. Det krävs inte mycket grädde/smör för att lyckas, men det behövs för att höja smakerna och det gör stor skillnad.

    Olja är kanske ett nyttigare alternativ? Det vet jag faktiskt inget om. Men (IMO) det är inte speciellt gott att ringla olja på sin mat. Ett tips är att blanda olja med örtkryddor, salt, peppar, vinäger och gör en vinägrett istället.

    #527612

    Pulversås med lite margarin i fungerar utmärkt!

    Som Niklas skrev så krävs det inte mycket för att höja ribban väsentligt och göra såsen såååå mycket godare.
    Säkert allra godast att göra den från scratch men jag föredrar pulversåser med tillsatt margarin/smör för bekvämlighetens skull.

    #527613

    Drar upp en gammal tråd men undrar följande under deffen:

    Angående den totala fettmängden under dagen så undrar jag vad som anses som skadligt?

    Om man väger ca 100kg och allt fett man äter under dagen bara blir ca 35g

    Obs 100kg med rätt stor fettmassa men det kanske inte gör någon skillnad

    Skulle detta vara skadligt under lång period ca 6 månader?

    #527614

    Det viktigaste är att du får i dig tillräckligt med essentiella fettsyror: omega-6 och omega-3.

    Vad skulle du äta i övrigt, förutom fettet?

    #527615

    öka kolhydraterna så man inte blir så energilös på passen

    #527616

    35 g fett är inte farligt lite, men onödigt lågt enligt mig. Skulle hellre höja 10-15 g och ta bort lite kolhydrat.

    #527617

    En rejäl bit chevreost! Gott..

    #527618

    Är Mildas gräddvarianter något bra val som fettkälla? Eller är denna grädde helt åt skogen?
    Brukar använda just den jag listat näringsvärdet på nedan när jag gör sås till maten då jag oftast snyltar på min kära mor och hon köper just Mildas olika gräddvarianter.

    Milda Visp 20%
    220kcal/100g
    Protein
    Kolhydrat 3g
    Fett 5g
    varav mättat 17g
    enkelomättat 2g
    fleromättat 1g

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.