För lite kroppsfett?

Home Forums Kost och Näringslära För lite kroppsfett?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #82680
    #780979

    Hittar inget ultimat forum för denna tråd, så postar den här.

    Gjorde en fettmätning för någon vecka sedan, och fick reda på att jag hade 13 procent kroppsfett. På den lilla lappen som man fick ut, stod det ”fat to gain: 9 kilo”. Var dock inte underviktig, utan har ett BMI på 21.
    Jag är 18 år gammal, och tränar hyfsat mycket styrka. Betraktas inte som underviktig, men måste äta p piller för att ha min mens. Har dock inte sett p pillrena som ett problem, men blev klart chockad när jag fick bf resultatet. Behöver visserligen inte vara en allför sanningsenlig våg, men mätte mig hos en person som utbildar sig ti pt.
    Som tjej ska man ju ha iallafall 20 procent kroppsfett sägs det, så undrar nu om detta kan vara farligt? Sålänge man inte har några problem som svimmningar, ätstörningar osv, så tycker man att ens ev. bf inte borde vara något att hänga upp sig på, eller?
    Tackar för svar.

    #780980

    nej de där vågarna är väl inte helt tillförlitliga antar jag…

    MEN om du itne har mens utan p-piller är det något som skvallrar om att din kropp inte mår helt bra…
    för att ligga för lågt på bf behöver man inte ha ätstörningar eller svimma…har man levt på lite mat länge så vänjer man sig..kroppen anpassar sig till allt!

    Vad som är lite mat är ju en defintitionsfråga. Även om du skulle radda upp här allt du äter så kan det ju oxå vara så att du har en jäkligt bra förbränning som gör att du behöver äta ÄNNU mer för att komma upp i bf. (om nu vågen stämmer)

    vore jag du skulle jag nog göra en kalipermätning eller en bodpodmätning istället. många pt´s utför kalipermätningar som är hyfsat tillförlitliga. bodpod kan du göra i sthlm på pauluns näringscenter – en väldigt ”noggrann” metod som även mäter intramuskulärt fett (inte bara underhudsfett).
    ett annat sätt är att fråga någon kunnig person som kan ”se” om du ser ut att ha för lite underhudsfett. en erfaren pt borde väl kunna se hyfsat om dte kan vara risk för att du ligger för lågt..

    #780981

    Den mens man har när man äter p-piller är konstgjord, – alltså inget tecken på att kroppen mår bra.

    #780982
    Gittan wrote:
    Hittar inget ultimat forum för denna tråd, så postar den här.

    Gjorde en fettmätning för någon vecka sedan, och fick reda på att jag hade 13 procent kroppsfett. På den lilla lappen som man fick ut, stod det ”fat to gain: 9 kilo”. Var dock inte underviktig, utan har ett BMI på 21.
    Jag är 18 år gammal, och tränar hyfsat mycket styrka. Betraktas inte som underviktig, men måste äta p piller för att ha min mens. Har dock inte sett p pillrena som ett problem, men blev klart chockad när jag fick bf resultatet. Behöver visserligen inte vara en allför sanningsenlig våg, men mätte mig hos en person som utbildar sig ti pt.
    Som tjej ska man ju ha iallafall 20 procent kroppsfett sägs det, så undrar nu om detta kan vara farligt? Sålänge man inte har några problem som svimmningar, ätstörningar osv, så tycker man att ens ev. bf inte borde vara något att hänga upp sig på, eller?
    Tackar för svar.

    Tränar du mycket styrka är inte BMI en tillförlitlig viktinformation. Då skulle ju ”Arnold” eller de flesta av oss vara super överviktig! Tjejer ska normalt ha en fettprocent på 20-30 %. Det här med din mens är det ordentligt utrett av en gynekolog? Håller med ”Athleticima” ,gör en riktig kalipermätning samt en eventuell ordentlig läkarundersökning med blodprov så att du får ett svar om du är OK eller ej!

    #780983

    Lägg upp en bild så kan nog folk hjälpa dig att avgöra huruvida värdet kan tänkas stämma eller inte.

    #780984

    Vill klargöra att det inte är så att jag har problem med att gå upp i vikt. Är nöjd med vad jag väger, och försöker varken gå ner eller upp i vikt.

    Föredrar att inte lägga upp en bild, annars hade det klart varit ett bra alternativ. Men kan generellt säga att varken jag eller min omgivning är av den uppfattningen att jag är ”för smal”.

    Jag ska lyda era råd och göra en gynekologundersökning, då jag inte gjort detta innan.

    Lioness, du skrev att jag borde göra en undersökning med blodprov? Vad kan jag få ut av ta ett blodprov? Ska självklart göra även detta.

    Till er tjejer som tränar. Vet ni hur mycket bf ni har när ni är i tävlingsform? Och har ni kvar er mens under tävling?

    Tackar för era tankar och er hjälp.

    #780985
    Gittan wrote:
    Vill klargöra att det inte är så att jag har problem med att gå upp i vikt. Är nöjd med vad jag väger, och försöker varken gå ner eller upp i vikt.

    Föredrar att inte lägga upp en bild, annars hade det klart varit ett bra alternativ. Men kan generellt säga att varken jag eller min omgivning är av den uppfattningen att jag är ”för smal”.

    Jag ska lyda era råd och göra en gynekologundersökning, då jag inte gjort detta innan.

    Lioness, du skrev att jag borde göra en undersökning med blodprov? Vad kan jag få ut av ta ett blodprov? Ska självklart göra även detta.

    Till er tjejer som tränar. Vet ni hur mycket bf ni har när ni är i tävlingsform? Och har ni kvar er mens under tävling?

    Tackar för era tankar och er hjälp.

    Jag har en fettprocent på 10% (mätning i Bodpod), och har inte heller mens utan p-piller. Är 26 och har ätit p-piller sedan 19 års ålder. Har aldrig haft ”egen” mens. Visserligen har jag ett BMI på 18, men å andra sidan har jag säkert inte lika mycket muskler som dig. Jag tränar uhållighetsidrott på elitnivå och blev liksom du chockad över min fettprocent. Trodde inte alls jag låg sådär lågt, har aldrig haft några problem med att äta utan äter det mesta och går aldrig hungrig. Är förövrigt frisk, är sällan sjuk och har massor av ork och energi. Jag har varit på diverse undersökningar och utredningar, t.o.m. på röntgen av hjärnan för att se så att jag inte hade nån tumör på hyposfysen. Men alla värden var normala, så de antog att min uteblivna mens är kopplad till fettprocenten. Det är säkert så i ditt fall också, men råder dig iaf att göra en grundlig undersökning så att man kan utesluta eventuella sjukdomar etc.

    #780986

    Det är tyvärr lite lätt hysteri runt det där med låg fettprocent. OK, har man inte alla kroppsfunktioner igång bör man kolla upp läget med KUNNIGA läkare – lyssna på det de har att säga, men det behöver inte innebära att man är sjuk eller i nån sorts riskzon för nånting. I många idrotter finns det en och annan som är ”onormal”. Många av de långdistansidrottare och även såna inom ”kroppsutseendeidrotter” jag jobbar med har ”onormala” värden vad det gäller fettprocent, muskelmassa, syreupptag etc. Men det kanske beror på att de är ”onormala” från början och därmed predestinerade att lyckas ganska bra i just den idrott de valt. Vi ska nog inse att det knappast är någon slump när vi väljer idrott. Vi tenderar att välja det vi redan från början är aningen bättre än andra i. Har man inget bollsinne lär man inte välja fotboll eller tennis. Är man väldigt ”oexplosiv” väljer man hellre längdskidåkning än tyngdlyftning eller kulstötning. Inte så konstigt egentligen. Skulle vi kolla upp världstoppen i de flesta idrotter skulle vi hitta i stort sett enbart genetiska freaks.

    #780987
    Gittan wrote:
    Vill klargöra att det inte är så att jag har problem med att gå upp i vikt. Är nöjd med vad jag väger, och försöker varken gå ner eller upp i vikt.

    Föredrar att inte lägga upp en bild, annars hade det klart varit ett bra alternativ. Men kan generellt säga att varken jag eller min omgivning är av den uppfattningen att jag är ”för smal”.

    Jag ska lyda era råd och göra en gynekologundersökning, då jag inte gjort detta innan.

    Lioness, du skrev att jag borde göra en undersökning med blodprov? Vad kan jag få ut av ta ett blodprov? Ska självklart göra även detta.

    Till er tjejer som tränar. Vet ni hur mycket bf ni har när ni är i tävlingsform? Och har ni kvar er mens under tävling?

    Tackar för era tankar och er hjälp.

    vet inte exakt fett% under tävling…litar väl itne på mätmetoderna riktigt men runt 10 kanske? o nej, ingen mens då…den försvinner flera kg över min tävlingsvikt…kanske pga hård träning oxå, stress osv.
    men personligen kan jag inte påstå att jag mår speciellt bra i slutet av diet. de flesta signaler kroppen ger mig är negativa..men när målet är nära är det ju bara att köra och detär bara ett tillfälligt ”tillstånd” :)
    Lycka till!

    #780988
    Gittan wrote:
    Vill klargöra att det inte är så att jag har problem med att gå upp i vikt. Är nöjd med vad jag väger, och försöker varken gå ner eller upp i vikt.

    Föredrar att inte lägga upp en bild, annars hade det klart varit ett bra alternativ. Men kan generellt säga att varken jag eller min omgivning är av den uppfattningen att jag är ”för smal”.

    Jag ska lyda era råd och göra en gynekologundersökning, då jag inte gjort detta innan.

    Lioness, du skrev att jag borde göra en undersökning med blodprov? Vad kan jag få ut av ta ett blodprov? Ska självklart göra även detta.

    Till er tjejer som tränar. Vet ni hur mycket bf ni har när ni är i tävlingsform? Och har ni kvar er mens under tävling?

    Tackar för era tankar och er hjälp.

    En undersökning hos läkare är aldrig fel. Det känns tryggt att veta att man är ok! Se det som en årlig undersökning ,även hos gynekologen (vi kvinnor kan aldrig vara nog försiktig med det när vi lever i en tid där det är allt vanligare med olika cancerformer ”där nere”). Lycka till!

    #780989
    Janpeter Sangborn wrote:
    Det är tyvärr lite lätt hysteri runt det där med låg fettprocent. OK, har man inte alla kroppsfunktioner igång bör man kolla upp läget med KUNNIGA läkare – lyssna på det de har att säga, men det behöver inte innebära att man är sjuk eller i nån sorts riskzon för nånting. I många idrotter finns det en och annan som är ”onormal”. Många av de långdistansidrottare och även såna inom ”kroppsutseendeidrotter” jag jobbar med har ”onormala” värden vad det gäller fettprocent, muskelmassa, syreupptag etc. Men det kanske beror på att de är ”onormala” från början och därmed predestinerade att lyckas ganska bra i just den idrott de valt. Vi ska nog inse att det knappast är någon slump när vi väljer idrott. Vi tenderar att välja det vi redan från början är aningen bättre än andra i. Har man inget bollsinne lär man inte välja fotboll eller tennis. Är man väldigt ”oexplosiv” väljer man hellre längdskidåkning än tyngdlyftning eller kulstötning. Inte så konstigt egentligen. Skulle vi kolla upp världstoppen i de flesta idrotter skulle vi hitta i stort sett enbart genetiska freaks.

    Ah, kändes skönt att läsa ditt inlägg. Då är man inte ensam alltså. I alla dessa år som jag har sysslat med långdistanslöpning, så har jag känt mig onormal pga av att menstruationen ej har fungerat. Har genom åren kollat upp både det ena och det andra. Jag har t.ex. hög bentäthet, ligger bra till på alla vitamin- mineralvärden, samt blodvärden och är sällan sjuk eller skadad. Men ändå har jag känt mig ”misslyckad” och ”sjuk” eftersom mensen aldrig fungerat av sig själv. Tur är väl att jag har haft en väldigt bra och kunnig läkare. Äter mycket och varierat och har inte problem med maten eller så. Har i perioder provat att öka energiintaget, men utan resultat. Nu har jag väl mer eller mindre accepterat att jag nog kommer att ha problem med utebliven mens så länge jag tränar på denna nivå. Men det nog som du säger, att det inte är någon slump att vi väljer en viss idrott. Jag har alltid varit tunn i kroppen, och har förmodligen aldrig nånsin legat i närheten av de där hälsosamma 20% kroppsfett. Har aldrig tappat i vikt, utan legat konstant på samma sedan gymnasietiden skulle jag tro. Kanske är onormalt det också…..men nu är jag trött på att analysera. Huvudsaken är väl att man mår bra.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.