Gå upp i vikt

Home Forums Kost och Näringslära Gå upp i vikt

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #49429
    #119428

    Är 15 år, väger 54kg och är 176cm. Jag har ett problem med att ha svårt för att gå upp i vikt. Jag äter inte så lite (utom i skolan) l vilket ni kanske tror men ändå så går jag inte upp!

    Satte nu på sportlovet igång med att styrketräna ordentligt 3-4 gånger i veckan efter jag läst forumtrådar om personer med liknande problem. Skulle vilja ha lite hjälp när det gäller viktuppgången, ska jag börja käka gainer?(vill få ett så snabbt resultat som möjligt)

    Träningsschema:
    Tisdag: Triceps, bröst, axlar (skulle vilja få tips hur jag tränar brösten ordentligt för jag får aldrig ordentligt med träningsverk fastän jag kör tills jag inte har någon luft kvar)
    Torsdag: Ben
    Lördag: Rygg, triceps, mage
    (Söndag): Ben för dem är väldigt smala.

    Om ni har förbättringar eller ändringar för mitt schema säg gärna det!:) Även hur många reps osv för att snabbt börja bygga muskler.

    En grej är också att jag får skitmat i skolan, vissa dagar går det inte att äta någonting! Det är få dagar jag går riktigt mätt ifrån en skollunch. Skulle vara sjukt tacksam om jag fick hjälp just det här med min kost, hur jag ska äta.

    Gjorde tråden för att kunna få mer personligare svar efter jag har kollat hur mycket som helst på massa trådar som säger olika.

    #119429

    Du ska äta mer. Ät saker du kan äta mycket av och ät mycket av det. Hyffsat proteinintag osv.

    ”Skitmat” i skolan? Lägg ner. Ät mat och skärp dig, pojk.

    #119430

    Jordnötssmör är något jag har hemma för att fylla ut med i kosten, inte det bästa alternativet men är gött, mycket energi och priset är bra för det man betalar för.

    #119431

    Ditt BEE är 1587. Eftersom att du inte skrev hur mycket du rör dig så får jag anta att du har en relativt hög aktivitetsfaktor,(med tanke på att du är 15 år). Jag gissar högt : 1,5.
    1,5*1587 =2378
    Jag lägger på 500 kcal i överskott, 2380+500= 2880. Detta kan lösas genom :
    Frukost : 130 gram bröd, (1 hönekaka), 50 g ost. 545
    Skollunch : Det är väl olika antar jag, fast ifall du ändå äter vad som erbjuds eller köper en macka osv så bör du med enkelhet äta 400 kcal.
    Pwo : En extra lunch innan gymmet : 2 dl makaroner, 8 köttbullar = 570
    Efter träningen, antingen ifall du äter protein eller drick 0,76 l mjölk, 450
    Middag : Olika om du bor hemma. En standard består förmodligen av 500 kcal. (kan lämpligast bestå av något protein ex kyckling, kött osv=
    Valfritt mellanmål : ca 200 kcal nötter osv.
    Kvällsmat 1 hönökaka samt skinka eller valfritt. ca 340

    Summan blev 3005 kcal. Detta ligger över vad jag beräknade åt dig, detta är dock bara ett ex. DU bör gå upp i vikt av att äta så.

    Lycka till

    #119432

    Tack! Schysst av dig att räkna ut det :) Vad tycks om mitt träningsschema då? Är den bra eller ska jag köra helkroppspass istället för snabbast resultat?

    #119433
    J127 wrote:
    Tack! Schysst av dig att räkna ut det :) Vad tycks om mitt träningsschema då? Är den bra eller ska jag köra helkroppspass istället för snabbast resultat?

    Det är självklart en smaksak ifall du väljer att träna helkroppspass, det känns dock lite överflödigt ifall du väljer detta då du tränar 4-5 dagar i veckan.

    Jag antar att du skrivit fel då du sa att du kör triceps vid rygg och triceps vid bröst. Iall det är så att du inte har skrivit fel så ”bör” du lägga in biceps istället. Sedan så måste ja tyvärr vara miss duktig och säga att benen inte bör vara inom parantes då de faktiskt skall tränas. Annars så tycker jag att det ser okej ut.
    Ett problem är ju att jag inte i vilken omfattning dessa övningar utför

    Lycka tills.

    #119434

    Måste vara jobbigt att vara kräsen. Samma historia varje gång ”skitmat i skolan”

    Bara att trycka i sig ”skiten” och bli mätt. Testa det, tror inte du kommer att spy :)

    #119435

    Hi J127,
    To gain weight consume more protein and increase your calories intake. Drink energy fluids, take supplements and increase workouts. Do start weight lifting and increase smarter food in your diet plans.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.