Gainer hjälp

Home Forums Kost och Näringslära Gainer hjälp

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #71845
    #568061

    Eftersom min mamma e kock och brukar hjälpa mig med maten och så, men vi e rejääält osams så vill jag fråga er.

    Jag mst gå upp 7kg i vikt pga undervikt. Jag kan ta med mig mjölk och gainer till skolan som att dricka vid 4-5tiden efter träning, jag har tillgång till kyl ca 3dar i veckan. Jag e i skolan ifrån 07.00 till 15.00, då jag ahde tänkt blanda min gainer med 1ägg, havregryn, mjölk för att öka kcal lite. Frågan e, HUR länge håller sig ett ägg utan kylskåp? Ska det vara kokt eller rått? Ska jag mixtra de INNAN jag drar iväg kl 6 på morgonen, eller ta med i en burk te skolan? Ska jag äta gulan eller bara vitan eller både och efter träning???????.

    #568062

    Byt ut råa ägg mot något annat, kroppen tar bara upp 50% av proteinet i äggvitan samt risken för sjukdommar ökar. Inte för att risken är hög i Sverige, men varför chansa. Äggulan kan du däremot äta rå.

    Lyftarbruden, det är bara att försöka äta mer hemma eller av maten som serveras i skolan, du är väl medveten om detta och försökt ett tag nu? Tror du varit ganska uppmärksammad på kolo, eller?

    Jag låter Eddie och de andra pojkarna ge mer informativa svar angående drink och förvarandet av ägg i kyl respektive skolväska, etc.

    #568063

    De dagar du har tillgång till kyl låter det som en utmärkt idé tycker jag.:)

    Ta med kokt och oskalat ägg och låt din mjölkblandade proteindrink i kylen. Att inte låta det stå kylt är ju förstås ingen garanti för patogen tillväxt av mikroorganismer ( patogen = skadlig/risk för sjukdom ) men definitivt ökad risk.

    Jag vet att du har lite problem med bröd från dina tidigare bekymmer och det är såklart något jag respekterar, men annars är knäckebröd och en tub mjukost alldeles utmärkt att ha då du inte har tillgång till kyl. Varken knäckebrödet eller mjukosten i tuben blir dåligt trots rumstemperatur.

    #568064
    Eddie Vedder wrote:
    De dagar du har tillgång till kyl låter det som en utmärkt idé tycker jag.:)

    Ta med kokt och oskalat ägg och låt din mjölkblandade proteindrink i kylen. Att inte låta det stå kylt är ju förstås ingen garanti för patogen tillväxt av mikroorganismer ( patogen = skadlig/risk för sjukdom ) men definitivt ökad risk.

    Jag vet att du har lite problem med bröd från dina tidigare bekymmer och det är såklart något jag respekterar, men annars är knäckebröd och en tub mjukost alldeles utmärkt att ha då du inte har tillgång till kyl. Varken knäckebrödet eller mjukosten i tuben blir dåligt trots rumstemperatur.

    Tack så mkt för ett bra svar, jo knäckebröd KAN jag faktiskt, tro de eller ej.

    #568065

    Är det bara ägget du och modern grälar om, tycker jag nog i värsta fall du kan strunta i det för husfridens skull. Ägg är jättebra, men det är inte mycket näring i ett ägg. Om det gör din mamma gladare skulle du kunna byta ut det mot en ostmacka, till exempel.

    #568066
    henkebenke wrote:
    Är det bara ägget du och modern grälar om, tycker jag nog i värsta fall du kan strunta i det för husfridens skull. Ägg är jättebra, men det är inte mycket näring i ett ägg. Om det gör din mamma gladare skulle du kunna byta ut det mot en ostmacka, till exempel.

    1, jag äter inte bröd. ’
    2, NEJ vi bråkaDE inte om de
    3, en ostmacka vad fan e de mot gainer med rödmjölk å havregryn? Har räknat att få ihop kanske 1000kcal för en vanlig drink efetr träning!!

    #568067
    Flessa wrote:
    Varför är du så starkt emot bröd?

    vet ärligt talat inte. Sluta bara äta de för 4år sen, finner min kärlek i gröt stället vilekt e int ehelt fel heller, får i mig bra näring i de, sen har de vart min räddning emd 5-6dl röd mjölk 2ggr om dagen när de gäller vikten. Gillar att ha kanel,bär fikon å grejer på, variera gröt sorterna.

    #568068
    LyftarBruden wrote:
    3, en ostmacka vad fan e de mot gainer med rödmjölk å havregryn? Har räknat att få ihop kanske 1000kcal för en vanlig drink efetr träning!!

    Du verkar sur, kanske dags att äta någonting? Jag menade givetvis macka i stället för ägget, inte i stället för gainern. Dessutom tyckte jag du skrev i en tråd häromsistens att du skulle börja äta flera mackor om dagen? Och alldeles nyss skrev du att du äter knäckebröd, då kan du givetvis ta det i stället för vanlig macka? Men okej.

    #568069
    henkebenke wrote:
    Du verkar sur, kanske dags att äta någonting? Jag menade givetvis macka i stället för ägget, inte i stället för gainern. Dessutom tyckte jag du skrev i en tråd häromsistens att du skulle börja äta flera mackor om dagen? Och alldeles nyss skrev du att du äter knäckebröd, då kan du givetvis ta det i stället för vanlig macka? Men okej.

    nja precis vräkt i mig ett jävla lass för 1timme sen så^^ tack ändå

    #568070

    Blanda i en skvätt rapsolja, linfröolja eller olivolja i gainern? Bra med kcal och fett i det.

    Corn flakes och dyl. har också ganska bra med snabba kolhydrater samt kcal. går att peta i gainer om man smular sönder det först.

    Inget av dessa är ju kylskåpskänsliga heller…

    #568071
    Flessa wrote:
    Inte så svårt att ”peta i” grejer om man har en mixer hemma. Då kan man ju således peta i en hel blodig biff om man vill :devil:

    Flessa…

    Du är ju hopplös! Halva kaffepaket innan träning och mixade blodiga biffar efter träning?! :|

    Jag snackar om cornflakes…är bara lägga i en påse och slå till några gånger, i vätska blir det ju kalas ändå.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.