Gaser i magen, varför?

Home Forums Kost och Näringslära Gaser i magen, varför?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #70337
    #522200

    Jag förstår att överätande kan göra att man fiser osv, men ska man verkligen behöva vara gasig i magen för att gå upp i vikt (ha energiöverskott)?

    Vad kan man tänka på för att magen ska må bättre? Äta mer grönsaker? Äta mer omättat fett? Har det med pH-värdet i magen att göra?

    Jag vill ju gå upp i vikt och käka proteinrikt utan att behöva bli kass i magen.

    Visst är det naturligt att släppa sig, men vissa dagar har magen varit så kass att det känns som att min kost inte är den optimala.

    Så alla kostexperter får gärna träda fram och ge lite tips, saker man bör tänka på generellt osv.
    Tack på förhand!

    #522202

    Lägger du till MER grönsaker lär ju flatulensen snarare öka.

    Vilken typ av grönsaker äter du mest just nu. De ”bästa” grönsakerna är dessvärre de som ger mest gaser upplever jag, dvs grövre typer såsom broccoli, spenat, brysselkål, vitkål etc. Även lök t.ex.

    Så vill du minska dina flatulensbekymmer kan du ju prioritera om där. Testa dig fram helt enkelt.

    #522204

    Äter du mycket mjölkprodukter?

    #522206

    Tack för svaren.

    Ja, jag äter en del mjölk- och mejeriprodukter. Äter även mycket sädesslagsprodukter, typ bröd.
    Är det dåligt? Om man bortser från det mättade fettet i mejeriprodukterna och kolhydraterna i sädesslagsprodukterna.

    En annan sak, det känns som att stekta ägg ger betydligt mindre gaser i magen än kokta – ligger det nåt i det eller är det inbillning?

    #522208

    Jag är ju verkligen ingen expert men laktosen i mjölkprodukterna brukar kunna ställa till det. Jag själv blir lätt gasig i magen då jag överkonsumerar kvarg osv.

    #522209
    crille wrote:
    Tack för svaren.

    Ja, jag äter en del mjölk- och mejeriprodukter. Äter även mycket sädesslagsprodukter, typ bröd.
    Är det dåligt? Om man bortser från det mättade fettet i mejeriprodukterna och kolhydraterna i sädesslagsprodukterna.

    Vad är fel på fettet från mjölkprodukter? Bröd ger mig gaser också, ingen som helst mättnad heller utan enbart mer sug. Ett totalt värdelöst livsmedel för mig även om jag inte på något sätt dömer ut bröd i övrigt.

    I mjölkprodukterna är det laktosen och/eller proteinerna som kan bråka med magen.

    crille wrote:
    En annan sak, det känns som att stekta ägg ger betydligt mindre gaser i magen än kokta – ligger det nåt i det eller är det inbillning?

    Jag upplever samma sak och det känns rimligt. Ju mer ”ordentlig” tillagning desto mer inaktiverade trypsininhibitorer och mindre jäsning i tarmen av icke nedbrutet protein.

    Det är i alla fall min teori och jag har gjort en hel del ovetenskapliga expriment med mig själv på det området.:)

    #522211

    Okej, tack för svaren.

    Vad det är för fel på fettet från mjölkprodukter? Ja, det är ju mättat? Omättat/fleromättat är ju helt klart att föredra, vilket man inte hittar där?

    #522213
    crille wrote:
    Okej, tack för svaren.

    Vad det är för fel på fettet från mjölkprodukter? Ja, det är ju mättat? Omättat/fleromättat är ju helt klart att föredra, vilket man inte hittar där?

    Jag trodde att mättade var att föredra…

    #522215
    crille wrote:
    Omättat/fleromättat är ju helt klart att föredra, vilket man inte hittar där?

    Fel och fel.

    Först och främst är inte mättat fett farligt och mer omättat är definitivt inte per automatik bättre. Att det bara skulle finnas tre sorters fett som kan rankas som bäst, näst bäst och dåligt är en GROV förenkling. Olika fettsyror har olika egenskaper och förhållandet däremellan påverkar.

    Och givetvis finns även enkel- och fleromättade fettsyror i mjölkfett. Omfattningen och fördelningen varierar dessutom i viss mån efter hur kon utfodrats.

    Challemannen wrote:
    Jag trodde att mättade var att föredra…

    Nej så är det inte heller.

    #522216

    Ok, tackar Eddie.
    Låter som jag bör läsa på om fetter.

    I ägg är det mest mättat fett va?

    #522217
    crille wrote:
    Ok, tackar Eddie.
    Låter som jag bör läsa på om fetter.

    I ägg är det mest mättat fett va?

    Per 100g:

    Fett: 10.1g varav mättat: 2.78g, enkelomättat: 4.48g, fleromättat: 1.17g, kolesterol: 417mg

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.