GI, kolhydrater, insulin

Home Forums Kost och Näringslära GI, kolhydrater, insulin

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • Author
    Posts
  • #468787

    Hej !
    Har lite frågor som jag behöver svar på.

    Fråga 1: Är GI skalan linjär ?

    Fråga 2: ca hur många gram kolhydrater behöver man stoppa i sig för att få en betydande insulinutsöndring i kroppen ?

    Fråga 3: Kan man tex stoppa i sig dubbelt så många gram av en kolhydrat med GI 50 än med en kolhydrat med GI 100 och totallt sett förvänta sig samma mängd insulinutsöndring i kroppen ?

    #66147
    #468788

    Tack för ett snabbt svar.

    Är det endast vassle protein som ger insulinutsöndring av de olika proteintyperna ?

    #468789
    forte wrote:
    Tack för ett snabbt svar.

    Är det endast vassle protein som ger insulinutsöndring av de olika proteintyperna ?

    Allt protein ger olika utslag på insulinutsöndringen. Vanligtvis relativt till deras egen utsöndring av aminosyror i blodet.

    #468790
    grekelito wrote:
    Allt protein ger olika utslag på insulinutsöndringen. Vanligtvis relativt till deras egen utsöndring av aminosyror i blodet.

    Hur ska man tolka detta ? Utsöndrar tex vassle och kassein lika mkt insulin ?

    #468791
    forte wrote:
    Hur ska man tolka detta ? Utsöndrar tex vassle och kassein lika mkt insulin ?

    Vassle ökar insulinutsöndringen men påverkar inte blodsockret i samma utsträckning. Vassle är kopplat till flera fördelar, bland annat förbättrad insulinkänslighet m.m.

    #468792

    1. Linjär hur?

    3. Det är den totala glykemiska belastningen som är det viktiga, inte enskilt GI. 200 gram fullkornspasta påfrestar blodglukos- och insulinsvar sjukt mycket mer än 200 gram hårdkokta morötter.

    För övrigt har jag lite svårt att förstå vad du menar med om GI är ”linjärt”?

    #468793

    Till TS kan nämnas att GI inte är själva linjen i ett diagram utan arean under kurvan. Svårt att förklara men ser man ett GI-diagram ser man att det är så gott som omöjligt att få GI linjärt pga variationer i kurvans utseende och att arean under kurvan ändras av minsta lilla variation.

    #468794
    Eddie Vedder wrote:
    1. Linjär hur?

    3. Det är den totala glykemiska belastningen som är det viktiga, inte enskilt GI. 200 gram fullkornspasta påfrestar blodglukos- och insulinsvar sjukt mycket mer än 200 gram hårdkokta morötter.

    För övrigt har jag lite svårt att förstå vad du menar med om GI är ”linjärt”?

    Jag undrade om GI-skalan var en linjär funktion, men glöm det jag fattar nu att den inte är det.

    3. Så GI-värdet säger egentligen ganska lite om den glykokemiska belastningen ?
    Kan två olika kolhydrater med samma GI-värde ha olika glykokemiska belastningar ?

    #468795
    forte wrote:
    Jag undrade om GI-skalan var en linjär funktion, men glöm det jag fattar nu att den inte är det.

    3. Så GI-värdet säger egentligen ganska lite om den glykokemiska belastningen ?
    Kan två olika kolhydrater med samma GI-värde ha olika glykokemiska belastningar ?

    Vet du ens vad glykemisk belastning (GL) är?

    #468796
    Tommy Ivarsson wrote:
    Till TS kan nämnas att GI inte är själva linjen i ett diagram utan arean under kurvan. Svårt att förklara men ser man ett GI-diagram ser man att det är så gott som omöjligt att få GI linjärt pga variationer i kurvans utseende och att arean under kurvan ändras av minsta lilla variation.

    Finns en sådan graf här:

    [http://traningslara.se/blogg/gi-och-gl-en-kort-beskrivning/]

    forte wrote:
    Jag undrade om GI-skalan var en linjär funktion, men glöm det jag fattar nu att den inte är det.

    3. Så GI-värdet säger egentligen ganska lite om den glykokemiska belastningen ?
    Kan två olika kolhydrater med samma GI-värde ha olika glykokemiska belastningar ?

    Läs länken så förstår du skillnaden. GL är den totala belastningen av x antal kcal från ett livsmedel. GI är ett mått på blodsockersvar från 50 gram kolhydrat av ett livsmedel.

    Ärligt talat fattar jag fortfarande inte det där med linjär funktion. Menar du att GI-värdet blir högre ju mer du äter? För så är det inte. GI är ett mått på 50 gram kolhydrat, varken mer eller mindre.

    #468797

    GI är oftast kopplat till GI, dvs högre GI = större insulinfrisättning, men långt från alltid. Ett exempel på motsatsen är cornflakes vs branflakes. Cornflakes har högt GI men frisätter lika insulin. Branflakes har lågt GI men frisätter massor av insulin.

    #468798
    Eddie Vedder wrote:
    Finns en sådan graf här:

    [http://traningslara.se/blogg/gi-och-gl-en-kort-beskrivning/]

    Läs länken så förstår du skillnaden. GL är den totala belastningen av x antal kcal från ett livsmedel. GI är ett mått på blodsockersvar från 50 gram kolhydrat av ett livsmedel.

    Ärligt talat fattar jag fortfarande inte det där med linjär funktion. Menar du att GI-värdet blir högre ju mer du äter? För så är det inte. GI är ett mått på 50 gram kolhydrat, varken mer eller mindre.

    Tack för länken, det klarnade mer nu. Just det där med att GI-värdet baseras på 50 gram av en viss kolhydrat visste jag inte. Jag förstår då varför GL förmodligen är ett mer realistiskt mått.

    När jag först nämnde ”linjär-funktion” så trodde jag att tex 50g av en kolhydrat med GI-värdet 100 gav dubbelt så stort blodsockersvar som en annan kolhydrat på 50g med GI-värdet 50.
    Så när man bestämde GI-värdet för morötter så utgick man från 600g morötter eftersom det motsvarar 50g kolhydrater från just morötter ?

    #468799
    King Grub wrote:
    GI är oftast kopplat till GI, dvs högre GI = större insulinfrisättning, men långt från alltid. Ett exempel på motsatsen är cornflakes vs branflakes. Cornflakes har högt GI men frisätter lika insulin. Branflakes har lågt GI men frisätter massor av insulin.

    [http://www.paulun.se/gi_tabeller.aspx]
    Enligt ovanstående länk så har cornflakes GI-värdet 116 medans branflakes har GI-värdet 106. Som jag uppfattar det så skiljer det 10 ”GI-enheter” dessa kolhydrater emellan vilket betyder att arean under kurvan för respektive kolhydrat i ett GI-diagram skiljer 10 ”GI-enheter” ?
    Om så är fallet funderar jag på hur cornflakes och branflakes kan frisätta så olika mkt insulin med så snarlika GI-värden ?

    I mina öron låter GI-värdet som nån form av areaenhet med tanke på hur det beräknas. Ungefär som att påstå att en yta på 116m2 skiljer sig ”mkt” från en annan på 106m2 enhetsmässigt. (Inget bra exempel egentligen jag vet, men jag försöker bara förklara hur jag uppfattar det hela bara).

    #468800

    Är skillnaden mellan GI och II att vid II beräknas insulinutsöndringen baserat på 1000 kj av en viss kolhydrat ?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 22 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.