Har dygnsrytmen/matintagets tider olika påverkan på förbränninngen

Home Forums Kost och Näringslära Har dygnsrytmen/matintagets tider olika påverkan på förbränninngen

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #66771
    #471846

    Först lite bakgrund till min fråga och sedan min fråga längst ned. Hoppas ni förstår..

    Tänkt lite över en sak. Har nämligen helt plötsligt gått upp en massa kilon på bara 2 månader genom att ändra lite på dygnsrytmen/matintagets tider

    Har under många år vägt ungefär lika mycket (79-81). Har vart svårt att öka i vikt även om syftet inte vart det heller men nu den senaste månaden har jag lagt på mig ca 5 kg (förmodligen fett) och vägen helt plötsligt ca 85 kg.

    En vanlig dag förut:
    06.30 frukost
    10-11 idrott
    11-11.30 lunch
    15.30 mellanmål
    17.30 middag
    19.00 träning
    22.00 kvällsmål

    Nu:
    Frukost 11.30
    Lunch 15.30
    Träning 17.30
    Middag 19.30
    Kvällsmål 23.30

    FRÅGA:
    Skillnaden från tidigare är att jag gått upp mycket senare och förskjutit måltiderna. Kan det ha någon betydelse. Är förbränningen sämre senare på dagen? Äter jag försent på natten? Mindre rörelse bara? Tillfälligheter?

    Tack på förhand!

    #471847

    Energilagarna gäller oavsett tid på dygnet. Problemet ligger kanske i att om du förskjuter måltiderna blir magen mer hungrig och du äter omedvetet större portioner?

    #471848

    Det verkar som du var mer aktiv och även uppe längre på dagarna i det första exemplet,
    Du skriver inte om du har ändrat något i det du äter men du borde kanske dra ner lite på kalorierna nu eftersom du går upp i vikt och inte verkar trivas med det.

    #471849

    Ja dygnsrytmen påverkar. Svårt att svara konkret men regelbundet nattätande är definitivt inte bra.

    Jag skrev om just det idag.
    [http://traningslara.se/blogg/somn-del-3/]

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.