Hjälp med att höja testo

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp med att höja testo

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #542171

    Tjena!

    Var hos doktorn här om dagen och titta mina testovärden. På skalan där 8-30 ska vara normalt hade jag 15, det var serum testosteron dom testade på sa doktorn.

    Jag tycker att 15 är väldigt lite, med tanke på att jag är 21 år, styrketränar, äter nyttigt, håller mig borta från droger och alkohol, osv.

    Finns det några sätt man kan höja sitt testosteron utan bieffekter som att ens egen produktion slås av? Kan det vara så att jag har för mycket östrogen i kroppen, att en del av det testo jag producerar blir till östrogen?

    Doktorn jag var hos var helt inkompetent och tyckte att såna tester var helt meningslösa att ta, därför jag ställer lite frågor här istället för till den tomten. :)

    184 cm
    81 kg

    Tacksam för svar

    // N

    #70514
    #542172

    Ät zink

    #542173
    Danne.v wrote:
    Ät zink

    Ville du bara posta eller har du någon grund för att man höjer testosteronnivåerna vid högre zinkintag, att trådskaparen i dagsläget äter för lite zink, samt att det ens finns minsta anledning att försöka mixtra med ett testosteron som ligger inom normalintervallet?

    Inget drygt menat men ”Ät zink” känns som ett råd som gör mer skada än nytta eftersom man inte känner till något alls om situationen. Bara en trådskapare som tycker att sina normala testosteronnivåer är för låga och dömer ut sin läkares kompetens.

    #542174
    MisterX wrote:
    Tjena!

    Var hos doktorn här om dagen och titta mina testovärden. På skalan där 8-30 ska vara normalt hade jag 15, det var serum testosteron dom testade på sa doktorn.

    Jag tycker att 15 är väldigt lite, med tanke på att jag är 21 år, styrketränar, äter nyttigt, håller mig borta från droger och alkohol, osv.

    Finns det några sätt man kan höja sitt testosteron utan bieffekter som att ens egen produktion slås av? Kan det vara så att jag har för mycket östrogen i kroppen, att en del av det testo jag producerar blir till östrogen?

    Doktorn jag var hos var helt inkompetent och tyckte att såna tester var helt meningslösa att ta, därför jag ställer lite frågor här istället för till den tomten. :)

    184 cm
    81 kg

    Tacksam för svar

    // N

    Du är ung, lever hälsosamt, motionerar, inga symptom eller tecken på att något skulle vara det minsta fel. Du begär ändå att få mäta ditt testosteron som visar sig ligga perfekt, mitt i referensvärdet.

    Din doktor har helt rätt i att dessa prov är fullständigt slöseri med tid och resurser.

    #542175

    käka SARMS

    #542176
    Eddie Vedder wrote:
    Ville du bara posta eller har du någon grund för att man höjer testosteronnivåerna vid högre zinkintag, att trådskaparen i dagsläget äter för lite zink, samt att det ens finns minsta anledning att försöka mixtra med ett testosteron som ligger inom normalintervallet?

    Inget drygt menat men ”Ät zink” känns som ett råd som gör mer skada än nytta eftersom man inte känner till något alls om situationen. Bara en trådskapare som tycker att sina normala testosteronnivåer är för låga och dömer ut sin läkares kompetens.

    oh kunde man väntat sig ett annat inlägg från din sida.

    Det är allmänt vedertaget att zink kan höja låga testosteron nivåer och ett tillskott av dagsbehovet skulle knappast göra mer skada än nytta om det nu inte är så att han redan äter vädligt mycket zink redan.
    jag kan medge att mitt tidigare inlägg inte var allt för givande. men som sagt så har zink en invärkan på testosteron nivåerna i kroppen. och här är en artikel i body om just testosteron.

    [https://www.body.se/content/kost/artikel.asp?CID=117]

    #542177
    Danne.v wrote:
    Det är allmänt vedertaget att zink kan höja låga testosteron nivåer

    Trådstartarens nivåer är inte låga.

    #542178

    Hur går ett sånt test till? Och hur mycket kostade det? Blir allt lite nyfiken på hur jag själv ligger…

    #542179
    Gettodachoppa wrote:
    Hur går ett sånt test till? Och hur mycket kostade det? Blir allt lite nyfiken på hur jag själv ligger…

    Vanlig rutinundersökning hos närmaste läkare. Men du måste ju ha en anledning också. Kan du övertyga om att du har en oro för att något är fel på ditt testosteron så kommer du antagligen få testa dig också.

    #542180
    Danne.v wrote:
    Det är allmänt vedertaget att zink kan höja låga testosteron nivåer

    Ja men tråden har inget med låga nivåer att göra.

    Danne.v wrote:
    och ett tillskott av dagsbehovet skulle knappast göra mer skada än nytta om det nu inte är så att han redan äter vädligt mycket zink redan.

    Det håller jag med om. Men ”ät zink” är ett råd till alla i hela världen. Det kan man ju i så fall svara i varenda tråd om kost.

    #542181
    Eddie Vedder wrote:
    Vanlig rutinundersökning hos närmaste läkare. Men du måste ju ha en anledning också. Kan du övertyga om att du har en oro för att något är fel på ditt testosteron så kommer du antagligen få testa dig också.

    Jaha ja, näe någon oro har jag då inte. Tack för svaret!

    #542182
    Gettodachoppa wrote:
    Jaha ja, näe någon oro har jag då inte. Tack för svaret!

    Nä det förstod jag från början. Jag sa inte att du ska HA oro. Jag sa att du ska övertyga din doktor om detta, det är skillnad. :D

    #542183
    malawiglenn wrote:
    att 8 – 30 är normalt måste väl betyda att det är en normalfördelning med medelvärde 19? samt att 68% av männen har ett värde mellan 8 och 30…..

    Nej.

    #542184

    Ber om ursäkt för det rumphuggna svaret. Jag misslyckades uppenbarligen med att klistra in min text som skulle följa.

    Jag gör ett nytt försök. Nej, referensvärden i detta sammanhang innebär att alla värden under det lägre ref.värdet är onormala, och omvänt att alla värden över det övre ref. värdet är onormala. Det finns inget genomsnitt utan 8 är normalt och 30 är normalt, lika normalt som 13 eller 18 eller 27. Gränserna är inte huggna i sten.

    Ett exempel från ett område jag känner till bättre än testosteron: blodvärdet Hb (hemoglobin) är ett rutinprov och referensvärdena är ungefär 117- 153 gr/l för kvinnor och 125 – 170 för män. Ett blodvärde på 110 är således (oftast) ett onormalt lågt värde. Det finns inget genomsnitt som är kliniskt relevant eftersom olika individer har individuella ”normala” nivåer. Det läkaren är intresserad av är dels provsvaret vid ett visst tillfälle men också förändringen i tid. Låt säga att en kvinna har 145 i Hb, dvs helt normalt, men att hon dagen efter har 118 i Hb. Helt OK enligt referensvärdena, men ändå ett tydligt tecken på att något är fel (ex. en inre blödning).

    Att ha ett testo på 15 är alltså helt normalt, och det finns ingen anledning till oro bara för att man inte ligger i den övre delen av intervallet.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.