Hjälp med Kost schema vid 5 dagars träning

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp med Kost schema vid 5 dagars träning

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #49444
    #119454

    Info om mig:

    Ålder: 23 år
    Längd: 185 cm
    Vikt: 81 kg
    Tränar: 5 dagar i veckan (+ ett 10km löpning på onsdagar)

    Har sedan 3 veckor tillbaka börjat köra på gymmet 5 dagar i veckan. Min kost har varit varierad, vet att jag äter för lite vissa dagar och jag slarvar ofta med den. Då jag läst igenom forumet och kollat runt på nätet i allmännhet så jag har förstått att kosten har stor STOR betydelse vid muskelbyggning. Jag vill verkligen ha alla tips som går, för att få ut så mycket jag kan av träningen.

    Kan någon hjälpa mig med Kostschema? Eller vet ni någon sida där man få hjälp?

    Har ett relativt bra träningschema, men har ni något som funkar bra uppskattas det verkligen.

    Tack på förhand alla! :)

    Mvh

    #119455

    Behövs inget särskilt kostschema. Försök äta proteinrikt bara. Kostens betydelse är ofta överdriven. Träningen är det viktigaste.

    #119456

    Kosten har STOR betydelse. Speciellt om du vill bygga muskler. Det finns oändligt mycket tips där ute, men mina bästa enkla tips om du vill bygga muskler, är att ligga på kaloriöverskott, att äta ca 6 ggr per dag samt inta ca 20-30 g protein per måltid. Folk intar ofta betydligt mycket mer protein än så, men helt i onödan. Viktigt att få i sig kolhydrater direkt efter träning för att musklerna ska lagra in energi i form av glykogen till nästa pass, vilket de gör optimalt 0-90 min efter lagret har tömts

    #119457
    fabflippintastic wrote:
    Behövs inget särskilt kostschema. Försök äta proteinrikt bara. Kostens betydelse är ofta överdriven. Träningen är det viktigaste.

    Kosten är ju ändå jävligt viktig….:ike:

    #119458
    beccssy wrote:
    Kosten har STOR betydelse. Speciellt om du vill bygga muskler. Det finns oändligt mycket tips där ute, men mina bästa enkla tips om du vill bygga muskler, är att ligga på kaloriöverskott, att äta ca 6 ggr per dag samt inta ca 20-30 g protein per måltid. Folk intar ofta betydligt mycket mer protein än så, men helt i onödan. Viktigt att få i sig kolhydrater direkt efter träning för att musklerna ska lagra in energi i form av glykogen till nästa pass, vilket de gör optimalt 0-90 min efter lagret har tömts

    Att äta 6 gånger per dag känns väldigt överflödigt, ifall han nu inte vill göra detta då. De proteinet som du intar över de 20-30 g du nämner är absolut inte i onödan, en myt.

    #119459

    Jag lånar tråden lite om det är okej?

    Tänkte bara höra mig fram om mitt matschema ”duger” för att bygga nån muskel eller två? ;)

    Frukost: 250g kesella
    Middag: 100-150g potatis, 350-400g kyckling/lax/färs (kött med proteinvärde runt 17-18/100g)
    Lunch: 100g pasta 300g kyckling/lax/färs (kött med proteinvärde runt 17-18/100g)
    Före/efter träning: EAA
    Kvällsmål: 3-4ägg + Whey 100

    Väger ca 85kg
    180cm lång
    20 bast iår.
    Jobbar dagligen på industri.

    #119460
    RobinHelsing wrote:
    Jag lånar tråden lite om det är okej?

    Tänkte bara höra mig fram om mitt matschema ”duger” för att bygga nån muskel eller två? ;)

    Frukost: 250g kesella
    Middag: 100-150g potatis, 350-400g kyckling/lax/färs (kött med proteinvärde runt 17-18/100g)
    Lunch: 100g pasta 300g kyckling/lax/färs (kött med proteinvärde runt 17-18/100g)
    Före/efter träning: EAA
    Kvällsmål: 3-4ägg + Whey 100

    Väger ca 85kg
    180cm lång
    20 bast iår.
    Jobbar dagligen på industri.

    Det ser uselt ut. Det ser ut som ett dietupplägg Hur mycket protein är det? Jag orkar inte räkna iaf :O
    Sikta på två gram protein per kg kroppsvikt och fyll ut resten med vafan som helst.

    100 gram potatis lixom, vad är det, en halv knytnävsstor? Som en pojkknytnäve.

    Räkna ut hur mycket energi det där är.
    Räkna ut hur mycket du behöver.
    De dagar du tränar kan du öka på ganska rejält och lägg den ökade mängden direkt efter träning(det är där den gör störst nytta!), allra helst i form av kolhydrat.

    När jag jobbat på en lagomt slö industri har jag haft en uppskattad energiförbrukning om ca 3500 kcal per dag. De dagar jag styrketränat har jag siktat på 4500 kcal.

    Personlig och empiriska erfarenheter säger att ”laddning” under dagen mest gör en fet.

    #119461
    fabflippintastic wrote:
    Behövs inget särskilt kostschema. Försök äta proteinrikt bara. Kostens betydelse är ofta överdriven. Träningen är det viktigaste.

    Ja. Mycket kött och lagomt mycket av allt annat.
    Att öka lagomt mycket i vikt är inte direkt raketforskning. Man har sina vanor, som det allt som oftast inte är nått större fel på, och sen lägger man på lite mer kött på tallriken.
    Ang. huruvida träning är viktigare än kost eller vice versa:

    [http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang]

    beccssy wrote:
    Det finns oändligt mycket tips där ute, men mina bästa enkla tips om du vill bygga muskler, är att ligga på kaloriöverskott, att äta ca 6 ggr per dag samt inta ca 20-30 g protein per måltid. Folk intar ofta betydligt mycket mer protein än så, men helt i onödan. Viktigt att få i sig kolhydrater direkt efter träning för att musklerna ska lagra in energi i form av glykogen till nästa pass, vilket de gör optimalt 0-90 min efter lagret har tömts

    Kolhydrat är mer ”anabolt” än vad fett är, förutsatt att proteinbehovet är tillfredsställt. Det är den största anledningen.
    Det är lixom bra för återhämtningen att stoppa i sig (förslagsvis:)2000 kcal efter träning.

    I övrigt är det där med att äta sex gånger per dag och maximalt intag om 30 g protein ren jävla smörja. Empirisk och vetenskaplig bevisning säger att så är inte fallet. Det betyder att det inte stämmer.
    Det finns människor(väldigt många dessutom) som klarar sig utan de där påhitten och därför är det inte sant.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.